Gå til innhold

Trenger hjelp med VMware

-Ja-

Anbefalte innlegg

Hei

Er litt usikker på om dette spørsmålet skal i dette forumet, men prøver likevel;

Hvordan kan man "kjøre" flere datamaskiner på en maskin? Jeg har et program som heter VMware player som kan brukes til dette, men får det ikke til å virke.

Endret av -Ja-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du installert vmware server, som administrator på pcen din? Slik at programmet har fått lagt seg til/installert seg rett over alt ?

Feilen du får, skyldes at en tjeneste/program ikke får startet opp... Typisk ofte om programmet er installert på en ordinær bruker.

Lenke til kommentar

"No bootable CD, floppy or hard disk was detected.

To install an operating system, insert a bootable CD or floppy and restart the virtual machine by clicking the Reset button."

Trodde man ikke trengte å innstalere operativ-system på de virtuelle PC'ene jeg, var de ikke ferdiglaget. Isåfall, hvordan får jeg fikset dette? Hvilken CD kan jeg bruke?

Lenke til kommentar
"No bootable CD, floppy or hard disk was detected.

To install an operating system, insert a bootable CD or floppy and restart the virtual machine by clicking the Reset button."

Trodde man ikke trengte å innstalere operativ-system på de virtuelle PC'ene jeg, var de ikke ferdiglaget. Isåfall, hvordan får jeg fikset dette? Hvilken CD kan jeg bruke?

8851561[/snapback]

En virtuell PC oppfører seg som PC-hardware - dvs. at du må installere et operativsystem (OS) for å få brukt PC'en til noe.

Du kan installere WindowsXP, 2000, Vista, 3.1 - eller til og med Linux ...

Hvis noen har laget en komplett Virtual Machine (VM) - dvs. virtuell PC med installert OS og applikasjoner -, så kan du kjøre denne VM'en med VMware Player. Men noen må altså lage denne VM'en før du kan kjøre den. Hos VMware ligger det en del ferdiglagene VM'er som du kan laste ned, men der finner du selvsagt ikke VM'er med Windows og andre OS som "koster penger".

Lenke til kommentar

De fleste OS'er kommer vel på en "bootable CD" (eller DVD) som du må putte inn i maskinen for å få installert OS'et.

Installasjons-CD'en til Windows er et godt eksempel. Men, du må ha en gyldig lisens for å få installert Windows, må du ikke?

Hvis det er et problem, hvorfor ikke heller leke litt med en eller annen Linux-variant?

Bare pass på at du installerer på den virtuelle PC'en og ikke på den reelle PC'en din.

Lenke til kommentar

Jaha ok, men tror alt dette er litt for avansert for meg. :ermm:

Jeg trodde det var enkelt å bruke dette jeg. :p At det liksom kom opp flere ruter med "maskiner" så var det bare å innstalere det du ville etc...

Det jeg kjører nå forstår jeg ikke bæret av, må sende kommandoer og alt mulig.

Kan det ikke bare komme opp en vanlig maskin i ett vindu? :D

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det som skjer. Men du får dem ikke forhånds installert med windows. Regner med du sikkert snakker om datamaskin, som i samme betydning som windows. Som for de som har noen megabytes og kilobytes igjennom blodet de siste årene vet, så er maskinen BIOS/grunn systemet (tilgang på disker, minne osv). Så trengs det ett operativ system, for å ta i bruk disse effektivt.

Ville anbefalt deg å prøvd en linux distro til å begynne med, gjerne ferdig installert. Linux kan være litt tricky å installere fra bunn av (i VMWARE), ettersom den er litt kommandolinje basert for å få installert X (visuelle systemet) til å begynne med.

Endret av headbullen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...