Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stor overraskende regning

akamond

Anbefalte innlegg

Hvilke rettigheter har jeg her. Jeg hadde levert inn en bil til reprasjon, der skiftet de alt med brekk og de skulle sjekke bremsene. Jeg fikk da en overraskende regning på over 3500 kroner på en "skrap bil". Der hadde de byttet ut og skiftet ut bremsevæske osv.

Så etter 2-3000 km så begynner det å skrape på bremseskiva, og jeg får en bilkyndig person til å se på dette. Han bekrefter at det ikke er noe bremsekloss igjen og at bremseskiva mi er ødelagt. Så jeg drar tilbake til butikken og sier at jeg trudde de fiksa alt sammen med bremser osv sist gang, siden jeg ikke har noe peiling på bil. Bilmannen på verkstedet bekrefter at det har skjedd en dårlig jobb fra deres side. Så han sa han skulle se på dette.

3 dager senere kommer jeg og skal hente bilen. Da får jeg en regning på over 4500 kroner. Dette er helt overraskende og ikke avtalt. Han sa ikke fra noe pris eller noe når jeg leverte den inn, og siden han sa at jeg det hadde skjedd en glipp fra deres side så trudde jeg at regninga skulle bli på ca 1000 kroner.

Så nå har jeg fått 2 regninger på tilsammen 8000 kr. Nesten mer enn bilen koster. Så jeg dro å klagde og fikk da bare 15% rabatt.

Bør jeg godta dette, hvilke rettigheter har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er gjort en dårlig jobb fra deres side burde du jo ikke betale noe som helst. De burde jo rettet opp i det kostnadsfritt for deg. Dersom du ikke kommer videre i saken hadde jeg tatt kontakt med Forbrukerrådet. Jeg hadde ikke godtatt slik behandling.

Endret av Joddleif
Lenke til kommentar
Nei, men hva skal jeg gjøre når de har byttet skiver på 2 hjul bremseklosser og byttet bremsevæske en gang til?

8837332[/snapback]

Slik jeg ser det foreligger det en mangel, men det er etter håndverkstjeneste loven, og ikke eventuelt forbrukerkjøpsloven.

I utgangspunktet virker det som reperasjonene står i misforhold til bilens verdi også, men først av alt at de ikke har gjort det de har krevd betalt for (forutsatt at du ikke har slitt ned det de gjorde over ekstremt kort tid da)

Skal du klage så kan du så vidt jeg minnes sende et brev til forbrukerrådet, om butikken ikke går med på reklamasjon. Og den skal ikke koste deg noe om du allerede har betalt det de har gjort en gang.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo hva de i utgangspunktet sa at de skulle gjøre. Dersom du ba dem om å "fikse alt med bremsene", så betyr jo det at de skal sjekke alt. Prisen på 8000kr for dette er faktisk ikke veldig dyrt i forhold til jobben som er utført.

Faktum er at dersom du hadde fått et tilbud i utgangspunktet på alt dette, så ville prisen vært slik også.

Dersom du ikke har bedt om en pris i utgangspunktet, så kommer du ikke særlig langt. Spørsmålet er bare hva du i utgangspunktet spurte etter, og hva du fikk tilbud om.

Det som er mulig her er evt. at du har bedt dem om å sjekke bakbremsene (der brekket er) og de har gjort dette, mens det er forran du har problemer nå. Bremseskiver + klosser koster somregel 3000-4000kr å bytte pr. par, så prisen er ikke urealistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...