Gå til innhold

Ingen utdannede tror egentlig?


Anbefalte innlegg

"EDIT: Kall meg kjedelig, men jeg tror på det som kan bevises, jeg tror på vitenskapen."

 

Jeg kaller deg oppegående.

 

"EDIT2: Vet ikke hva det jeg "er" heter. Jeg er liksom ateist, men holder som sagt ikke muligheten for at det finnes noe "større" vekke."

 

"Noe større" kan være så mangt. Så lenge du ikke tror på en skapende, personlig og dømmende Gud som mennesker kan ha et forhold til, kan du med beste samvittighet kalle deg ateist. Vi kan ikke utelukke noe som helst, men å si at Bibelens Gud dermed godt kan eksistere, er en ulogisk slutning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en teori om at utdannede folk i Norge som sier de er religiøse, egentlig ikke tror. Det er bare et håp. Innerst inne er de skeptikere.

 

Kan det være noe i dette?

8833921[/snapback]

Veldig einig. Eg er byrjer snart på 3. året på VDG skule og er kristen. DVS. kristen i den forma at eg maks går i kyrkja 2-3 gonger i året. Og det er i konfirmasjoner, barnedåper og giftemål til slekt og kjente. Eg er sjølv konfirmert, men har aldri gått i kyrkje eller til andre kristlege hendingar utan at eg har måttet. Eg synes læra om Gud osv. ikkje står i stil med kva vi lærer om samfunnet/naturen osv på skulen og er derfor meget skeptisk..

8844065[/snapback]

 

Du snakker som en ateist. Hvorfor er du kristen??

Lenke til kommentar
Jeg har en teori om at utdannede folk i Norge som sier de er religiøse, egentlig ikke tror. Det er bare et håp. Innerst inne er de skeptikere.

 

Kan det være noe i dette?

8833921[/snapback]

Veldig einig. Eg er byrjer snart på 3. året på VDG skule og er kristen. DVS. kristen i den forma at eg maks går i kyrkja 2-3 gonger i året. Og det er i konfirmasjoner, barnedåper og giftemål til slekt og kjente. Eg er sjølv konfirmert, men har aldri gått i kyrkje eller til andre kristlege hendingar utan at eg har måttet. Eg synes læra om Gud osv. ikkje står i stil med kva vi lærer om samfunnet/naturen osv på skulen og er derfor meget skeptisk..

8844065[/snapback]

 

Du snakker som en ateist. Hvorfor er du kristen??

8853154[/snapback]

 

Du har nok ikke peiling på hvor mange det er som er med i statskirken (tenker på Norge nå) men som ikke er kristen i det hele tatt. Selv er jeg ikke med i statskirken, og tror ikke på gud. Faktisk så blir jeg irritert når jeg ser i KRL bøker der gud blir skrevet med stor G :(

Lenke til kommentar
Du snakker som en ateist. Hvorfor er du kristen??

8853154[/snapback]

Fordi det er slik i slekta mi. Eg blei døpt i kyrkja og følte at folk forventa at eg skulle konfimere meg òg (sjølv om mamma og pappa meinte at eg skulle gjere det eg ville), sidan broren min, søskenbarna mine (dei næraste) gjorde det. Eg veit det er tåplig, og trur nok ikkje at eg skal gifte meg i kyrkja.

Lenke til kommentar

Men du er da vitterlig ikke kristen, merker jeg.

 

Livssyn er en personlig sak. Erklær deg ateist. Som Dawkins sier: Becoming an atheist frees you up! Jeg merket også slike holdninger i familien. Konfirmerte meg i kirka, men har etter hvert kommet til at den kristne troa er ufattelig tåpelig. Meldte meg nylig ut av Statskirka. De hjemme reagerte først med vantro, men jeg har argumentert såpass bra at nå lurer jeg på om de ikke vurderer det selv :-)

Lenke til kommentar
Jeg har en teori om at utdannede folk i Norge som sier de er religiøse, egentlig ikke tror. Det er bare et håp. Innerst inne er de skeptikere.

 

Kan det være noe i dette?

8833921[/snapback]

Einstein var så vidt jeg har skjønt kristen.. Han var jo relativt godt utdannet.. Jeg har ikke kommet så langt i utdanningen min enda (fullført videregående med full realfagsfordypning) og er kristen.

Tror ca 90% av realistene på trinnet på skolen min er kristne også.. Vet ikke helt hvordan du definerer utdannede, men tror nok bortimot en fjerdedel av disse skal gå siv.ing. på NTNU.

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Jeg har en teori om at utdannede folk i Norge som sier de er religiøse, egentlig ikke tror. Det er bare et håp. Innerst inne er de skeptikere.

 

Kan det være noe i dette?

8833921[/snapback]

Einstein var så vidt jeg har skjønt kristen.. Han var jo relativt godt utdannet.. Jeg har ikke kommet så langt i utdanningen min enda (fullført videregående med full realfagsfordypning) og er kristen.

Tror ca 90% av realistene på trinnet på skolen min er kristne også.. Vet ikke helt hvordan du definerer utdannede, men tror nok bortimot en fjerdedel av disse skal gå siv.ing. på NTNU.

8869043[/snapback]

 

Einstein var panteist. Han trodde ikke på "Gud" slik kristne mennesker gjør det..

 

Hvis 90% i klassen din er kristne, går du nok på et kristent gymnas.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar

Panteist vil si "Gud i naturen". At fenomenet "Gud" er en kraft som finnes i alt og alle. Mulig å kombinere med kristendom, selv om kristne oftest tenker seg Gud som en slags person.

 

Jeg går (hvert øyeblikk "gikk") på et kristent gymnas ja, likevel betyr dette ca 20 kommende kristen-sivilingienører (tipper det er ca tallet for hvert kull på skolen).

Lenke til kommentar
Panteist vil si "Gud i naturen". At fenomenet "Gud" er en kraft som finnes i alt og alle. Mulig å kombinere med kristendom, selv om kristne oftest tenker seg Gud som en slags person.

 

Jeg går (hvert øyeblikk "gikk") på et kristent gymnas ja, likevel betyr dette ca 20 kommende kristen-sivilingienører (tipper det er ca tallet for hvert kull på skolen).

8869353[/snapback]

 

Kristne tror på en skapende og dømmende gud som man kan ha et personlig forhold til. Det var ikke dette Einstein mente med Gud. Einstein burde aldri brukt ordet "Gud". Einstein sa en gang "Gud spiller ikke med terninger". Det han egentlig mente var "Det vi ser i naturen skyldes ikke tilfeldigheter".

Lenke til kommentar
Panteist vil si "Gud i naturen". At fenomenet "Gud" er en kraft som finnes i alt og alle. Mulig å kombinere med kristendom, selv om kristne oftest tenker seg Gud som en slags person.

 

Jeg går (hvert øyeblikk "gikk") på et kristent gymnas ja, likevel betyr dette ca 20 kommende kristen-sivilingienører (tipper det er ca tallet for hvert kull på skolen).

8869353[/snapback]

 

Feil. Kun halvparten av de som begynner på siv.ing. fullfører. Kanskje også noen av dere kommer til den konklusjonen at Gud er usannsynlig i løpet av fem år i Trondheim.

 

Uansett - selv om alle sivilingeniører var kristne, gjør det ikke troa mer sann.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar
Panteist vil si "Gud i naturen". At fenomenet "Gud" er en kraft som finnes i alt og alle. Mulig å kombinere med kristendom, selv om kristne oftest tenker seg Gud som en slags person.

 

Jeg går (hvert øyeblikk "gikk") på et kristent gymnas ja, likevel betyr dette ca 20 kommende kristen-sivilingienører (tipper det er ca tallet for hvert kull på skolen).

8869353[/snapback]

 

Feil. Kun halvparten av de som begynner på siv.ing. fullfører. Kanskje også noen av dere kommer til den konklusjonen at Gud er usannsynlig i løpet av fem år i Trondheim.

 

Uansett - selv om alle sivilingeniører var kristne, gjør det ikke troa mer sann.

8869471[/snapback]

Selv om alle kristne var bønder og alle ateister var sivilingienører eller forskere hadde heller ikke det gjort troen mindre sann..

 

edit: Uansett har du lett for å ta ateisme i forsvar i dine egne tråder som du bruker for å prøve å svekke religion?

Kristendom er kanskje feil, men ateisme er trangsynt.

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

"Selv om alle kristne var bønder og alle ateister var sivilingienører eller forskere hadde heller ikke det gjort troen mindre sann.."

 

Selvsagt ikke. Den er allerede 0% sann, den kan ikke bli mindre sann enn det.

 

"Kristendom er kanskje feil, men ateisme er trangsynt."

 

Feil. Det er logisk å ikke tro på guder inntil guder sannsynliggjøres. Vi tror ikke på noe det ikke er noen grunn til å tro på.

 

Er det trangsynt å ikke tro på hekser?

Endret av Sherra
Lenke til kommentar
"Selv om alle kristne var bønder og alle ateister var sivilingienører eller forskere hadde heller ikke det gjort troen mindre sann.."

 

Selvsagt ikke. Den er allerede 0% sann, den kan ikke bli mindre sann enn det.

 

"Kristendom er kanskje feil, men ateisme er trangsynt."

 

Feil. Det er logisk å ikke tro på guder inntil guder sannsynliggjøres. Vi tror ikke på noe det ikke er noen grunn til å tro på.

 

Er det trangsynt å ikke tro på hekser?

8869539[/snapback]

At den er 0% sann må du bevise for å få meg til å tro. Det er ikke logisk å tro, men det er mindre logisk å nekte bastant for at det kan være.

 

Det er ikke trangsynt å tro på hekser om man har sett en og er sikker på at man har sett det.. Om en venn hadde fortalt meg at han hadde sett en heks, så hadde jeg ikke trodd det, men heller ikke nektet for det, forutsett at han virket seriøs da..

Lenke til kommentar

"At den er 0% sann må du bevise for å få meg til å tro. Det er ikke logisk å tro, men det er mindre logisk å nekte bastant for at det kan være."

 

Jeg nekter ikke bastant. Jeg sier at sannsynligheten er (tilnærmet) 0%. Ingenting er 100% sikkert. Så ok, la meg rette til ~0%.

 

Her er et matematisk bevis også: http://www.badongo.com/pic/739302

 

Du sier altså at det er mer logisk å tro at jorda ble skapt på seks dager og at en mann alene kan bygge en båt med plass til alle dyrearter på jorda, enn å nekte bastant for at Bibelens Gud kan eksistere? Jeg er enig i at det er ulogisk å være 100% sikker, men førstnevnte tro er definitivt toppen av ulogisk konklusjon.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...