Gå til innhold

Gøyeste/Villeste/Værste du har vært med på i båt?

Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

Tenkte at jeg kunne lage en tråd der man kan poste sine opplevelser på sjøen. Om det er det gøyeste, villeste eller værste du har vært med på spiller ingen rolle. Alle historier er velkommen, bare de har med båt å gjøre. ;)

Kan begynne med en opplevelse jeg hadde i dag:

Jeg ble spurt av en kamerat om jeg ville bli med på en liten båttur til byen (Kristiansand). Jeg takket ja og alt var bare hyggelig. Vi kom frem til byen kjøpte oss noe mat, og spiste den i båten under idyylliske forhold.

På vei hjem så vi at Masterferies var på vei inn. Med den bittelille båten hans (vet ikke hvor stor den er, men liten er den) raste vi i stor fart mot det store uhyret av en båt som var foran oss. Plutselig uten forvarsel kommer det en vegg av bølger mot oss. Kameraten min rekker ikke trekke ned gassen før vi var mitt oppi bølgene. Den lille båten flyr (og da mener jeg FLYR) vertikalt opp i luften og jeg er sikker på at vi skal tippe baklengs rundt. Vi lander hardt på neste bølgetopp noe som resulterer at det smeller skikkelig i det jeg lander på setet igjen. Auu! Hjemturen ble ganske rolig.

EDIT: Vi viste at det kom til å komme bølger, det var jo noe av poenget. Men at de skulle være så store og komme så fort visste vi ikke.

Anbefales! :thumbup:

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg var relativt ung, var på begynnelsen av 90-tallet, lånte båten til min søster.

Båten var (og er) en with av den gamle typen med dobbel bunn, men ikke doble vegger med en 7,5hk suzuki.

På full gass glapp motoren ut av hånden, noe som resulterte i at motoren la seg i full sving og båten la seg helt over på ene siden og begynte å kjøre i sirkler med meg liggende i bunnen av båten og se på vannet som omtrent var over ripen. Gikk noen runder før gassen gikk såpass ned at båten roet seg, gammel og litt seig på gassen den motoren.

Da var jeg bra skjelven:-)

Har og opplevd med samme båt å være ute i så sterk vind at det ikke gikk å kjøre mot vinden og gi gass alene i båten (dvs uten vekt foran i båten). Kom bare 50 meter fra nøstet før jeg fant ut av dette og skulle prøve å komme meg tilbake. Måtte krysse opp mot vinden og lene meg så langt frem i båten som mulig for å komme meg tilbake. Ikke så skremmende denne siden jeg hadde min far i en mer stabil båt like ved.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Det skumleste var for en 7-8 år siden tror jeg, da jeg var så heldig å eie en nydelig GH 14 med 15 gamper på akterspeilet. Feis rundt for fulle mugger innaskjærs i hjembygda, og kjørte av og til litt lenger ut for å smake på bølgene. Nytteverdien av båteierskapet var heller labert, men slik er det vel med de fleste.

Uansett, en stille sommerdag jeg var ute, full spiker som vanlig, så jeg plutselig noe i vannkanten foran meg. Rakk så vidt å styre unna, gasset ned og gikk nærmere for å sjekke. Det viste seg å være en europall som noen hadde slengt eller mistet uti. Grøsset ved tanken på hva som kunne skjedd om jeg ikke hadde merket den i tide, eller om en raskere båt hadde kjørt på den. Uansett, som den vaskeekte helten jeg er, dro jeg plankehelvetet opp i båten, kjørte inn til land og la den fra meg så den ikke skulle bli tatt av tidevannet.

Det feteste jeg har vært med på i båt må ha vært en hvilken som helst tur med min onkels Flying Flipper, 2x200 hk påhengs og 60 knop, eller den gangen jeg fikk sitte på med en spinnvill vannjetdreven marinebåt som gikk fra 45 knop til full stopp på halvannen båtlengde.

Lenke til kommentar

Mange år siden, var jeg og famylien på sheychellene.

Der hadde vi vert på slik øysafari og sett mye rart. men utpå ettermiddagen skulle vi ta en egen båt hjem.

En slik liten speedbåt? med ratt på midten nesten bakerst. Sjåføren var en lokal rasta dud, og han kjørte som et helvete.

Vi kjørte såpass langt unna øyene så det var store bølger der vi kjørte. Rastaduden ga full pinne, så båten omtrent hoppet fra bølge til bølge, føltes ivvertfall sånn.

Jeg satt fremmerst i båten, som jeg angrer fælt på :p

Der sitter jeg, med et anker ved siden av meg som jeg var livredd skulle greie å hoppe opp å treffe meg i hodet. Det hoppa serriøst mye.

Ellers så har jeg fryktelig lett for å bli sjøsjuke, og på samme tur på seychellene, så tok vi båter mellom de forskjellige øyene vi bodde på. Dette var kombinerte lastebåter, og pasasjer båter.

Når båten startet å gå, skulle jo jeg seff helt foran på båten, og det var ikke akkurat små bølger der heller, så det tok ikke lang tid før jeg lå bå en benk og spydde. Hva faen er vitsen med sjøsjuketabletter når de ikke funker?

Jeg lærte ikke noe av å bli sjøsjuk første gangen, for jeg skulle absolutt stå foran på hver eneste båttur.

Kan også huske at på den ene båtturen ble det tomt for papirposer, så jeg hadde ingenting å spy i. Da fikk jeg lov til å ligge på benken min, og spy på dekket :p Alltid like gøy, og se spyet renne vekk, og komme tilbake, ettersom båten gikk opp eller ned fra bølgene :)

Lenke til kommentar

Artigste båten jeg har vert med på må være KNM fritjof nansen (som privat person) Fra Oslo til Bergen, fikk styre selv.

Værste roret jeg har vert borti satt nesten skrudd fast, mens joysticken var uber fet.

IMG_3769.jpg

IMG_3823.jpg

Og seffølgelig min egen jolle da, alltid gøy å kjøre den :p

IMG_0164.jpg

Lenke til kommentar

vel, i fjor sommer var broren min og jeg i en pioneseiljolle, eller hva det en heter.

Vi hadde ikke seilt mye før, bare en gang dagen før. Egentlig skulle vi en bare en liten tur, men så fant jeg ut at jeg ville dra til en øy litt lang unna, der det fantes en butikk for å kjøpe is. Turen bort gikk kjempe fint, og været var topp. Men turen hjem til hytta ble litt mye værre..

for da vi kom halv veis begynte det å sku regne og hagle. Men det værsta var at all vinden ble borte, så vi sto støkk mitt uti havet en stund. Men så begynnte det å brake og lyne runt oss, og brått kom den stormen med sterk vind..og vi fikk seilte oss FORT til land...Viste ikke at pioneseiljolla vår kunne gå så fort med oss to oppi. Vi rett og slett krasja i ei brygge vi sikta inn til, (båten ble ikke så ødelagt heldighvis) og måtte skynte oss å ta ned seilet, ellers hadde det gått rett ned på en båt ved sia...

Så der på øya sto vi fast under et skur og venta på at stormen ble borte..ca etter noen timer(føltes iallefall sånn)..Og da alt roa seg, iallefall litt..kom min pappa for å hente oss..og enda da braka dett litt i skyene.

Så den båtopplevelsen har ikke vert den beste :p men når jeg tenker tilbake på den var det jo litt gøy.. Det var iallefall orgentlig seiling i sterk vind..hehe :)

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke hva som er verst..

Når jeg fikk Hurricanen jeg hadde, så satt broren min på og tenkte jeg skulle ut å skremme han i litt bølger, bølgene var litt annerledes enn hva jeg hadde trodd så båten gikk rett igjennom.. Da ble det nakkesleng på begge to :S

En annen gang satt en kamerat på med meg, gidde bånngass, tok FULL sving (For fun), og båten gikk 360 grader i rundt, sånn som kan gjøres med vannjet's - faen det var både skummelt og kult ;D Grunnen til at det skjedde var at bauen la seg litt under i vann og ble dratt i rundt.

Og når du hopper og båten står så mye opp at det er rett før den velter, det er alltid litt skummelt.

Har hatt det mye kjekt med den båten, men den er solgt nå.

Hehe, kan sies at jeg knuste bunnen på den en sommer ifølge av tullekjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...