Gå til innhold

tollsatser osv, ved kjøp av laptop i utlandet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tusen takk for raske svar. bare å bestille da :D

8838637[/snapback]

 

og selvfølgelig at du får amerikansk tastatur og strømforsyning. Hvis prisforskjellen er 6.000 kroner spiller jo det liten rolle, men etter mine erfaringer (bor for tiden i USA) er ikke datamaskiner såå mye billigere her. Og det faktum at det er problematisk med garanti og at du har veldig få rettigheter som forbruker.. Tok meg seks uker å sende laptopen min til reperasjon fra England til Norge på grunn av toll osv. Hadde vel ikke tatt noe kortere tid og sende den til USA. Selv om jeg for tiden bor her borte ville jeg faktisk handlet datamskin i Norge...

Lenke til kommentar
og selvfølgelig at du får amerikansk tastatur og strømforsyning. Hvis prisforskjellen er 6.000 kroner spiller jo det liten rolle, men etter mine erfaringer (bor for tiden i USA) er ikke datamaskiner såå mye billigere her. Og det faktum at det er problematisk med garanti og at du har veldig få rettigheter som forbruker.. Tok meg seks uker å sende laptopen min til reperasjon fra England til Norge på grunn av toll osv. Hadde vel ikke tatt noe kortere tid og sende den til USA. Selv om jeg for tiden bor her borte ville jeg faktisk handlet datamskin i Norge...

8838812[/snapback]

 

Bor også i USA. Kjøpte nylig en maskin og fikk den hjemmefra. Garanti opplegget skremmer vannet av meg her borte. Bør være rimelig mye penger å spare hvis jeg skulle kjøpe dyre ting her bort. Bose er et eksempel her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er ikke sikkert det er her jeg burde spørre, men er det samme avgifter ved fortolling av f.eks småting man kjøper i amerikanske nettbutikker?

8927608[/snapback]

Varer som koster under 200 kroner fortolles ikke. Så om småvarene dine koster under 200 kroner er det fritt fram å kjøpe dem. Men husk! Det er det totalte beløpet for produkt og frakt som regnes som tollpliktig. Om et produkt koster 180 kroner, og har frakt på 40 kroner ender produktet på 220 kroner. Dermed fortolles det. Produktet fortolles med 25% og frakten med 13%. Forskjellen i mva er rett og slett mellom produkt og tjeneste. Frakt er en tjeneste fortolles dermed bare med 13% eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Så lenge VAREN kostet UNDER 200,-, beregnes IKKE mva. verken på vare eller frakt/forsikring. Hvis varen koster 200,- eller mer, beregnes mva på BÅDE vareverdi OG frakt.

 

Hentet fra www.toll.no

 

Toll- og avgiftsfrie varer

Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak.

Bøker, uansett verdi, kan også innføres fritt av privatpersoner så lenge de er til eget bruk. For mer informasjon om hva som regnes som bøker, se omtale i regelverket.

 

Toll og avgifter ved innførsel av varer

Innførsel av varer med vareverdi over 200 kroner må fortolles. Det vil si at det må betales merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader.

De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, cd- og dvd-plater er tollfrie. Klær er derimot tollbelagte.

 

Eksempler på beregning av toll og merverdiavgift

 

DVD (tollfri vare)

Pris på DVD kr 199,-

Frakt og eventuell forsikring kr 40,-

Toll kr 0,-

Merverdiavgift kr 0

Avgifter totalt (avrundet til hele kroner) kr 0,-

Når varens verdi er på inntil kr 200, holdes frakt- og eventuelle forsikringskostnader utenfor og det beregnes ikke toll og avgifter for sendingen.

 

CD (tollfri vare)

Pris på CD kr 210,-

Frakt og forsikring kr 40,-

Toll kr 0,-

Merverdiavgift: 25% av kr 250,-

(regnes ut fra varens verdi inkludert frakt og forsikring) kr 62,50

Avgifter totalt (avrundet til hele kroner) kr 63,-

Når varens verdi er kr 200 og over, beregnes det toll og avgifter for varens verdi inkludert frakt og eventuell forsikring.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...