Gå til innhold

AMD XP2000 som går på 1.25GHz

Legolas

Anbefalte innlegg

Hei!!

Lurte på om noen vet hvorfor min XP 2000 prosessor plutselig har redusert seg til 1,25Ghz, så vidt jeg vet så skal den ligge på 1,6Ghz.

Kjører Win XP Pro og jeg har ikke vert inne å justert noe i BIOS.

Noen som har et klokt svar???

Takker

Legolas :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Lurte på om noen vet hvorfor min XP 2000 prosessor plutselig har redusert seg til 1,25Ghz, så vidt jeg vet så skal den ligge på 1,6Ghz.

Kjører Win XP Pro og jeg har ikke vert inne å justert noe i BIOS.

Noen som har et klokt svar???

Takker

Legolas :o

Har du hatt noen merkelige restarter i det siste. Om du har så kan det tyde på dårlige drivere eller feil i bios, prøv med å oppdatere driverne til brikke settet, og bios'en bør du prøve å oppdatere. Har du overklokket pc'en din?

Lenke til kommentar

Hepp.

Nei har ikke hatt noe trøbbel med restarter eller noe, maskinen er stabil som et fjell....:-? Det er derfor jeg synes d er litt rart!

Men det er vel mulig å stille opp frekvensen i BIOS.

Og jeg har ikke overklokka nei.

HK er av typen AsusA7N8X.

L

Lenke til kommentar

Legolas: Om dette er den første pc'en du har? Har opplevd mangen uforklarelige fenomener med pc eg. Har funket fint i langtid plutselig finner den ut at nå skal den(pc)bli vanskelig. Har ennå tilgode å finne ut hva som skjer, for det nytter ikke å formatere, eller resette bios'en oppdatere drivere, os'et osv. Men det er faktisk veldig lenge siden nå eg har opplevd noe sånt nå. Har ikke opplevd det siden eg begynte med win2k og nå winxp, så eg misstenker win98/SE/ME som synderen.

Lenke til kommentar

Var ute for samme "episode" med mitt A7N8X Deluxe før jul, etter ei uke fikk eg dårlige starter, fikk beskjed om at CPU var overklokket. De gangene eg kom inn i Windows og fikk se i min data hadde eg og 1250 MHz Athlon. FSB var satt ned til 100 fra 166 (har XP2600/333), jumper på kortet stod til 133 og 166 (266/333) prosessor, fikk komme inn i Bios og rette til 166, men ved neste oppstart var den satt ned til 100 igjen.

Etter nøye kontroll av kortet såg eg at Serial ATA var enabla - er det som standard, hadde fått inn raiddriveren ved en feil, disabla den uten suksess. Mener å ha sett en plass at Serial ATA som er enabla slik kortet blir levert er med å lager problem når en kjører en enkel IDE disk ( må enables for å kjøre raid med IDE disker med konverter til Serial ATA eller Serial ATA disker for de som har det - om noen har slike enda?).

Med disabla Serial ATA jumper, formatering og instalering av XP Pro på nytt og driverene som fulgte kortet (ikkje raiddriver) har eg behold min XP2600+ som prosessor uten ubegrunna "nedrykk" til 1250 MHz de siste 3 ukene.

Lenke til kommentar

Takk fo alle svar!

Har nå stilt opp til 133 i bios og nå, for øyeblikket, funker d. Men en annen ting er at tempen i bios var ca minst 10c høyere enn den som ble vist i Probe!!!!!!!!!!!!!

Lurer på om vifta mi kjøler litt dårlig....

L

Lenke til kommentar

Har akkurat samme forskjell på CPU temp. i Bios og PC Probe, har sammenheng med at temperatur i Bios er fra den "Innvendige" føleren i XP Prosessoren og PC Probe sin er fra en "utvendig" temperaturmåler bak socket. Mulig dette kan endres med oppdatert Bios, bruker enda Bios som fulgte kortet når eg mottok det 7. desember.

Lenke til kommentar

Fant svar på problemet!!

Jeg har akkurat vert ute på tur med pc'en(hjem til jul) og jeg tror kanskje at den kunna ha fått seg ein kakk.... Iallefall tok jeg av cpu'en og vaska den og la på ny kjølepasta. Voila! Tempraturen ligger nå på rundt 50 +-(ifølge bios). Tenker at jeg er fornøgd med d! :lol:

Snakkes

L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...