Hsw Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Hei Skal legge kabel til rommet mitt fra kjelleren og må derfor legge den rundt huset. Vil helst ha kabel som IKKE har kontakter i endene, slik at hullet i veggen blir minst mulig. Hvilken type kabel skal jeg ha og hvordan kobler jeg enden på kabelen inn i en RJ45-kontakt Mvh Hsw Endret 11. juni 2007 av Hsw Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 For 100Mbit kan du bruke Cat5e kabel og du bruker en tang som er laget for å presse kabelen i kontakten. Koblingsoversikt finner du i linken min. Lenke til kommentar
Hsw Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Takk Takk Men lar dette seg gjøre av en som ikke har gjort det før? CAT-5 UTP kabel (uskjermet) uten kontakter. Funker det ikke å bruke en sånn kabel, strekningen er på rundt 40m. Pressverktøy For fastpressing av kabler i RJ45-uttak (krone®-type). Vendbart blad for fastpressing samt kapping. Er det en sånn tang jeg skal bruke? Kabelen skal ikke være i kontakt med bakken. Mvh Hsw Endret 11. juni 2007 av Hsw Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Skal det være så langt tror jeg vel at det bør være skjerma kabel. Det lar seg fint gjøre av noen som ikke har gjort det før, i alle fall hvis det er den delen med å feste pluggen du tenker på. Å strekke kabelen bør vel også gå greit. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Men lar dette seg gjøre av en som ikke har gjort det før? 8837561[/snapback] Ja, så lenge du har utstyr (tang) er det ikke vanskelig. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Men lar dette seg gjøre av en som ikke har gjort det før? 8837561[/snapback] Ja, så lenge du har utstyr (tang) er det ikke vanskelig. 8837666[/snapback] Men feiltoleransen for ustabil, svak osv osv tilkobling er svært liten så vær meget nøye med å holde parene tvinnet så lenge som mulig og kobl selvfølgelig korrekt mm. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Det er enkelt arbeid, bare ta av den ytre isolasjonen på hovedkabel og sett lederne helt inn i pluggen før du presser.. Bare husk at det ene tvunnede paret skal til pinne 3 og 6. Lenke til kommentar
Hsw Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Sånn ikkesant? Endret 11. juni 2007 av Hsw Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Stemmer. Og bruk uskjermet cat5e. Ingen vits i å gå for skjermet med mindre du har en stor radiosender som nabo el. Også mye vanskeligere å feste en skjermet kabel i en RJ45 + at du må ha en spesiell type plugg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Anbefaler å bruke veggkontakter. Det er mye enklere og greiere. Fest kabelen skikkelig slik at den kan ligge i år uten at den er til plage, og terminer den i kontakt. Det er mye enklere å sette opp en kontakt på veggen enn å terminere med plugger. Anbefaler for all del uskjermet. Skjermet gir bare ulemper med mindre kabelen skal gå igjennom et fabrikklokale el.l med mye radiostøy. Skjermet kabel vil gi dårligere rekkevidde og kvalitet pga. kapasitans mellom lederene og skjermen. Som sagt, skjermet kabel skal kun brukes der kabelen skal igjennom et område med mye elektromagnetisk støy. Kjøp gjerne også stiv kabel fremfor patchkabel om du bestemmer deg for å feste skikkelig og terminere i kontakt. Merk at stiv kabel kan ikke termineres med plugger. Endret 12. juni 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå