Gå til innhold

LØST: Touchpad, hva koster det å bytte den (Acer)?

G

Anbefalte innlegg

TAKK TIL ALLE SOM FORSØKTE Å HJELPE MEG. Takk OlaOlablakken som hadde riktig løsning til problemet mitt.

Original tråd nedenfor:

Hei, hva kan jeg regne med at delene koster, og hvor omfattende er det å bytte en touchpad på en Acer TravelMate i 4000-serien?

Kan en få til ett slikt bytte selv, dersom en klarer å få tak i delen, eller er dette noe kun teknikere får til?

(Jeg har reinstallert Windows, og min touchpad er ennå helt død)

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, og det er ingenting som tyder på at hardware'n er ødelagt i Device Manager under WinXP.

Har også prøvd å installere aller nyeste versjon av driverne fra Synaptics uten at det hjalp særlig. Og reinstallasjonen av Windows som jeg har gjort som ett ekstra forsøk installerte de driverne som kom sammen med den bærbare som virket fint når jeg kjøpte den. Har også kjørt veldig lenge på en driver versjon som lå imellom den som ble levert med den bærbare, og den aller ferskeste driveren.

Både knapper og pekeflate er helt døde. Har prøvd å fyre opp en Ubuntu Live CD, men det gikk i stå under oppstarten. Har ikke testet om CD'en er defekt, noe jeg kanskje burde sjekke først på en ekstra stasjonær PC jeg har stående. :)

Magefølelsen sier meg at touchpad'en er død sånn jeg ser det foreløpig. Kommer tilbake dersom jeg skulle ha hell med en eller annen Linux distro på den bærbare PC'en.

Lenke til kommentar
Kjør en recovery fra CDen som fulgte med PCen. Fungerer ikke touchpaden da tar du med PCen til butikken og reklamerer på den. De skal da fikse den kostnadsfritt for deg.

8837281[/snapback]

Og hva om pc'n er utenfor reklamasjon/garanti? Hva om det er brukerfeil eller ytre skade?

Lenke til kommentar

thomasy932: Yes, tenker meg at det er lett å plugge i, men hvordan komme en til, må en skru og fikle mye for å gjør jobben, og er dette noe ett verksted bør gjøre, eller noe som også litt fingernemme kan få til? Har byttet minnebrikker og harddisk og luktet litt på CPU/GPU på undersiden allerede. Men hvor en skal skru og klå for å demontere en touchpad er jeg ennå litt uerfaren på.

Jeg håper og tror at "Peke-enhets software" installeres samtidig med driveren, som riktig nok leveres av Synaptics.

OlaOlablakken: Fn+F7 her jeg ikke prøvd, og det skal herved undersøkes litt når jeg kommer meg hjem fra jobb. Det var jo en interessant opplysning dersom det skal være så enkelt. Kan det faktisk skje at en slår av touchpad'en i vanvare dersom en sitter å slår av og på lydkortet nokså ofte, mener lyden ligger på Fn+F8 hvis jeg ikke husker helt feil. Hvis det er så enkelt å fikse, og at det er så enkelt å klusse ting til så er jo dette bare kjempegreit å vite om som Acer TravelMate bruker. Touchpad'en forsvant faktisk like hurtig som ett tastetrykk, eller riktignok så merket jeg det faktisk ikke før neste gang jeg slo på PC'en, så her er det litt gråsoner. Det var overhode ingen tegn til langsom degradering av touchpad'en, den bare var totalt død når den "gikk av" (med eller uten pensjon).

nomore: Yes, har sjekket BIOS, og der er instillingene på Both mener jeg, også var det ett valg for Auto. Eller blander jeg nå innstillingen for fabrikkgjeninstallering av Windows XP Home her? Som kan gjøres med Alt+F10 under booting. Det er mulig, fordi jeg måtte sjekke om den var av eller på den gjenopprettingsinstallasjonsfunksjonen.

Joddleif: Det gjorde jeg 9. juni (3 dager siden). Det hjalp ikke, men jeg kombinerte det med en nødvendig reinstallasjon av Windows XP Home, med VMware Workstation 6.0 på toppen.

Men det her er litt interessant, med hensyn på OlaOlablakken's forslag med Fn+F7. Det fikk meg til å tenke på om Fn+F7 kontrollen ligger med styring i BIOS eller med Windows XP?

nomore: Yes, PC'en er nok utenfor garantitiden nå, og det er litt langt å reise til U.K. for å få fikset den. Sikkert greiere å kjøpe delen og gjøre det selv, eller heller betale verkstedet for 1 times arbeid (noe de sikkert gjør på ett kvarter likevel). Magefølelsen min har fram til nå sagt meg at den er defekt denne touchpad'en, men den Fn+F7 funksjonen er veldig spennende, så den vil jeg sjekke før jeg avskriver den gamle touchpad'en.

Da iler jeg hjem til Fn+F7 funksjonen med det første forsøket. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Det fungerte veldig bra med Fn+F7, det vekket liv i touchpad'en.

Da er det en av og på funksjon, så enkelt! Dette kan gjerne føles litt flaut, men her er det også Acer som produsent som har gjort det så enkelt å klusse til systemet sitt. Stilig at det går an å slå av touchpad'en, da det sikkert er nyttig i enkelte situasjoner hvor du ikke ønsker å bevege musepeker.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...