Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Burnout! - Hva er teknikken?


Anbefalte innlegg

Firehjulsstrekker kan jo ikke være så vanskelig å burne med, hvis jeg ikke tar feil, hvis du låser bakdekka (med håndbrekk) og gasser fullt, da vil jo ikke bakdekka spinne siden de er låst....eller har jeg bommet noe forferdelig her? :dontgetit:

8837863[/snapback]

Der tar du feil, trur langt ifra at du får hjula til å gå rundt , hvis du mot formodning får, har du ødelagt noe.. (som sannsynligvis blir skammelig dyrt

spesiell girkasse, senterdiff , bak diff mye rart på 4x4 biler.. da snakker vi fort 25000+++ for enkle komponenter

(både senterdiff og bakdiff har forskjellige type sperrer på de fleste biler)

Bilen min kan ikke engang taues med 2 hjul over bakken(sto i instruksjonsboka) sannsynligvis pga at da kommer de til å drive de 2 resterende som er på taue bilen uten at jeg er sikker.

mest sannsynlig ødelagt clutch eller håndbrekk hvis du prøver å burne

(det finnes biler som ikke har permament 4wd disse kan nok burne på forhjulene)

 

men mye annet moro du kan gjøre som 4wd sladd på glatta :dribble:

8838831[/snapback]

 

trodde jeg hadde feil der, bra at du rettet meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med andre ord tåler ikke Amerikanske Muskelbiler dette.....Men jeg ser de gjør det hele tiden.

Går det sikkert med små burnouter eller?

8838849[/snapback]

 

De som gjør det hele tiden er vell ikke norske regner jeg med, tror de norske amcar gutta er litt for glade i bilene sine. Men gamle pontiac firebird trans-am (bandit sin bil som du liker) , selges jo i usa for noen hundre dollar for et gammelt slitent eksemplar. Det er nok fordi det er langt flere av de der borte.

 

Amerikanske muskelbiler tåler det kanskje mer enn europiske biler , mye i drivverket er gjerne overdimensjonert , men før eller siden vil noe uansett ryke

 

Det går vell som oftest bra men man må jo være forberedt om nye ryker og ikke bli lei seg når det skjer, :D

Lenke til kommentar
Moderne biler med antispinn og blokkeringsfrie bremser er umulig å burne med, unntatt hvis det er mulig å slå av de elektroniske styringsystemene.

8838567[/snapback]

Bilen min har blokkeringsfrie bremser, men er fortsatt mulig å burne med. Styringsenheten ser hvert hjul individuelt.

 

Slik ville jeg gjort det dersom jeg skulle laget litt røyk:

 

med automat:

foten på bremsen og gi gass. Etterhvert som bakhjulene begynner å spinne kan man godt slakke av bremsen litt, da det ikke kreves like mye bremseeffekt for å holde igjen bilen. Det er heller ikke nødvendig med så mye turtall motoren makter. På litt motorsvake biler kan det være greit å låse girkassa i laveste gir, så man slipper at den girer oppover når bakhjulene får litt fart.

 

med manuell:

Det jeg gjør med min bil er at jeg bruker venstre fot på clutchpedalen og høyre fot på gass og brems. Pedalene står såpass nære at det ikke er noe problem å trykke begge samtidig, og likevel få til å regulere gass og brems separat. Er det tørt så er det litt opp i turtall (tipper rundt 3000rpm), ut med clutchen litt brått og der står man med spinnende bakhjul. Her også kan man lette litt på bremsen etterhvert, eller gi mer gass.

 

Bruk helst en bil med differensialbrems. Hvis du prøver på en bil uten blir du tilslutt stående og spinne på ett hjul og pga måten en differensial er konstruert så vil det spinnende hjulet rotere dobbelt så raskt som speedometeret indikerer. Det går hardt utover planethjulene og olja. Bakakselras er ikke helt ukjent for de som har prøvd dette.

 

Bruk også en bil med bakhjulstrekk. Å spinne på ett forhjul er lite kult (burning er igrunnen ikke så kult det heller, men ganske moro).

 

Man trenger slettes ikke mye effekt for å få til en burnout med mye røyk. Selv bilen min, som ikke engang har 150hk klarer fint å svi av 225/40-18 dekk på tørr asfalt.

 

Har man en skikkelig god diffbrems (eller enda bedre, sveisa diff) så kan man dra så mange piruetter man bare orker, selv med ganske motorsvake biler

Lenke til kommentar
Ødelegger man motoren når man gjør sånt?

8838373[/snapback]

I bunn og grunn er det ikke mer skadelig for motoren enn å holde høyt turtall i en situasjon der det er mye motstand for å holde alt i gang. For eksempel i veldig høy fart med mye luftmotstand.

 

Men det er kanskje bakakselen som ofte er utsatt, mener jeg å tro. Noen biler vil klare det finfint, andre vil ikke klare det fullt så godt.

 

Og alt av motor, drivverk og så videre utsettes jo for belastning når du benytter bilen på en sånn måte, så det kan gjøre skade.

 

En motor kan eksplodere under en burnout på grunn av belastningen, men en motor kan eksplodere i høy fart også. Altså, eksplodere eller på annen måte slites på en slik måte at motoren ikke klarer å arbeide videre. Det er lite sannsynlig, men alt er som kjent mulig.

Lenke til kommentar

Har montert skru kran inni en bil før for og skru av bremsene bak. dvs stenge trykket til bakhjulene så da er det bare og burne i vei.

Monterte spylerdyser ved bakhjulene som spylte ut diesel.

Gjorde dette på den samme bilen, gammel amerikaner med 400 hk et eller annet sted. Ble brukt noen 1000 i dekk på den :!:

 

Har også vridd av en mellomaksel på en annen gammel amerikaner, håndbrekket hang og på eldre amerikanere sitter brekket på mellomakselen. obs obs

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt vitsen med å koble ut bakbremsene. Eller spylerdyser med olje for den del. med 400hk og sikkert nærmere 550Nm dreiemoment skulle du nok klart å få snurr på hjula uten slike hjelpemidler.

 

Hvilke biler har håndbrekket på mellomakselen forresten? Har sett og hørt at mellomakselen har vridd seg pga påkjenningene fra slicks og trackbite, men pga brekket? Må være superbrekk det da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...