Dr.Peedee Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Skuffer det deg at hundrevis, hvis ikke tusenvis av mennekser rundt om i verden låner bort datakraft til forskning? Det er også slike klienter for PC'er, og det er mange land som har mange forskjellige lag som stiller opp... Syntes dette er et bra foretak jeg.. Hvis det funker da.. 8871474[/snapback] Nei, selvfølgelig ikke. MEN, ikke ikke vri på dette nå. Slikk program har man hatt på gaaaaaaaaaaaaaaaaamle PC'er også uten at de har erstattet hva supercomputere i millionklassen kan gjøre. Og det var DEN postingen som jeg svarte på. Disse entusiastiske menneskene i ett nettverk som gjør ett eller annet beviser ikke noe PS3'rs overlegenhet datakraftmessig i forhold til supercomputere til mange millioner. Det var det som ble påstått her. Og det er det som ganske enkelt ikke stemmer. SETI anyone? akkurat. Hva skal vi med supercomputere hos NASA så lenge vi har SETI klienter på alt fra gamle 486'er til de nyeste pentiumer. HVA ER problemet deres?? Kan ikke bare være PS3 en god Blu-ray spiller og en utmerket spillkonsoll - litt forut for sin tid slik at med Blu-ray er den litt overpriset i forhold til xb360 (uten HDDVDV som vill jevnet prisen)?? ER ikke det nok?? Jeg venter vel egentlig fortsatt på skikkelig Toy Story grafikk.. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 KildeRoadrunner, supercomputeren Merk: Fra september 2006 IBM plans to build the most powerful supercomputer to date using a combination of AMD Opteron processors and Sony's new Cell chip to be used in PlayStation 3 games consoles. The power of the eight processor cell chip, which was jointly designed by IBM, Toshiba and Sony, has been recognized by researchers as a potential aid in solving high performance computing applications. Så joda, brikken i PS3 kan takle tungregning. Edit: Redigerte litt på siste setninga. 8871492[/snapback] Cell chip... vil det si at man tar nøyaktig en fungerende Cell i PS3 og blander sammen med smørja over som du nevner? Det er dette som er interessant. Hva med AMD chipen oppe i det hele. Trenger man den når man tross alt har en Cell som erstartter supercomputere i millionklassen? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det som beviser noe er vel at Universitet kjøper inn PS3 istedet for superpc'er? Og det er helt sikkert andre Universitet/Forskningsinstutisjoner som har gjort dette også? Men, nå går vel egentlig dette mer over på selve Cell prosessoren... Og ikke PS3 i seg selv. De får lage noe skikkelige cluster med Cell prosessorer! Det må vel bli en skikkelig greie..? Lenke til kommentar
simplx Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Har jeg misforstått? Består ikke cell av 1 kjerne + 7 matteprosesorer og xbox360 av en prosessor med 3 ordentlige kjerner? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det jeg har hørt og lest overalt, er at Cell har 8 kjerner. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Cell har vel 1 ppc kjerne og 8 spu'er? På ps3 er 1 av de 8 spu'ene slått av og 1 av dem er reservert os'et. Så en ppc kjerne og 6 spu'er er tilgjengelig for utviklerene. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Jeg vil referere til Wikipedia sin side om Cell: http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_processor Der står det blant annet: ..3.2 GHz Cell with 8 SPUs delivering a performance equal to 100 GFLOPS on an average double precision Linpack 4096x4096 matrix. Cellen har 8 SPU'er... (Streaming Processor Unit) Hva er dette? Er dette noe vi kan kalle en "vanlig" kjerne som det er i den pc'en jeg bruker nå? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Å sette opp spill konsoller i et cluster for billig prosesserings kraft er ikke noe nytt. Samme har blitt gjord med den gamle Xbox'en og PS2. Men dette er som oftes et suppliment og ikke en erstatning for supercomputere. Minnemengden begrenser bruksområdet. Lenke til kommentar
simplx Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Se her dere som er flink i engelsk. Forstår det slik at det er en hovedposesor + manege ekstra: The Cell Broadband Engine Architecture — defines a processor structure directed toward distributed processing and multimedia applications. This structure contains a Power Architecture™ processor augmented with multiple high-performance single instruction, multiple data (SIMD) Synergistic Processor Units and a rich set of DMA commands for efficient communications among processing elements. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Cellen har 8 SPU'er... (Streaming Processor Unit)Hva er dette? Er dette noe vi kan kalle en "vanlig" kjerne som det er i den pc'en jeg bruker nå? 8871742[/snapback] PPE'en kommer nærmest. SPU'ene er mer spesaliserte. Cell er noe ganske annet enn en PC CPU og hadde heller ikke passet som det. For Cell prossesoren i PS3 er den ene SPU'en deaktivert for yields grunner. Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Nå skal ikke jeg gå inn på diskusjonen om hvorvidt Cell-CPUen er velegnet i supercomputere eller ikke det - for det vet jeg ingenting om, men for å avklare litt om selve prosessoren: Cell-prosessoren som brukes i PS3 har totalt 9 kjernern - én hovedprosessor kalt PPE (Power Processing Element) og åtte mindre sideprosessorer kalt SPE (Synergistic Processing Elements). I Playstation 3 antas kun fem av disse sideprosessorene tilgjengelig for kjøring av spill. Dette fordi - såvidt jeg har forstått - én antas defekt under produksjon (dette for å gjøre produksjonen billigere siden man kan tillate én defekt kjerne), mens to andre brukes til henholdsvis sikkerhet og operativsystemoppgaver. Forskjellen på disse typene kjerner er rett og slett at PPE er en del kraftigere. Det vil si at den har større cache og større instruksjonssett, og dermed kan utføres mer komplekseoppgaver. SPEene har mindre instruksjonssett og et mindre, delt cache. Måten denne strukturen er tenkt utnyttet på i spill er at de mindre underoppgavene i spill, slik som path-finding, collition detection og så videre tilordnes sideprosessorene, mens prosesseringen av mer komplekse oppgaver utføres av PPE. På denne måten kan man oppnå signifikante fordeler i mot en énkjernearkitektur for å få det såkalte tidsbudsjettet i et spill til å gå opp (den prosesseringskraften man har per tidsenhet (typisk nært linket til oppdateringsfrekvensen til skjermbildet - fpsen) målt opp mot hvilke oppgaver som skal gjøres og hvor mye prosesseringskraft de skal få). Merk at dette er en noe forenklet fremstilling av arkitekturen, ganske enkelt av den grunn at den er forferdelig avansert. Kildene jeg har brukt er delvis forelesninger jeg har hatt om temaet og den utmerkede (dog veldig tekniske) wikipedia-siden om cell-prosessoren. Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) Har lest og hørt flere steder at hver kjerne i 360 kan kjøre 3 linjer spillkode mens Cell bare kan kjøre 1 linje hver pr. kjerne. Noen som vet om dette stemmer? Finner desverre ikke linken nå Endret 17. juni 2007 av XtaZ Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Se på emnefeltet til tråden. Se på retningslinjer og nettikette ang off topic. Se på de siste sidene her. Se hva dere selv har diskutert . Stenges. Et par stk kan gå i skammekroken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg