jke Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hva kan gjøres for å få mer hk i en 2000 Celica? Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) trimme den. :!: Det er vel chip som er det greieste, men uten turbo gir det begrenset effektøkning. 10-15 hk kansje, og så må du på med eksos og filter osv for åf åå ut noen hk ekstra etter dette. Endret 11. juni 2007 av Kong_Tom Lenke til kommentar
blizz Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Det kommer ann på hvilken motor som står i bilen, hvor stor effektøkning du ønsker, og hvor mye penger du evt kunne tenke deg å legge i et slikt prosjekt. Sjekket fort på autodb, og fant ut at de fleste calica fra år 2000 heter t23, og har 150/143 hk orginalt. Har du mer info om din/den aktuelle bilen? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 finnes mye du kan gjøre, motor swap feks eller turbo/kompressor løsning. alt beror på hvor mye penger du vil bruke på det, og hva bilen skal brukes til (cruising(hverdags bruk), drifting eller bane bruk) Lenke til kommentar
jke Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Har ikke særlig annen informasjon enn den nevnt. Det stemmer. Blir vel cruising\hverdagsbruk bilen skal brukes til. Har ikke helt oversikt endå for hvor mye som skal brukes så vil gjerne ha forslag om forskjellige deler og pris Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Å chippe bensinbiler koster ofte mye mer enn det smaker, desverre. Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 folk flest regner vel 1000kr per hest? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 folk flest regner vel 1000kr per hest? 8850795[/snapback] Tja, mer eller mindre. Man kan vel regne med at 25hk ekstra koster over 4k i chipping! Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Tviler for at du får 25hk av en sugemotor med en chip til 4000 Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Tviler for at du får 25hk av en sugemotor med en chip til 4000 8858416[/snapback] Hvem vet. Poenget er; det koster. Plukk en tilfeldig sum over 4k; det er vel uansett ikke verdt det? Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) Er det T-Sport (192hk) eller den vanlige med 143hk? biler uten turbo er dyrt! å trimme og 1000 kr pr hest stemmer bra. Chip finnes ikke til Celica T23 Celicas 1.8l motor som står i den "vanlige" og T-sport er ganske avanserte motorer pga VVT-i og VVTL-i som T-sport har VVT-i Står for Variable Valve Timing - intelligence VVTL-i står for Variable Valve Timing lift - intelligence som gjør at ECU regner ut de beste ventil åpning og lukking tidene etter fart, motorbelasning og aks T-sport har i tillegg lift som kommer på 6000 rpm da den aktiverer en olje trykks bryter som skyver en tap inn under som får ventilene til å gå høyere. og fordi t-sport går til 8350rpm har den en del mer hk ut av sin 1.8l motor hvordan virker VVTL-i derfor er det ikke like lett å trimme som en "vanlig" motor. det som kan gjøre med disse bilene er: -luftfilterkit k&n eller Apexi har de beste (ca 2-4hk) ca 1500-2000kr -lettere svinghjul (frigjør en del hester ca 5-10 hk) ca 4000kr -lettere dynohjul fra feks AEM (frigjør ca1-2 hk) ca 600kr -Grounding kit (ca1-2hk) 5-600kr -lette vekt, kaste ut reserve hjul, div annet dritt (gratis) -kjøpe lettere felger -Effektanlegg, TRD sitt som er det beste som er testet gir ca 6hk mer på en T-sport og ca 4hk på en vanlig (ca 4000kr) -Apexi Power FC som blir tunet skikkelig på rulle kan gi ca 5-25hk alt etter hva man har montert fra før ca 10000kr -bedre eksosmanifold (ca 5hk) ca 3-4000kr -fjerne kat (ca 5-8hk) -bedre girolje eks Redline MT90 frigjør noen få hk (man får ikke mer hk på motoren bare mindre tap i drivverke så mer gamp til hjula) -en god syntetisk motorolje, feks Redline, Mobil1 osv. gjør at motoren jobber lettere alle disse tallene er ca tall som jeg har sett andre med samme bil oppnå. å det med at folk får 10hk mer med nytt luftfilter og 20hk med effekt anlegg på slitne gammle biler er bare bullshit. NOSkit koster ca 6000kr og du vil kunne få ca 50-60hk mer trygt, kan få mye mer men da begynner man å leke med livet til motoren hvis man ikke har forsterket innmaten. Turbokit fra c2power.com Turbokit steg 1 går du fra 143 til ca 220 hk ca 32 000kr Turbokit Steg 2 fra 220 til 280+ +15 000 trenger også sterkere clutch ca 3-4000 og LSD ca 8000 kr er ikke en dårlig ide med så mye hk på framhjulene på en bil som bare veier 1080kg, hvis ikke blir det mye røyk og ikke så mye fart Har du T-sport går du fra 192 til ca 260hk med steg1 og 300+ med steg2 så det biligste er å gå for turbokit skal du ha litt hk i bilen. dyrt blir det uansett får du 220-280hk i den er det nok ikke mange som drar i fra deg siden bilen bare veier 1080kg er 220 hk mye og vil dra godt. har selv planer om å kjøpe turbokit til min når lommeboka sier ja hehe.. Les på www.newcelica.org for masse info om Celica T23;) Endret 15. juni 2007 av Dennis87 Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Å chippe bensinbiler koster ofte mye mer enn det smaker, desverre. 8850711[/snapback] Å chippe en bil med sugemotor koster ofte mye mer enn det smaker, dessverre. Uavhengig av hva den går på. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Å chippe en bil med sugemotor koster ofte mye mer enn det smaker, dessverre. Uavhengig av hva den går på. 8872678[/snapback] Beklager, der har du nok rett ja. En liten kjappost fra meg der, slurva vel litt. Hehe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå