Gå til innhold

Peltier kjøling av vann til vann kjøling...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går å roter rundt oppe i hodet med en ide om å bygge en liten "kasse" som innholder:

En PSU med minst 25A.

Et Peltier element.

To vannblokker på hver sin side av peltier elementet.

To hurtig koblinger med "kran" på. (Sånn at de kan stenges)

Vannpumpe

Radiator

Nødvendige slanger osv.

Idèn går ut på at denne "kassa" kan kobles til et vannkjølings kit og kjøle vannet til under romtempratur ved hjelp av pelitrer elementet. Pelitrer elementet blir kjølt av en egen vannkjøing inne i kassa.

Hva tror folk om dette? Vil det funke? Vil man kunne oppnå en merkbar kjøing på vannet?

Skal fikse noen SketchUp tegninger av det så dere skjønner bedre hva jeg mener. :thumbup:

Tror kanskje jeg kan bygge en strømforskyning på skolen men må hører litt med lærerne først. :)

Litt av poenget er at den skal være lett å koble til og fra. Har tenkt til å sette inn koblinger i vannkjøling settet i pcn slik at man kan kjøre det både med og uten vannkjølern ved siden av.

-Bountyhunter :ph34r:

Ninja Edit: Noen som vet hvor mye watt en 120 x 120 radiator klarer å kjøle? (Med en grei pumpe...)

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten bump men det får ikke hjelpe.. :(

Her fant jeg specs på watt på en Black Ice Extreme 120 x 120.

Oppgitt maksimal effekt er 919 watt men dette blir vel begrenset av flow osv.?

Liker ikke å stole på "maksimal effekt" :no: .

Hadde uansett tenkt meg en rad. i en litt annen pris klasse :p

Noen som vet om en billig bra 120 x 120 rad som takler ca. 250 w?

Bountyhunter

Edit: Må man kjøre elementet på oppgitt spenning/amper? Eller kan man koble til 12v strømforskyning som levere noe mindre ampere? Vil dette fungere eller vil strømforskyingen ryke?

Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert et par ganger, og en waterchiller med peltier er svært lite effektivt. Flytt heller peltierelementet til CPU-blokken og du trenger også bare å isolere rundt CPU-sokkelen. Ved bruk av waterchiller må/bør du også isolere alle slanger og blokker for å unngå kondens.

Lenke til kommentar

Effekten av et slikt prosjekt blir nok dårligere enn om du kobler vannet direkte på radiatoren fremfor via et element.

Ja, det vil nok kjøle ned til minusgrader, men KUN dersom det ikke varmes opp. Så snart det går varme i vannet som skal fjernes er peltierelementet eneste vei varmen kan gå. Et element med drifteffekt på f.eks 250W vil kunne flytte kanskje opp mot 100W dersom forskjellen på temperaturene er ca. 70 grader. Dersom du skal oppnå lave temperaturer må ikke effekten som tilføres i vannet være noe høyere enn 10-20W.

Effekten er radiator med et gitt kjøleareal kan gi fra seg avhenger av luftstrømmen som går forbi den, temperaturen på lufta og temperaturen på væsken den kjøler. 250W kan selv en 80mmradiator fjerne med en liten PAPST-vifte, men temperaturen blir høy, kanskje 50 grader med 20 grader luft. Jo høyere temperatur man tillater vannet å ha, jo mer varme flyttes det med mindre luft og mindre areal.

Lenke til kommentar

OFFT:Sitter å tegner meg et nytt kabinett i sketchup. Det gamle er litt lite brukervennelig og stort...

ONT: Tenker jeg bygger nytt kabinett, setter inn min gamle 3700+ (single core med veldig god stepping), Peltier element, vannkjøling med 3x120 rad.

Vil en 3x120 rad klare å kjøle en prossesor med peltier, 7800 skjermkort og chipset?

Har 1 sett ocz 2x512 platinum E.L. brikker som skal parres med 3700+ også skal det klokkes :) .

Bountyhunter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...