Gå til innhold

Nesten alle ikon er borte og får ikke kjørt noe!

Anbefalte innlegg

Skulle restarte maskinen pga. alt låste seg, når jeg startet opp igjen fungerte veldig lite. :(

Det virker som om et eller annet virus eller lignende har lagt seg i oppstartmappa og endret på store deler av registeret til windows.

For, nesten alle ikon kan ikke vises, exe blir ikke gjenkjent og det kommer "åpne i" rute.

Hvis jeg f.eke går på start -> kjør og skriver regedit kommer det ruta med hvilket program jeg vil åpne regedit.exe i.

Ganske trist siden jeg nå sitter her på mor og far sin 500mhz.

Pcen ser ut til å fungere helt fint utenom dette, kommer inn i min datamaskin osv, altså explorer ser ut til å fungere helt fint.

Har prøvd å kjøre noe slikt som "tar systemet tilbake til valgt dato" i sikkerhetsmodus (når man trykker nei på meldingen som kommer opp) uten at det gjorde noe forandring.

Reparering av windows er utelukket, alle gangene jeg har prøvd det har pcen blitt totalt "fucka opp" og det har bare gjort vondt verre.

Jeg har NOD32 installert på pcen, men det ser ut som prosesslisten er minimal og jeg får heller ikke kjørt noe, siden det bare kommer opp hva jeg vil kjøre det i.

Håper noen har en løsning på problemet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start opp i sikkerhetsmodus med nettverk om scan for virus. Sjekk ut safety.live.com, bitdefender.com eller trendmicro.com (housecall).

Spør du meg er PC-en ille ute og bør helst reinstalleres. Trolig er registeret så skadet at det ikke kan rettes på. Men du kan prøve. Selv ville jeg ha tatt backup av det jeg trenger (i sikkerhetsmodus) og formatere disken med Windows på.

Lenke til kommentar

Hvilket OS er det snakk om, høres mistenkelig ut som ME?

I såfall ville jeg ha lastet ned en bootdisk og kjørt disksjekk, kan være at disken er på tur å si takk for seg (siden det er en gammel 500Mhz maskin)

Lenke til kommentar

Det er Windows XP Professional SP2.

Det er ikke en gammel 500mhz maskin, det er en AMD Athlon 64 maskin ;)

"Ganske trist siden jeg nå sitter her på mor og far sin 500mhz."

Jeg må bruke en 500mhz for å poste her var det jeg mente.

Lenke til kommentar

Ja ja, forrvirringen er total :D

Men du kan jo prøve en diskskjekk uansett, hvis ikke du får kjørt den vil jeg nok tro det enkleste er å re-installere. Vil nok spare deg for mye tid.

Eventuelt ta ut disken fra maskinen monter den i 500'ern og kjør disksjekk derfra.

Finner du en bråte ødelagte sektorer vil jeg ha kopiert ut det som trengs/går og formatert den med påfølgende re-installering.

Lenke til kommentar

gå til denne siden og last ned EXE File Association Fix og LNK (Shortcut) File Association Fix, dette er register filer som endrer hvordan maskinen håndterer exe og lnk filer, for maskinen din har mistet den informasjonen.

Hvis du ikke får kjørt de register filene og bare får opp ett "åpne i" vindu , blar du deg til C:\Windows og åpner de med regedit.exe som ligger der, mener å huske at det skal gå. Hvis du ikke får brukt den prøv med reg.exe eller regedt32.exe i system32 katalogen, en av de har fungert for meg før.

Så restarter du maskina og kjører en grundig virussjekk

Endret av Smeltelim
Lenke til kommentar

b21a: Takker for tips :)

Smeltelim: Takk for løsningen på problemet mitt :)

Fikk nå startet både exe og lnk filer, så det ser ut til å fikse seg :)

Kjører nå NOD32 på det kraftigste, etterfulgt av adaware og spybot, så skal se om jeg ikke får pcen i orden igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...