Thoraxxx Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Finnes det noen gratis søkemotorprogrammer som man kan bruke til å søke i mysqldatabaser? Jeg ønsker at programmet kan søke i flere kolonner samtidig. Det er også viktig at den har noen litt avansert funskjoner som f.eks at man kan søke på flere ord samtidig og bruke " forran søkeordet for å begrense resultatene. Noen som har hørt om et slikt program i php? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Det vel ikke sa vanskelig a lage selv heller Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Det vel ikke sa vanskelig a lage selv heller 8839434[/snapback] Hehe så flink er jeg nok ikke Noen som vet om noe ferdig? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det går an å gjøre noe ala dette her: <form action="" method="get"> <input type="text" name="page" class="form_hidden" value="forum" /><input type="text" name="action" class="form_hidden" value="search" /> <p>Seach for...<br /> <input type="text" name="q" value="<?php echo htmlentities(stripslashes($_GET['q'])); ?>" /></p> <p><input type="submit" value="Search" /></p> </form> <?php if ($_GET['q']) { $q = htmlentities(stripslashes($_GET['q'])); echo '<br />'; echo '<br />'; $abcd = mysql_query("SELECT * FROM posts WHERE content LIKE '%$q%'"); while($row = mysql_fetch_array($abcd)) { echo htmlentities(stripslashes($row['content'])); echo '<br />'; } } ?> Den var kopiert rett fra en tidligere tråd, og hvis du skal hente ut fra to tabeller så bytter du ut litt og querien sånn her: $query = "SELECT t1.id,t1.tittel,t2.innhold FROM tabell1 t1 INNER JOIN tabell2 t2 ON t1.id=t2.id WHERE t1.tittel LIKE '%{$q}%'"; Håper det hjalp deg litt..? Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Det går an å gjøre noe ala dette her: <form action="" method="get"> <input type="text" name="page" class="form_hidden" value="forum" /><input type="text" name="action" class="form_hidden" value="search" /> <p>Seach for...<br /> <input type="text" name="q" value="<?php echo htmlentities(stripslashes($_GET['q'])); ?>" /></p> <p><input type="submit" value="Search" /></p> </form> <?php if ($_GET['q']) { $q = htmlentities(stripslashes($_GET['q'])); echo '<br />'; echo '<br />'; $abcd = mysql_query("SELECT * FROM posts WHERE content LIKE '%$q%'"); while($row = mysql_fetch_array($abcd)) { echo htmlentities(stripslashes($row['content'])); echo '<br />'; } } ?> Den var kopiert rett fra en tidligere tråd, og hvis du skal hente ut fra to tabeller så bytter du ut litt og querien sånn her: $query = "SELECT t1.id,t1.tittel,t2.innhold FROM tabell1 t1 INNER JOIN tabell2 t2 ON t1.id=t2.id WHERE t1.tittel LIKE '%{$q}%'"; Håper det hjalp deg litt..? 8868353[/snapback] Veldig fint eksempel, men mangler desverre de funksjonene jeg trenger. Jeg trenger et søkescript hvor man kan søke med disse funksjonene: - "" Anførselstegn - Begrenser resultatene til akkuratt de ordene du søkte på. - AND - Søk i flere ord samtidig - OR - Prøv flere ord samtidig. Noen som vet om hvordan man interegerer det i scriptet overfor, eller som vet om noen gratisscript? Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Etter å brukt lang tid i google fant jeg løsningen. Det jeg skulle fram til var "Mysql full text search". Tusen takk for hjelpen likevel Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Jepp, MySQL Full Text Search er funksjonen du trenger. Hvis ikke er alltids Sphinx tilgjengelig hvis du trenger noe mer avansert. EDIT: Ja, den har støtte for "", AND, OR ++ og finner bl.a. ord som bøker når man søker på bok. (Jepp, på norsk også) Endret 14. august 2007 av JonT Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Jepp, MySQL Full Text Search er funksjonen du trenger.Hvis ikke er alltids Sphinx tilgjengelig hvis du trenger noe mer avansert. EDIT: Ja, den har støtte for "", AND, OR ++ og finner bl.a. ord som bøker når man søker på bok. (Jepp, på norsk også) 9277963[/snapback] Ja kom fram til den jeg og , men det eneste er at jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal bruke den. Ønsker å ha php-søk, og når jeg laster den ned, er det mange andre programmeringsspråk der Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Har aldri prøvd den selv. Men selve Sphinx er ikke bygd i PHP. Men hvis du går til API mappen i filen du laster ned finnes det noen testfiler som forklarer deg hvordan du skal bruke API-en. Endret 15. august 2007 av JonT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå