Gå til innhold

Objektiv (tele/zoom) med autofokus til D40X

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal til Namibia og Botswana i september (en tid med *mye* sol/lys på den kanten av jorda), og er jo nesten nødt til å skaffe meg et speilreflekskamera (digitalt altså). Har fra før av bla. et kompaktkamera fra Canon, og jeg kan ikke fatte at jeg brukte 3500,- på det i sin tid. Den viktigste årsaken til at jeg er misfornøyd med det, er at det av og til tar noe vanvittig lang tid fra man trykker på knappen til bildet blir tatt. Det er tilnærmet umulig å "fange øyeblikket" (kanskje ikke sååå gærnt i dagslys da, men likevel...).

Jeg har tenkt litt på å kjøpe D40X (kit) fra Nikon, men jeg er spent på hvilke tele/zoom-linser jeg har å velge mellom. Det er ikke sånn at jeg vasser i penger, så et objektiv opptil 2500,- er hva jeg kan strekke meg til. Med tanke på at jeg skal på safari i Afrika (på en tid av året med mye sol/lys), trenger jeg et objektiv som kan nå langt (løvene kommer som regel ikke sååå nær bilen), men det er altså ikke noe krav at det er veldig lysfølsomt pga. allerede gode lysforhold.

Fra før av har jeg et AF-G 70-300mm f/4-5,6-objektiv som jeg brukte til det analoget kameraet mitt (Nikon). Jeg brukte dette sist gang jeg var i Afrika, og fikk noen fine bilder. Men, som jeg har forstått, er det ikke mulig å få dette til å virke med D40X (i alle fall ikke med autofokus - og det er viktig for meg!).

Så, om noen har tips om et objektiv til under 2500,- som når langt, og som funker med autofokus på DX40, hadde jeg blitt veldig glad for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så, om noen har tips om et objektiv til under 2500,- som når langt, og som funker med autofokus på DX40, hadde jeg blitt veldig glad for tilbakemelding :)

Du har to alternativer i den prisklassen - Nikon 55-200 og Nikon 55-200VR. Sistnevnte er å anbefale, og kan nok muligens skaffes til ca 2500. Førstnevnte er en noe billigere, regn med mellom 1800 og 2000 for den.

Edit:

Bestbuy har VR-utgaven til 2200 kr (og den er på lager). Absolutt min anbefaling. Skal du ha noe som når lenger, må du over på Nikon 70-300VR, bedre på de fleste områder, men koster til gjengjeld rundt 6000 kr.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Med det budskjettet ville jeg nok også vurdert 55-200VR - Klarer ikke se for meg så veldig mange andre stødige alternativ med samme funksjonalitet. Eneste jeg ville være obs på er at dette objektivet kan få det veldig hardt i klimaet. Det er skikkelig rævva forsegling mot f.eks støv og fukt. Med tanke på at det er en teleskopisk konstruksjon vil du lett suge in nevnte uhumskheter. Men på den andre side, er jo de bildene som venter deg sannsyligvis verd et noe knitrende og og seigt objektiv i etterkant.

Lenke til kommentar
Fra før av har jeg et AF-G 70-300mm f/4-5,6-objektiv som jeg brukte til det analoget kameraet mitt (Nikon). Jeg brukte dette sist gang jeg var i Afrika, og fikk noen fine bilder. Men, som jeg har forstått, er det ikke mulig å få dette til å virke med D40X (i alle fall ikke med autofokus - og det er viktig for meg!).

Så ikke dette før nå - men siden du likevel har et greit nok objektiv fra før, ville jeg heller brukt de ekstra kronene på en D80. Da får du et bedre kamerahus, du kan få med et bedre kit-objektiv, og bruke objektivet du har. JapanPhoto har D80 til 8700 kr med 18-70, og 9000 med 18-135. Siden du har teleobjektiv, ville jeg nok valgt 18-70, best bygget og litt bedre optisk. Du skal få D40x rimelig før det lønner seg å velge det med ekstra teleobjektiv fremfor D80...
Lenke til kommentar

Takker for input!

Angående D80: jeg har vurdert det, men fikk høre at jeg ikke kunne bruke mitt gamle zoom-objektiv til hverken D80 eller D40X... i alle fall ikke med autofokus. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Hvis det viser seg at jeg kan bruke det gamle objektivet på D40X, tror jeg kanskje jeg skal bruke pengene jeg sparer på vidvinkel i stedet for å kjøpe D80. (Bare kanskje da, er vel vanskelig å finne et billig vidvinkel-objektiv... for D80 er absolutt fristende!). Uansett, takk for tipset :)

Endret av bratt
Lenke til kommentar
Takker for input!

Angående D80: jeg har vurdert det, men fikk høre at jeg ikke kunne bruke mitt gamle zoom-objektiv til hverken D80 eller D40X... i alle fall ikke med autofokus. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte det?

D80 kan bruke alle Nikkor AF-objektiver med autofokus...

Du får D80 med 18-70 for 8700 kr. Med vidvinkel enn det trenger du ikke i første omgang. Siden du har tele, er det mye bedre deal enn å kjøpe D40x med nytt teleobjektiv...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

8844944[/snapback]

Hvis det er et AF-G-objektiv som navnet antyder så fungerer det fint med automatikken på D80.

Det eneste Nikon-kameraet som ikke støtter autofokus på alle objektiver er D40 (og D40x, for så vidt) siden det ikke har innebygget fokusmotor. Da må du ha et objektiv av typen AF-S eller tilsvarende (Sigmas HSM-objektiver, f.eks.).

Lenke til kommentar

Fantastisk... lurer på hvorfor de ikke kunne fortelle meg dette på fotobutikkene jeg har vært innom. Jaja, hvis det stemmer at jeg kan bruke AF-G-objektivet på D80 (og autofokusen virker), så er det vel liten tvil om hva jeg kommer til å gå for :)

Igjen; veldig bra input!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...