Gå til innhold

[løst]Forslag: heve 2 mb-grensen på bilder

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at .PNG'ene jeg legger som vedlegg ikke blir akseptert hvis de er over 2 mb. Dette er ganske irriterende, da skjermbildene jeg tar med fraps som regel havner på 1.8 til 2.2 mb.

Husk at bilder på denne størrelsen uansett blir lagt som thumbnail, dermed vil en økning av mb bare merkes av de som aktivt klikker på thumbnailen.(aka økt serverload blir sågodt som ingenting)

Jeg ber ikke om så mye, 2.5mb hadde vært kjempebra :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To megabyte er så latterlig stort at jeg kan knapt tro NASA har behov for så høy oppløsning! Jeg hadde ikke sett problemet med å senke grensen til 500kB i alle kategorier utenom bildekritikk hvor den kunne ha forblitt på 2MB.

Problemet ditt ligger i første setning i posten din: "PNG". PNG er et flott format for tekst og annet med skarpe kanter hvor nøyaktighet er viktig og i situasjoner hvor tapsfri komprimering er ønsket. I situasjoner utenom dette og spesiellt bilder med mye detaler i mange farger, med andre ord det som kan kalles "et foto" og også screenshots fra spill er JPG veldig mye mer effektiv med omtrent samme kvalitet. Dersom du i programmet ditt velger JPG eller heller laster ned f.eks Irfanview og batchkomprimerer dine screenshots til "web-riktige" størrelser.

Irfanviewforklaring:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
user posted image

Start Ifranview og trykk "B" for batch encoding. Finn frem dine bilder og trykk "Add". Velg korrekt outputmappe, pass på at du ikke overskriver orginalene. Velg JPG og trykk "Options".

user posted image

Velg ønsket kvalitet. Alt fra 60 til 95 er brukbare verdier, test med f.eks 85 eller 90 om du er usikker.

user posted image

Tilbake i førstemenyen velger du så "Set advanced options" hvor du aktiverer resize og skriver inn ønsked størrelse på sluttbildet. Husk å aktivere "resample".

Tilbake i hovedmenyen trykker du "Start".

--

En observant leser ser at jeg har brukt PNG til mine screenshots, men det er fordi mine har få farger, enkle former og mye tekst. Totalstørrelsen på de tapsfrie PNG-bildene er 65 kB, mens størrelsen for 90% JPG-komprimerte alternativer er 203 kB.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

En test gjort på et screenshot fra CS gav disse resultatene hvor PNG gav 854 kB og JPG 90% gav 166 kB. Den røde teksten midt på bildet har mistet mye kvalitet i komprimeringen, men resten av bildet (som er mer representativt for spill) er nesten identisk som den tapsfrie PNG-versjonen. Konklusjon: Bruk JPG for bilder mye mye detaljer som dette.

http://spackfish.com/hw/bilder/testspill.jpg

http://spackfish.com/hw/bilder/testspill.png

Lenke til kommentar
jaja, da får jeg vel bare bite i det sure eplet og bruke jpg da. Men 2 mb er faktisk ikke så stort får bilder i 1680x1050 som du vil ha høyest mulig kvalitet på.

8841238[/snapback]

Saken ligger jo i at du ikke trenger .png for et screenshot. JPEG er et herlig format å bruke, ville anbefalt alle å bruke dette i alle sammenhenger.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...