Gå til innhold

Vannkjøling og kondens?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som sagt, been there, done that.

 

Så lenge temperaturen på systemet *ikke* kan komme under rom-temp kan det ikke kondensere. Man må under en viss grense (dew point) for å få kondens og dette avhenger sterkt av luftfuktigheten. Men man må minst 3-4 grader under.

 

Bruker man en peltier er saken en helt annen!

Da er det nesten umulig å ikke få kondens. Såfremt peltieren er kraftig nok til å ta av hele CPU effekten og kjøleren kan ta av CPU + peltier effekten. Ellers kan man begynne å se etter ny PC med en gang... Den vil dø snart :-)

Lenke til kommentar
Forekommer det kondensproblemer med et vannkjølingsoppsett?

 

Kjører selv med vannkjøling der jeg tar inn luften fra en ventil i veggen, det vil si at luften inn i maskinen ligger på minusgrader hele tiden romtemp er over 20 + kab temp ligger rundt 20-22 grader cpu temp ligger mellom 25-30 grader og jeg har enda ikke hatt prob med kondens.

Lenke til kommentar

Såså folkens, snekker´n lever ikke farlig! Har sjøl hatt tilsvarende løsning siden i fjor sommer, og også i nåværende kalde vinter, uten kondensproblemer!

Har i en test faktisk hatt kjølevannstemp helt nede på 2grader også, men da må jeg nok innrømme at jeg fulgte særlig godt med på hva som skjedde i maskinen! Men klarte ikke å provosere frem kondens!

Relativ luftfuktighet var i det tilfellet ca 45%

 

Det man i farten synes å glemme, er at luftfuktigheten som regel er lav i vinterhalvåret, og muligheten for kondensdannelse er dermed ganske redusert.

Lenke til kommentar

Snekkern på ha overklokka no alvorig !?!

Når du tar luft uten fra, så får du vann på litt over 20grader ?

Jeg har ikke luft utenfra. Bare kjempestor radiator stående ved siden av pc'n uten noe særlig vifte. bar den liten 80mm som ligger inntil.

Jeg har da vanntemp på 24grader og rom temp på ca 18/19grader.

Har overklokka 1400mzh til 1450mhz.

Lenke til kommentar
Såså folkens, snekker´n lever ikke farlig! Har sjøl hatt tilsvarende løsning siden i fjor sommer, og også i nåværende kalde vinter, uten kondensproblemer!

Har i en test faktisk hatt kjølevannstemp helt nede på 2grader også, men da må jeg nok innrømme at jeg fulgte særlig godt med på hva som skjedde i maskinen! Men klarte ikke å provosere frem kondens!

Relativ luftfuktighet var i det tilfellet ca 45%

 

Det man i farten synes å glemme, er at luftfuktigheten som regel er lav i vinterhalvåret, og muligheten for kondensdannelse er dermed ganske redusert.

 

Hvis du tar kald luft (gjennom radiatoren) rett inn i kabinettet så vil jo ALT i kabinettet bli godt kjølt ned (kabinetttemp <5C i disse dager?), der det isåfall vil oppstå kondens er på utsiden av kabinettet, men siden innsiden kan sammenlignes med at kabinettet står "ute" vil jeg tro at faren for kondens er veldig liten. Hvis du kjøler ned vannet i systemet til 5-10 grader og har 20 grader inni boksen vil du få masse kondens...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...