Gå til innhold

Hva er AGP Aperture size

Finnsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AAS er hvor mye skjermkortet skal få bruke av rammèn på maskinen...

Gir du for mye ram til skjermkortet, får kanskje ikke resten av maskinen nok....Så ikke bruk mer en du har råd til :wink:

Så det vil si.. at jeg kan sette min på 256 siden jeg har 768 ram ?

Bare lurer

Lenke til kommentar
AAS er hvor mye skjermkortet skal få bruke av rammèn på maskinen...

Gir du for mye ram til skjermkortet, får kanskje ikke resten av maskinen nok....Så ikke bruk mer en du har råd til :wink:

Så det vil si.. at jeg kan sette min på 256 siden jeg har 768 ram ?

Bare lurer

Ja det kan du, men det har ikke noe for seg å gjøre det. Vil annbefale det du har på skjermkortet, har du over det anntall MB du har på skjerm kortet vil det interne bli bortkastet kan man vel si. Intel annbefaler 64 som standar.

Lenke til kommentar

Altså, en del av spørsmålet er hva i granskauen skjermkortet skal stappe oppi systemminnet. Den delen av minnet som AGP Aperture Size dedikerer til skjermkortet bør jo stå litt i samsvar med BÅDE skjermkort OG resten av systemet.

For det første, så er det få spill som har enormt glede av å gå fra 64MB til 128MB internt på skjermkortet. Internt på kortet har man da en hel haug GB/s båndbredde. Ti4600 har vel 10,5GB/s og Radeon9700 Pro har 19,2GB/s eller noe... derimot ut mot RAM har man med AGP4x 1,06GB/s (AGP8x med sine 2,1GB/s kan ikke hjelpe så veldig mye den heller).. altså vil man se en kraftig struping av minnebåndbredden GPU'en på skjermkortet har tilgjengelig. Videre, så må skjermkortet slåss med resten av systemet, og deriblant mot CPU'en for båndbredde her. Så hvis skjermkortet skal kopiere masse data fram og tilbake til system-ram hele tiden, vil jo CPUen oppleve en dramatisk reduksjon i tilgjengelig båndbredde og spill som krever høy båndbredde og/eller CPU-kraft vil gå mye dårligere. Husk at DDR266 gir maks 2,1GB/s , samme som en AMD XP klarer å spise alene.

Så om man da har et 64MB-skjermkort og skal spille et av disse spillene som liker mer enn 64MB, så vil jo de evt 64-128-256MB ekstra du tildeler med AGP Aperture Size være dødstreg i forhold til de første 64MB som allerede er på skjermkortet. Det et nesten så tregt at det er uinteressant, så om det går spesielt mye fortere stiller jeg meg nokså tvilende til.

En annen ting, skal skjermkortet bruke 128MB og du har 256MB totalt, så har du jo bare 128MB ledig til systemet ellers ... hvilket betyr at OS'et da tidligere må begynne å tygge på harddisken med den ytelsesmessige smellen det måtte gi ... 128MB system-minne ække mye idag nei ;)

Så det jeg ville anbefale, er å sette AAS til 64MB eller lavere. Folk med 128MB-skjermkort kan sikkert sette den til enda lavere pga at kortet har mer enn nok ram til dagens spill. Har du lite ram i maskina bør du også sette den lavere, slik at ikke resten av systemet lider av at du har satt av massevis av RAM som uansett ikke gir deg mye.

Lenke til kommentar

Fordi om du setter AGP aperture size til 256mb så blir ikke disse mb'ene "reservert" skjermkortet, sånn at du på et f.eks 512mb system kun har 256mb ledig til applikasjoner. AAS instillingene bare spør deg hvor mye av ram'en skjermkortet maks kan få "låne". og siden de fleste skjermkort idag kommer med 128mb ram, trenger du i dagens spill nesten ikke å låne noe fra ram'en.....

Lenke til kommentar
Fordi om du setter AGP aperture size til 256mb så blir ikke disse mb'ene "reservert" skjermkortet, sånn at du på et f.eks 512mb system kun har 256mb ledig til applikasjoner. AAS instillingene bare spør deg hvor mye av ram'en skjermkortet maks kan få "låne". og siden de fleste skjermkort idag kommer med 128mb ram, trenger du i dagens spill nesten ikke å låne noe fra ram'en.....

Hmm... Etter å ha sjekket litt rundt så ser det jaggu ut som at du har aldeles rett her. Jeg må ha fått virus ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...