Mr.Karlsen Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Hei, Jeg er 15 år og liker og se Amerikanske biler brenne gummi Jeg titta litt på internett for og se hva teknikken egentlig er og fant ut at det var flere en jeg trodde. Kunne dere forklare meg hvordan man greier og få det til? (Bare Lurer) MVH Ole Endret 11. juni 2007 av 77Bandit Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Med manuelt gir, holder du inne clutchen, holder et høyt turtall, slipper clutchen og flytter foten på bremsepedealen. Dersom du har nok dreiemoment til å spinne med dekkene da, bør det komme røyk etter en viss tidsperiode. Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Så en volvo i sverige som spinte på høyre bakhjul mens selve bilen sto helt stille. virket som den hadde en slags bremse eller noe sånt. Kan noen forklare denne? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Så en volvo i sverige som spinte på høyre bakhjul mens selve bilen sto helt stille.virket som den hadde en slags bremse eller noe sånt. Kan noen forklare denne? 8837306[/snapback] Er pga den ikke har noe sperre på diffen bak. og pga den stod stille pga han holder bremsen inne. Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Så det går ann og holde bremsene inne når man burner? PS: Hvor mange teknikker er det egentlig? Endret 11. juni 2007 av 77Bandit Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Hvis motoren er såpass sterk at den både overvinner bremsene og friksjonen mot bakken, så er burnout mulig. Bakbremsene er vanligvis svakere enn frambremsene (for å unngå at bakhjulene blokkereres før forhjulene ved hard oppbremsing), dessuten er det ikke uvanlig å vanne asfalten ved bakhjulene for å få de til å slippe lettere. Hjul som sklir har mindre friksjon enn hjul som ikke sklir, alt i alt gjør dette at når man først har fått drivhjulene til å spinne så kan spinningen opprettholdes ganske lenge. Imidlertid gjør friksjonen fra spinningen at gummien i dekkene varmes opp, og varm gummi blir mer klebrig og gir større friksjon. Hvis motoren ikke er sterk nok så vil bakhjulene etter hvert få såpass godt feste i underlaget at motoren kveles eller at forhjulene begynner å skli forover. Burnout ble opprinnelig brukt for å gi bakhjulene på dragstere ekstra godt feste i starten på et drag. Men fordi det så spektakulært ut har burnout blitt en egen øvelse i enkelte bilmiljø. Også innen andre motorsportsgrener er det en fordel med varme dekk for å få bedre feste mot underlaget, i Formel 1 ser vi at de både bruker elektriske varmetepper rundt dekkene før start og at førerne kjører sikk-sakk på banen på en runde før start for å øke dekktemperaturen. Endret 11. juni 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Nå skal jeg lære dere gutter og jenter.... Stillestående(bilen står stille mens dekka spinner) burnout med forhjulsdrift er lett. Trekk opp håndbrekket GANSKE mye, så setter du bilen i første gir og slipper clutchen samtidig som du gasser, da spinner dekka mens bilen står stille. Men det kan hende at bilen blir dratt sakte forover på grunn av at bak dekka sliper seg bortover av den lette vekta bak, legg noe TUNGT i bagasjerommet og da vil ikke det skje. Med bakhjulsdrift så må du holde inn bremsepedalen mens du setter bilen i første gir og gir full gass samtidig som du slipper clutchen (ikke slipp bremsen) Vanskeligere enn dette er det ikke. Har prøvd det selv med en mondeo. Jeg er 16 år og bilen er ikke min, en venn av meg og stefaren hans hadde en mondeo som sto i garasjen uten skilter, 2 dager før han skulle vrake den så prøvde vi å tulle litt med den. :!: Burna til dekkene punkterte, og det tok ikke mer enn 2 minutter, siden dekka var helt slitt ned fra før av. \OT Endret 11. juni 2007 av MercedesMotor Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Forhjulsburnout med Citroën går ikke etter nevnte oppskrift, for på Citroën fungerer håndbrekket på forhjulene. Burnot med firehjulstrekker er også umulig, for man har ingen hjul til å holde bilen tilbake. Enkelte jukser når det gjelder bakhjulsburning, man blokkerer bakhjulbremsene ved å sette på en kraftig klemme tvers over bremseslangene bak. Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Forhjulsburnout med Citroën går ikke etter nevnte oppskrift, for på Citroën fungerer håndbrekket på forhjulene. Burnot med firehjulstrekker er også umulig, for man har ingen hjul til å holde bilen tilbake. Enkelte jukser når det gjelder bakhjulsburning, man blokkerer bakhjulbremsene ved å sette på en kraftig klemme tvers over bremseslangene bak. 8837819[/snapback] Oppskriften min burde gå på de fleste bilene Firehjulsstrekker kan jo ikke være så vanskelig å burne med, hvis jeg ikke tar feil, hvis du låser bakdekka (med håndbrekk) og gasser fullt, da vil jo ikke bakdekka spinne siden de er låst....eller har jeg bommet noe forferdelig her? Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Høres ut som om man må bruke tre føtter på burnout på bakhjulsdrevet bil. Kan du forklare bruken av føttene? PS Ossen er det med burn på Automat og Bonn gass. Ødelegger man motoren? Endret 11. juni 2007 av 77Bandit Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Høres ut som om man må bruke tre føtter på burnout på bakhjulsdrevet bil.Kan du forklare bruken av føttene? PS Ossen er det med burn på Automat og Bonn gass. Ødelegger man motoren? 8837878[/snapback] Automat, så kan du ødelegge automat kassa etter det jeg har hørt, så det er ikke så lurt. Men med automat trenger du bare å gasse når håndrekket er dratt opp. Det ved å bruke alle 3 pedalene er litt vanskelig. Men hvis du holder bremsen inne og clutchen inne med venstre fot, og gir gass med høyre. Ha venstre foten på skrå, sånn at hælen kommer på clutchen og tåa på bremsen. Så slipper du clutchen samtidig som du gasser i 1 gir, men la tåa være på bremsen (full brems). Kom på noe lettere: Legg noe tungt som presser bremsen helt ned så trenger du bare å bruke clutch og gass Endret 11. juni 2007 av MercedesMotor Lenke til kommentar
hazzie Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Du bruker venstre fot på cluth, og høyre på bremse og gass. Du gir gass ved å "vrikke" ned med høyre fot. Er blitt demonstrert på Top Gear en gang. Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Har sett mange bare gi bonn gass i første og så få det til. PS Hvor mange forskjellige burneteknikkerer det? Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Du bruker venstre fot på cluth, og høyre på bremse og gass. Du gir gass ved å "vrikke" ned med høyre fot. Er blitt demonstrert på Top Gear en gang. 8837991[/snapback] ops, sorry. tenkte litt feil. Men takk for at du rettet det Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Har sett mange bare gi bonn gass i første og så få det til.PS Hvor mange forskjellige burneteknikkerer det? 8838001[/snapback] å gi bånn gass uten at noe låser dekka, så vil jo bilen dra bakdelen (forhjulsdrift) med seg(fort). *Stillestående Burn *Burnout (spinner bortover uten at noen av dekka blir låst) *Burnout mens bilen spinner i sirkel, sikk sakk...osv. [Vet ikke ossen man klarer det...] kommer ikke på noen mer akkurat nå... Endret 11. juni 2007 av MercedesMotor Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 å gi bånn gass uten at noe låser dekka, så vil jo bilen dra bakdelen med seg(fort). Hva mener du med "dra bakakselen med seg (fort) Hvordan gjøres denne - Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 å gi bånn gass uten at noe låser dekka, så vil jo bilen dra bakdelen med seg(fort). Hva mener du med "dra bakakselen med seg (fort) Hvordan gjøres denne - 8838174[/snapback] Etter min mening så skal det virke ved å gjøre dette: Du bruker venstre fot på cluth, og høyre på bremse og gass. Du gir gass ved å "vrikke" ned med høyre fot. Er blitt demonstrert på Top Gear en gang. 8837991[/snapback] Du sa: Hva mener du med "dra bakakselen med seg (fort)? Det var bakdelen og ikke bakakselen. Men hvis du gir full gass uten å sette opp håndrekket eller bruke bremsen så vil bilen bare spinne bortover. Ved å bare gi FULL gass vil ikke det få bilen til å stå stille. Skjønte du hva jeg mente nå? Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Jepp, og da kan man bare bli helt vill som som dette? : http://www.youtube.com/watch?v=OCiuCzlyy6g Endret 11. juni 2007 av 77Bandit Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Jepp, og da kan man bare bli helt vill som som dette? : http://www.youtube.com/watch?v=OCiuCzlyy6g 8838293[/snapback] jepp.... Men bilen må ha litt HK for at den skal klare det den bilen på linken gjorde (spinne i sirkel). Spørs også om hvor mye bilen veier(vekt). Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Ødelegger man motoren når man gjør sånt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå