Gå til innhold

Varm laptop (Asus)


Anbefalte innlegg

Hola!

 

Min kjære Asus A6Va er varm, veldig varm.

 

Jeg kan ikke huske at den ble så varm i in ungdom, men nå koker den nærmest selv når jeg ikke bruker den. Varmen er for det meste oppe i venstre hjørnet på maskinen (ikke skjermen), der hvor utluftingsåpningen er.

 

Maskinen har en Intel prosessor (Pentium M 750 1.86GHz for å være presis)

 

Den har blitt utsatt for et fall fra en høyde på ca 80 cm (i en usedvanlig folksom kø på kvarteret). Maskinen befant seg da i bærevesken. Ikke verdens beste beskyttelse, men det hjalp nå litt.

Maskinen pådro seg noen små sprekker i bakkant, men ikke noe jeg ikke kan leve med.

 

Jeg har aldri skrudd opp en laptop før, og jeg stiller meg tvilende til å begynne nå...

Derfor spør jeg dere som kanskje har sett innsiden av en slik dings før:

er det tenkelig at noe kjølegreier har blitt slått litt løst eller på en annen måte fått nedsatt effektivitet?

Og oppfølgingsspørsmål: Hvor stor utfordring er det å åpne dingsen selv og se etter?

Sånn ellers har jeg har bygget og knotet inni en haug med vanlige maskiner, men som sagt aldri i laptoper.

post-35936-1181577589_thumb.jpg

Endret av BlinkyBill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, jeg kan ikke si at det er mye støv der...litt er det jo...og det er jo ikke umulig at det er mer inni som jeg ikke ser.

 

Det som er "morsomt" er at siden plastribbene som skal dekke foran er borte, så ser jeg at kjølegreiene er dekket av noe svart noe. Det går vekk om jeg tar på det.

 

Håper bildet illustrerer litt...jeg har bare mobilkamera tilgjengelig, dessverre.

Forskjellen i farge skyldes *ikke* lyset, det er fargeforskjell mellom områdene jeg har pillet og latt være.

(den horisontale stripen er en stang eller noe som ligger bak kjølegreiene. muligens noe festegreier)

post-35936-1181579021_thumb.jpg

Endret av BlinkyBill
Lenke til kommentar

Det området du beskriver er der CPU'en og kjøle-ribba ligger. Hvis ikke vifta klarer å blåse ut varmen kan det bli veldig varmt.

 

Tar jeg ikke helt feil trenger du bare å demontere to skruer på et deksel som er på undersiden av av laptop'en (ved viften), så kan du sjekke og fjerne støv og se om vifta går optimalt.

Lenke til kommentar

Enkelte typer kjølepasta kan sprekke eller løsne ved kraftige støt, og vi da fungere veldig dårlig. Sympomet du merker det på er at kjøleribben ikke blir så varm.

 

Hvis du lar denne maskinen stå i bios i 5 minutter og du ikke synes ribba er særlig kan det være du har et kjølepasta-problem.

 

Vær forsiktig når du tester dette sånn at CPU ikke brenner opp p.g.a varme.

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke helt feil trenger du bare å demontere to skruer på et deksel som er på undersiden av av laptop'en (ved viften), så kan du sjekke og fjerne støv og se om vifta går optimalt.

8835451[/snapback]

 

Hvis du lar denne maskinen stå i bios i 5 minutter og du ikke synes ribba er særlig kan det være du har et kjølepasta-problem.

8835496[/snapback]

 

Du hadde visst helt rett; to skruer og prosessor og vifte var avdekket. Støv var det derimot ikke å finne (vel, det var bittelitt på selve dekselet)

 

Jeg prøvde bios-trikset, og ribben var ikke særlig varm etter 5 minutt i Bios. Det var varme der, men ikke mye. Når jeg derimot kjenner på kjølegreiene mens jeg skriver dette, er den veldig, veldig varm.

post-35936-1181598174_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Last ned NHC (notebook hardware control)

 

http://www.pbus-167.com/

 

Så får du ut temperaturen over tid.

 

Testa min ASUS nå nettopp, og med mindre den står i Dynamic CPU-mode og justerer seg så hoppet den opp i 102 grader ved hard belastning!

 

Dvs det samme som at spill hakker fordi maskinen må roe ned CPU'en av og til. Noen ganger blir ytelsen bare rundt 600 MHz.

 

Det er en litt raskere prosessor enn din ( 770 - 2,13 MHz )

Endret av tole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...