Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Litt eldre pc som fryser når den føler for det.

Anbefalte innlegg

Hadde vert kult og få en løsning på dette problemet som jeg har slitt lenge med;)

Har en litt eldre pc som fryser helt tilfeldig virker det som.

Når det skjer så fryser skjermbildet og jeg kan ikke gjøre noen ting, kan ikke bevege på musa eller bruke tastaturet, jeg kan ikke skru av og på caps lock og lignende eller endre volumet. Det kommer også noe sykt skremmende og fæle lyder ut av anlegget, noen skrapelignende lyder og biter av lyder fra f.eks. spillet jeg spilte eller en sang jeg har hørt på, det er alltid den sangen jeg hørte på sist, men det kan ha gått lenge siden jeg skrudde den av. Hvis pcen klikker uten at jeg har hørt på musikk eller spilt spill eller gjort noe som helst med lyd så er det mye mindre skrapelyder, og i enkelte tilfeller så er det ikke noe bråk i det hele tatt.

Det nermeste jeg kan beskrive disse lydene med er hvis du kansje kan tenkte deg og sitte i et rom med 10 modemer som kobler til, og gange dette med 10.

Det er J****g, kvekker sykt hver gang det skjer.

Som oftest klikker den når jeg spiller, men det skjer også mens jeg er "ute" i windows. Jeg har prøvd og spille litt forskjellige spill for og få et bilde av hva det er men til ingen nytte. Det klikker så og si alltid når jeg spiller Supreme Commander, Tiberum Wars, Age of Empires 1 og Warcraft, mens mye skjeldnere når jeg spiller Half life 1/2 (+mods/cs), Age of Empires 2, Fallout og Need for Speed Carbon.

Den har også en tendens til og klikke mens jeg driver på med lekser av en eller anna merklig grunn, ;)

Formatering løser ikke noe tviler sterkt på at det er Softwarefeil, har prøvd det 3 ganger.

Har også prøvd og booste speeden på prosessorvifta til det uendelige men det virker heller ikke. Har også fjærnet alt av støv, skitt og tatt den fra hverandre og satt den sammen igjen uten noe luck.

litt fakta

- Kjører Windows XP Sp2

- Hovedkort er av Asus tror jeg men vet ikke noe mer om det

- Prosessoren er en AMD Athlon XP 2500+

- Ram er Twin Air eller noe sånt, to 256 brikker.

- Har 3 eldgamle harddisker jeg har plukka fra forskjellige pcer. Alle IDE. Vet desverre ikke noe mer, 80, 120, 120.

- Skjermkortet er et gammelt Radeon 9600

- Lydkortet er et SoundBlaster Audigy 2 ZS Platinum Pro.

- En LG DVD/CD brenner.

Vet ikke om noen kansje vet om en del på pcen som kan foresake det som jeg beskrev? takker på forhånd;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være en minnefeil/overoppheting av minne.

Kan være at hovedkortkjølervifte (om det finnes) har sluttet å virke eller falt av.

Kan være at grafikkortvifta (om det finnes) har sluttet å virke eller falt av.

Prøv memtest86.

Har du lagt inn samme drivere etter hver formatering så kan det være driverproblemer.

Har dette problemet alltid funnets? Sjekk om strømforsyningen er sterk nok.

Lenke til kommentar

Kan være minnefeil, men tviler på at det er overopphetning av den ettersom jeg har god luftstrøm i kabinettet og de ikke er serlig varme, Hovedkortet fungerte fint i en annen pc, Det samme med grafikkortet. Så tviler at det er det.

har også oppdatert driverene, noe som jeg ikke gjorde før. Uten luck.

Men strømforsyninga kan være problemet ettersom at problemene oppstod når jeg bygde 2 pcer sammen, tok sjerm og lydkort, pluss harddisker og ram over på dette hovedkortet.

Skal prøve og bytte, vet jeg har en annen liggende et sted :)

Takker.

Lenke til kommentar
Sjekk alle kjøleribber. Sjekk hvor klikkelyden kommer fra. Plukk den fra hverandre, hvis du kan det!!, rens den for alt som ligne på støv. Siden det kommer klikkelyder vil jeg sett på harddiskene først...

8838696[/snapback]

Regner med at du ikke gadd og lese hele posten min;) vel, jeg tar selvkritikk den ble i det lengste laget.

Har Rensa den og tatt bort unødvendige deler 4 ganger, og Klikkelyden som du snakker om kjenner jeg ikke til. Med mindre du snakker om det skrapelignende terrorhelvette som kommer ut fra høytalerne så og si hver gang.

Men takk:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...