Gå til innhold

Intel-oppgradering (fra socket 939)

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt Athlon-PC'er og vært rimelig fornøyd med det.

Men nå begynner jeg å nærme meg en oppgradering. Jeg ikke like glad i å mekke hardware lenger, og lurer derfor på om jeg skal prøve på noe intel-greier denne gangen.

Men jeg er sørgelig lite oppdatert på løsningene fra den leiren.

Er det slik at socket 775 er det heteste fra Intel nå? Best ytelse og best framtidsutsikter mht senere oppgraderinger?

Jeg tenker meg å kjøre Core 2 Duo. Jeg vil nok vannkjøle med et Zahlman-sett og kjøre et nVidia-kort (8800 GTS 320 MB?).

Men hva bør man velge av hovedkort, prosessor og minne i denne jungelen?

-Jeg prioriterer stabilitet først og hastighet som en god nummer to. Og selvfølgerlig er det kjekt om det ikke blir for dyrt. Eventuell overklokkingsegenskaper kommer som en hyggelig, men ikke avgjørende bonus.

-Jeg vil gjerne ha så mange usb-kontakter bak som mulig. Gjerne på bekostning av paralell- og serie-port.

Må også ha minimum 4 sata-kontakter.

Og så ønsker jeg at hovedkortet skal støtte 8GB Minne. Kjekt for senere oppgraderinger.

Jeg må også ha god viftestyring på hovedkortet, ikke bare på prosessor-vifte, men på flere kabinettvifter i tillegg.

Noen som har gode forslag til komponenter som oppfyller mine ønsker?

-Hovedkort

-Minne

-Prosessor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du gjør lurt i å satse på et sokkel LGA775 system med en Core 2 Duo prosessor.

Hva med:

Hovedkort: Asus P5B-E Plus

Kortet brude ha alt du ser etter og i tillegg klokker det vistnok meget godt.

Det er også svært mange som har gått for dette kortet eller andre versjoner av P5B så det lett å finne informasjon og tips her på forumet.

SATA interne porter: 7

RAM-støtte: 8 GB

USB 2.0: 10

Minne: Ettersom prisene på minne har falt som en stein i det siste har du muligheten til å velge og vrake i gode tilbud.

Hvis du har planer om å overklokke er det greit å gå for minne med frekvens 800 MHz eller høyere.

Har selv ikke bred nok erfaring med forskjellige produsenter av minne til å komme med godt begrunnede tips, men kan fortelle at jeg selv bruker OCZ Platinum 2048MB .

De virker utmerket for meg.

Prosessor:E6600 er et godt kjøp nå som prisen falt med ca 1000,- i april. Den klokker godt og du får mye for pengene.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Takk for et godt svar.

Asus har jo alltid laget gode kort, så kanskje jeg skulle slå til. Jeg leste litt mer om dette kortet, og det får også skryt for sine vefteregulerings-egenskaper. Så dette er kanskje det perfekte kortet for meg....

Jeg hadde tittet på den prosessoren også. Det ser ut som en av de gunstigste modellene. De som er raskere enn denne stiger VELDIG fort i pris også.

Lenke til kommentar
Takk for et godt svar.

Asus har jo alltid laget gode kort, så kanskje jeg skulle slå til. Jeg leste litt mer om dette kortet, og det får også skryt for sine vefteregulerings-egenskaper.  Så dette er kanskje det perfekte kortet for meg....

Jeg hadde tittet på den prosessoren også. Det ser ut som en av de gunstigste modellene. De som er raskere enn denne stiger VELDIG fort i pris også.

8842114[/snapback]

Når det gjelder hovedkort så kan du sikkert også vurdere kort med intels nye brikkesett p35 (p35-kort_underveis) som er arvtakeren til brikkesettet P965 som sitter i Asus P5B kortene.

Disse kortene ble som sagt nettopp sluppet og er derfor trolig priset høyere enn de med P965. I tillegg har de kanskje barnesykdommer som den litt eldre klassen er ferdig med uten at jeg har satt meg inn i emne.

En av fordelene er at noen av disse kortene bruker DDR3 og ikke DDR2.

Derfor er de sikkert mer fremtidsrettet med tanke på fremtidig oppgraderinger.

Ulempen er at DDR3 minne er svinedyrt enda. De billigste 2*1GB brikkene ligger på rundt 3500 kr noe som er ca 6 ganger prisen for 2*1 GB DDR2.

E6600 ligger i toppen ytelsesmessig av Core 2 Duo prosessorene i middelklassen.

Kun E6700 er raskere med mindre man tar hoppet opp til 7 - 8000 kr klassen.

E6700 hadde et tilsvarende prisfall som E6600 så det er sikkert ikke et dårlig kjøp. Om det kan forsvare prisforskjellen på 800 kr må bli opp til deg å vurdere.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...