Gå til innhold

Valg av 3 forskjellige D80 zoom-kit alternativ


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til valg av Nikon D80 zoom kit sett!!

 

Her er 3 alternativ som eg fant inn på ein nettbutikk. (fotovideo.no)

Trenger hjelp av erfarne "fotografer" som kan kamera!! :)

 

Nikon D80 KITm/Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC

vs

Nikon D80 KITm/18-135mm f/3.5-5.6G

vs

Nikon D80 KIT m/Sigma 18-200mm f/3.5-6.3

 

MEN, kva for eit zoom kit sett passer for mitt bruk.

 

Dette er det eg kommer til å ta bilde av:

- Naturbilde

- Dyr i naturen. (fuglar, hjort, rein,etc..)

- Serverdigheter

- Personer

 

Nokon som har forslag til kva zoom kit sett eg bør kjøpe??

Endret av kjetim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger hjelp til valg av Nikon D80 zoom kit sett!!

 

Her er 3 alternativ som eg fant inn på ein nettbutikk. (fotovideo.no)

Trenger hjelp av erfarne "fotografer" som kan kamera!!  :)

 

Nikon D80 KITm/Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC

vs

Nikon D80 KITm/18-135mm f/3.5-5.6G

vs

Nikon D80 KIT m/Sigma 18-200mm f/3.5-6.3

 

MEN, kva for eit zoom kit sett passer for mitt bruk.

 

Dette er det eg kommer til å ta bilde av:

- Naturbilde

- Dyr i naturen. (fuglar, hjort, rein,etc..)

- Serverdigheter

- Personer

 

Nokon som har forslag??

8835618[/snapback]

 

 

Hvorfor tror du andre vet hva som passer deg når du ikke vet det selv en gang?

 

Alle tre objektivene har den svakheten at de er lite lyssterke, har både vignettering og fortegning og ikke er spesiellt skarpe på lengste brennvidde. Dersom du kun skal ha bilder på PC skjerm eller i 10x15cm størrelse så går det sikkert greit. Skal du lage forstørrelser opp til A3 så ville jeg funnet noe bedre. En tommelfingerregel kan være at dess mindre brennviddeområde dess bedre optisk kvalitet.

 

Hvorfor er det egentlig så viktig med stort brennvidde område? Selv er mitt mest brukte objektiv en 21mm og det fungerer helt greit. Det er uendelig med motiver der ute og en trenger ikke 18mm og 200 eller 125mm i samme objektiv for å finne noen av disse motivene og ta bilde av.

Lenke til kommentar
Trenger hjelp til valg av Nikon D80 zoom kit sett!!

 

Her er 3 alternativ som eg fant inn på ein nettbutikk. (fotovideo.no)

Trenger hjelp av erfarne "fotografer" som kan kamera!!  :)

 

Nikon D80 KITm/Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC

vs

Nikon D80 KITm/18-135mm f/3.5-5.6G

vs

Nikon D80 KIT m/Sigma 18-200mm f/3.5-6.3

 

MEN, kva for eit zoom kit sett passer for mitt bruk.

 

Dette er det eg kommer til å ta bilde av:

- Naturbilde

- Dyr i naturen. (fuglar, hjort, rein,etc..)

- Serverdigheter

- Personer

 

Nokon som har forslag til kva zoom kit sett eg bør kjøpe??

8835618[/snapback]

 

Ingen av de.

 

Gå for et D80 kit med Nikon sin 18-70mm Med unntak av dyrebildene bør det dekkesdine behov. For dyrebilder må det dyrerere og lengre saker til (f.eks en fast 300mm/f2.8)

 

Tom

 

PS. Jeg har Sigma 18-125mm og den er ikke bra...

Lenke til kommentar

Av de tre ville jeg tatt Nikons 18-135. Jeg har selv 18-70 fra Nikon, mens faderen har 18-135. Etter å ha prøvd 18-135 er jeg faktisk usikker på om jeg ville valgt 18-70 igjen. Det er veldig skarpt og fint, og har stort og fint zoomområde. Eneste minuset for deg er at det sannsynligvis ikke er nok tele (eller lysstyrke) til å ta bilder av dyr i naturen.

Lenke til kommentar

Tja jeg hadde heller ikke kjøpt noen av de. Min erfaring er at når man krysser et punkt på 120mm begynner man å få behov for stativ. Løsningen på dette har Nikon prøvd å løse med VR i enkelte av sine objektiver, eks 18-200mm VR.

 

18-200 VR kommer i pakker med d80 om dagen og er vissnok et bra allround objektiv.

 

Til naturbilder trenger du mer vidvinkel.

Japanphoto har salg på Tokina 12-24mm til 5000 kroner om dagen.

 

Disse to og kanskje i ditt tilfelle en nikon 50mm 1,8 til en tusenlapp dekker deg rimelig godt fremover :)

Lenke til kommentar
Takk for svaret Det Skumle Fjellet. Trur ikkje StigVidar var heilt med.

Har ikkje tenkt å bruke 5-6000 kr i zoom linse etter kjøp av D80.

 

Er det flere som har meininger om dei 3 zoom kit'ene?

8843564[/snapback]

 

Jeg er med, jo. Dersom du leser mitt innlegg grundigere så ser du at jeg nevner 21mm som et eksempel på at det ikke nødvendigvis er slik at et stort brennviddeområde er 'bedre'.

 

Av dette innlegget ser jeg du er opptatt av økonomi. Da vil det være lurere å kjøpe et rimeligere kamera enn D80 og heller bruke pengene på optikk. God optikk kan du bruke lenge etter at du har skiftet kamerahus mange ganger.

Lenke til kommentar
Takk for svaret Det Skumle Fjellet. Trur ikkje StigVidar var heilt med.

Har ikkje tenkt å bruke 5-6000 kr i zoom linse etter kjøp av D80.

 

Er det flere som har meininger om dei 3 zoom kit'ene?

Som noen er inne på får du ikke noe til dyrefoto med disse pakkene. Jeg ville valgt et av de vanlige kit-pakkene, altså med 18-70 eller 18-135 (jeg ville foretrukket 18-70, pga bedre byggekvalitet, og jevnt over bedre optiske egenskaper, selv om det ikke er allverdens stor forskjell på disse), og heller supplert med en rimeligere telezoom, f.eks. Sigma 70-300 APO. Tamron 70-300 skal også gjøre en bra jobb... Det blir nok billigere enn "Sigma-kitene" du nevnte, eller i hvert fall ikke så mye dyrere.
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for 18-70 kitobjektivet (IE ingen av dem). Jeg har 18-135 selv, men synes egentlig det er såpass svakt som teleobjektiv at det ikke er noen stor vits. Relativt dårlig lysstyrke og merkbar kromatisk aberrasjon. Og jeg tviler på at noen av Sigma-objektivene er bedre optisk enn Nikon 18-135.

 

18-70 er et bra objektiv til å starte med, og hvis du føler du trenger mer tele etter hvert som du har blitt kjent med kameraet, så er det mange bra teleobjektiver til ikke så alt for mange lappene (Nikkor 55-200VR er for eksempel rimelig og bra).

 

Selv har jeg stort sett droppet kitobjektivet til fordel for en Tamron 17-50/2,8 og en Nikkor 80-200/2,8.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Kan nokon sette opp fleire alternativ med Nikon kamerahus i bunn og det godt objektiv i tillegg. Ca 10000 kr.

 

Kamerahus koster 6999,- hos Japanfoto.

Er vel ikkje store greiene ein får for 3000 kr.

 

Sjølvsagt kunne eg kjøpt Nikon D80 med 18-200mm VR til 12999,- men det er vel drygt når ein ikkje har så mykje peiling og driver meir eller mindre med hobbyfotografering.

Lenke til kommentar

Tja. Av "ultrazoom"-objektivene tilgjengelig er antageligvis 18-200VR ett av de beste du får. Men det er fremdeles et objektiv preget av en del kompromisser, og du kan ikke forvente all verdens ytelse i endene av zoomomfanget.

 

For dyrefotografering så er nok 200mm litt lite... men du får jo D80 kit med 18-70mm for 8700 på Japan Photo, kanskje litt billigere hvis du sjekker rundt om kring. Så kan du evt. investere i et rimelig 70-300-objektiv. Både Sigma, Tamron og Nikon har noen ok objektiver i 1000-2000 kroner klassen. Bare vær klar over at du ikke får superb kvalitet for den prisen.

Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar.

Kan nokon sette opp fleire alternativ med Nikon kamerahus i bunn og det godt objektiv i tillegg. Ca 10000 kr.

 

Kamerahus koster 6999,- hos Japanfoto.

Er vel ikkje store greiene ein får for 3000 kr.

Du får nesten en Tamron 17-50 f/2.8... Det er antakelig den beste løsningen du får til D80 uten å overstige 11000 kr. Kjøp et rimelig teleobjektiv på neste lønning, og du har antakelig den beste løsningen med Nikon...

 

Jeg ville også sett lenge og hardt på Pentax K10D/Samsung GX-10 (samme sak, bare forskjellig merkelapp) hvis jeg var deg. Det er svært gode kameraer, som matcher D80 på så og si alle områder, og er litt bedre på noen... 18-55 som følger med kitene er ikke like god som 18-70 til Nikon, men ikke så veldig langt fra heller. Et rimelig og godt teleobjektiv, hvis du klarer deg med 200mm, er Pentax/Samsung 50-200mm f/4-5.6. Vil du ha noe lenger, får du de samme 3. partsobjektivene som til Nikon og Canon, men de koster ofte litt mer (fordi konkurransen er ikke like stor)...

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor trådstarter ikke invisterer i bedre optikk og svakere kamera jeg da. Kanskje kjøpe et brukt d70 og kline til på en skikkelig linse. Så mens han lærer foto kan han slippe å se prisene på kamera stupe. Optikk holder seg noen lunne lik i pris, mens kamera bare faller.

 

bruktmarked på www.foto.no er et sted og begynne.

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvorfor trådstarter ikke invisterer i bedre optikk og svakere kamera jeg da. Kanskje kjøpe et brukt d70 og kline til på en skikkelig linse. Så mens han lærer foto kan han slippe å se prisene på kamera stupe. Optikk holder seg noen lunne lik i pris, mens kamera bare faller.

Joda, men jeg skjønner også at han vil ha "skikkelig" kamera med en gang, og jeg skjønner at noen synes det er tryggest å kjøpe nytt. Det er også mye kit-optikk som gjør jobben veldig bra, og Nikon sin er blant den bedre (sammen med Pentax). Skjønner også veldig godt at han vil ha D80, den søkeren er vanedannende (men den får du også på Pentax ;o)

 

Dessuten - sitter D80 best i hendene hans er dét det beste valget...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Må vel tilstå at eg er ein sånn person som k-ryeng beskriver meg.

 

Men no sitter eg igjen med to valg.

 

Nikon D80 m/AF-S 18- 70mm DX 8699.00 NOK (JapanFoto)

VS

Nikon D80 m/AF-S 18-135mm DX 8999.00 NOK (JapanFoto)

 

hmmm..

Forslag?

Kansje eg skulle gått for 18-70mm og heller kjøpt zoom objektiv seinare.

Lenke til kommentar

Jeg mener, i motsetning til mange andre her tydeligvis, at det ofte kan være greit å gå for så dyrt og godt kamera man har råd til. (Selvfølgelig avhengig av behov, anbefaler ikke D2Xs til nybegynner.) Etterhvert som behov og lommebok tillater det, supplerer man med den optikken man har råd til og bruk for. Det er ofte sånn at man ønsker seg alt på en gang når man starter, men at det virkelige behovet er et helt annet. Et hus som D80 og D200 vil etter all sannsylighet vare i flere år, og man kan da supplere med kvalitetsoptikk når man trenger. Dette er også kamera man kan vokse på, og ikke trenger å bytte ut med en gang man har kommet over nybegynnerkneika.

Huset er ofte det dyreste man kjøper, optikk er gjerne billigere. (Om man ikke skal opp på de dyreste og beste proff objektivene selvfølgelig.) Tenker da på å kjøpe f.eks. 50 1,4/1,8, 17-50 2,8, 80 1,4/1,8, 180/2,8, 70-200 2,8, macroobjektiv osv senere. Gjerne brukt for å spare penger. Men det er helt essensielt å vite hva man virkelig har behov for før man begynner å svinge visakortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...