relsafus Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Ser at mitt D80 har noen støvkorn, uansett valgt objektiv, så da er det i huset. Blåst forsiktig inn der, men tenkte å spørre her ang. mere korrekt fremgangs måte uten å måtte sende huset på service. Japanfoto (der jeg kjøpte huset) viste meg en finurlig trykkluftflaske, med en påmontert "dings". Effekten var at den blåste ikke (flyttett støvet), men sugde til seg støvpartikkler. Mulig å bruke vanlig støvsuger (med litt avstand self) , kombinert med å blåse ? /L Endret 11. juni 2007 av relsafus Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Du finner masse info om dette hvis du googler. Her er en av de bedre: http://www.bythom.com/cleaning.htm Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Nikons anbefalte fremgangsmåte er beskrevet bakerst i bruksanvisningen til D200, i seksjonen "Caring for the Camera". Du finner sikkert noe tilsvarende i din bruksanvisning. De anbefaler at man blåser på lavpassfilteret med en pumpe av den typen du f.eks får kjøpt på apoteket for ørevask. Funker fint, og holder mine kameraer rene og pene innvendig. (men før eller siden støter man på gris som ikke blir borte med blåsing - da må du til med våtrens) Endret 11. juni 2007 av Anew Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Trenger man virkelig så mye greier for å bli kvitt litt støv ? Noen som har prøvd støvsuger metoden ? /L Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Nikons anbefalte fremgangsmåte er beskrevet bakerst i bruksanvisningen til D200, i seksjonen "Caring for the Camera". Du finner sikkert noe tilsvarende i din bruksanvisning. De anbefaler at man blåser på lavpassfilteret med en pumpe av den typen du f.eks får kjøpt på apoteket for ørevask. Funker fint, og holder mine kameraer rene og pene innvendig. (men før eller siden støter man på gris som ikke blir borte med blåsing - da må du til med våtrens) 8837758[/snapback] OK, stikker innom apoteket i morgen å tester dette først. Holder du da huset opp ned, slik at eventuelle partikler "detter" ut ? Det var her jeg tenkte å bruke litt undertrykk fra en støvsuger (for å blåse de løs, og bli sugd vekk..) /L Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Skal du virkelig bruke støvsuger?? Skaper jo masse luftstrøm (med støv) over åpningen.... Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Skal du virkelig bruke støvsuger?? Skaper jo masse luftstrøm (med støv) over åpningen.... 8837857[/snapback] Sentralstøvsuger (slipper ikke noe fra filter inn i rommet da alt er plassert ute i boden). Tenkte dette ville suge vekk støv (ikke bare flytte på det), men det er derfor jeg spør før jeg prøver.. Galskap ? /L Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Skal du virkelig bruke støvsuger?? Skaper jo masse luftstrøm (med støv) over åpningen.... 8837857[/snapback] Sentralstøvsuger (slipper ikke noe fra filter inn i rommet da alt er plassert ute i boden). Tenkte dette ville suge vekk støv (ikke bare flytte på det), men det er derfor jeg spør før jeg prøver.. Galskap ? /L 8838037[/snapback] Ville ha brukt dette som aller, aller siste utvei. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Skal du virkelig bruke støvsuger?? Skaper jo masse luftstrøm (med støv) over åpningen.... 8837857[/snapback] Sentralstøvsuger (slipper ikke noe fra filter inn i rommet da alt er plassert ute i boden). Tenkte dette ville suge vekk støv (ikke bare flytte på det), men det er derfor jeg spør før jeg prøver.. Galskap ? /L 8838037[/snapback] Ville ha brukt dette som aller, aller siste utvei. 8838133[/snapback] Phu, bra jeg spurte før jeg praktiserte... Blåse først (må innom apoteket først). Støvet man ser er vel egentlig ikke på sensor, men på filter montert foran denne ikke sant ? Jeg ser i manualen til D80 at det er mulig å få dette til å stå oppe for å rengjøre selve sensor brikka (det har jeg ikke så lyst til å prøve...) Varti litt skremt ja.. /L Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Relsafus: Støvet er på et filter foran sensor etter det jeg har lest ja. Hvis ikke blåsebelgen fra apoteket virker ville jeg ha levert inn kameraet, mange gjør det ofte samme dag. Eller du kan lære deg å bruke sensor swabs. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Relsafus: Støvet er på et filter foran sensor etter det jeg har lest ja. Hvis ikke blåsebelgen fra apoteket virker ville jeg ha levert inn kameraet, mange gjør det ofte samme dag. Eller du kan lære deg å bruke sensor swabs. 8838370[/snapback] Takk for gode råd Autoxave, Blåser litt i morgen etter jobb og ser hva som skjer. Funker ikke dette så leverer jeg huset til Japanfoto (OT, hvordan miljø ( inne selvsagt) foretrekker man ved bytte av objektiv for å minimalisere støv inn i huset (nå er det jo pollen overalt..) /L Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Støvet man ser er vel egentlig ikke på sensor, men på filter montert foran denne ikke sant ? Jeg ser i manualen til D80 at det er mulig å få dette til å stå oppe for å rengjøre selve sensor brikka (det har jeg ikke så lyst til å prøve...) 8838278[/snapback] Det manualen beskriver er at du må få selve speilet til å stå oppe. Ellers får du ikke tilgang til sensorbrikken (som riktignok har et filter på seg). Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Relsafus: Støvet er på et filter foran sensor etter det jeg har lest ja. Hvis ikke blåsebelgen fra apoteket virker ville jeg ha levert inn kameraet, mange gjør det ofte samme dag. Eller du kan lære deg å bruke sensor swabs. 8838370[/snapback] Takk for gode råd Autoxave, Blåser litt i morgen etter jobb og ser hva som skjer. Funker ikke dette så leverer jeg huset til Japanfoto (OT, hvordan miljø ( inne selvsagt) foretrekker man ved bytte av objektiv for å minimalisere støv inn i huset (nå er det jo pollen overalt..) /L 8838448[/snapback] Hvis du har kjøpt såkalt superforsikring hos Japanfoto får du støvrensing gratis!! Lenke til kommentar
PorridgeHaus Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Prøv med blåser forst, fra apoteket, eller en som er laget til foto. Etter det bruker jeg en støv-børste til D-SLR det er veldig grei a bruke å fjerne mye støv. De lades opp med å blåse luft over enden (med a bruke blåsebelg), også børste sensoren. Man må gjøre dette 4-6 ganger før det er betydelig mindre støv. En børte koster fra kr225 til over kr1000 Hvis du har noe 'oljete støv' som kommer fra kamera delene, så trenger du sanne 'våt rens' det er ikke sa skummelt som det høres ut, og er egentlig det eneste måtte a få sanne støv bort som er limt fast. Av våt rens så finnes det forskjellig produkter. Sensor Swabs er populart men kan bli dyrt som mange bruker hver swab bare en gang. Copper Hill metoden er et bra alternativ men krever et hakk mer arbeid. Begge metoder funker gangske likt synes jeg. Her er det jeg snakker om billig men bra børste Copper Hill metoden for våt rens blåsebelg Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Stakk innom Japanfoto på strømmen i dag (der jeg handler det meste). Veldig bra service der og de renset sensor helt gratis. Null støv nå Kjøpte samtidig et Hoya hmc super 77mm UV filter til Sigmaen, så da er begge objektivene "sikret" mot riper. /L Lenke til kommentar
PorridgeHaus Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Stakk innom Japanfoto på strømmen i dag (der jeg handler det meste). Veldig bra service der og de renset sensor helt gratis. Null støv nå Kjøpte samtidig et Hoya hmc super 77mm UV filter til Sigmaen, så da er begge objektivene "sikret" mot riper. /L 8844817[/snapback] deilig. Blir litt trist nar bildene begynner a ha fregner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå