Gå til innhold

hjelp til kjøp av sub 8" eller 12"?

Anbefalte innlegg

150 watt eller 300 watt? jeg har dynavoice f6 og en 40 watts nad forsterker og vil supplere med en sub. jeg vil bruke minst mulig penger og få mest mulig lyd. så enten brukt eller noe annet. lurer på om 8 tommer er kansje for lite. kom med tips

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...25&submit=S%F8k

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...7aLs93jlb946808

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...7aLs93jlb946808

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49513

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt F6 sammen med Proson Blackbird 8 og følte det uten tvil ga et lite kick som ikke var der fra før,men mye dypere ble det ikke. Så i grunnen bør man gå litt lenger om man ønsker en sub ved siden.

Er tanken å få en mer presis bass,dypere bass eller ønsker du kun mer volum? Om du ønsker en presis bør du gå for en god 8",ønsker du dypere bass bør du i det minste se på en som går ned mot 20 Hz for å få noe utbytte av det og ønsker du volum kan 10" være veien å gå. Men da må du ganske sannsynlig ut med noe mer penger.

Lenke til kommentar

Det optimale ifølge mine erfaringer er 10", men jeg har kun brukt sub som supplement til stativhøyttalere som brukes så si kun til musikk.

Hva som er best for deg kommer litt an på hva du vil bruke subben til, altså hva du vil oppnå med å skaffe sub. Som er supplement vil nok 8" fylle inn F6 med mer fylde i bassen, men skal du ha hestespark-bassen i film og slikt er nok 12" bedre (forutsatt den integrerte forsterkeren er dimensjonert for 12").

Kongen av sub a.k.a SVS til 9000,- benytter 12", og disse er spesielt gode på film, men funker også til musikk ut ifra erfaringer jeg har lest. Men det skulle bare mangle når man kjøper sub til 9000,-, så jeg tørr ikke påstå en 12" til under 1500,- er like fleksibel på bruken som de dyreste SVSene.

Finner du en 10" anbefaler jeg det. Det blir jo også en fin mellomting. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Jeg ser det sånn at man lett kan få mere for pengene med en 8", men det er ikke svart og hvitt da, hvor stort er rommet og hvordan skal de plasseres i forholdt til høyttalerene?

8839519[/snapback]

knøtt lite rom, det er basic for pcen jeg sitter foran.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Har selv en 8" (sammen med F6). Kan ikke si at dette ikke gir annet en god lyd. Bassen er absolutt til stede.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Masse bass ja.

Noen ganger får jeg meg selv til å tro at de som kun ønsker masse bass hadde sikkert blitt mer fornøyd med tre 15" som de plugger rett i stikkontakten enn et kvalitetsstereoanlegg satt sammen av f.eks. Martin Logan elektrostater og Electrocompaniet forsterker osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

De finnes to typer mennesker: De som liker mye bass og de som liker lyden så lik som mulig den som ble spillt inn i studio.

Lenke til kommentar
Ja, det finnes de som liker musikk og de som liker bass :)

Edit: Nei nå var jeg kanskje litt streng  :dontgetit:

8889298[/snapback]

Jeg kjøpte meg godstol og sub på likt.

cardemar - depths of communication

hvorfor sere dere alt sort-hvit? finnes 2 knotter på subben så jeg kan stille etter behov. det å ha en dundrende bass løsner alle knoter og knuter., det viste dere da vel.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Ja, det finnes de som liker musikk og de som liker bass :)

Edit: Nei nå var jeg kanskje litt streng  :dontgetit:

8889298[/snapback]

det å ha en dundrende bass løsner alle knoter og knuter., det viste dere da vel.

8889581[/snapback]

"Blintarmbetennelse sa du? - Skru bassen opp og den er så godt som borte"

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...