Gå til innhold

Ingen utdannede tror egentlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så sant, så sant. Jeg er ikke så ekstremt utdannet(spørs hva du legger i det?), men jeg kaller meg selv religiøs(kristen), men samtidig så tviler jeg veldig på om Gud eksisterer.

Jeg var litt som deg en gang. Jeg var kristen, men gradvis så tvilte jeg mer og mer. I en lang periode ignorerte jeg motsetningen mellom vitenskap og tro, og prøvde å late som det gikk an å kombinere. Men så begynte jeg å ta inn over meg argumentene som var der ute, og til slutt kom jeg frem til at jeg ikke kunne være religiøs og ha tro på vitenskapen samtidig.

 

Jeg har ikke peiling på hva jeg skal tro, vitenskapen og dets fanatikere av noen ateister tar jo strupetak på den første som prøver å bevise Gud i vår moderne tid.

Det går ikke an å bevise Gud. Som jeg fant ut, så tilsier faktisk alt at Gud IKKE eksisterer.

 

Jeg håper mer på at Gud eksisterer enn at jeg tror han gjør det.

8833973[/snapback]

Ja, det var vel et sent stadium i mitt religiøse liv. Etter hvert gikk også håpet bort. Det ble for dumt å håpe på noe som var så tåpelig.

Lenke til kommentar

Jeg tror man skal ta de tallene om hvor mange som "tilhører" hver religion med et trailerlass salt, i hvert fall de som kommer fra land som Norge hvor man blir født inn i en religion.

 

I Norge kommer man jo automatisk med i medlemsstatistikken ved fødsel, så lenge én av foreldrene står som medlem fra før av. Personlig har jeg flere ganger prøvd å melde meg ut både vha. standardiserte skjema og egenskrevne søknader uten å få noe slags respons tilbake.

 

Jeg vil anta at flesteparten av Norges befolkning som er medlemmer i kirken (85%) ikke har en kristen religiøs overbevisning, men er medlemmer av kirken pga. at de ikke orker/klarer å melde seg ut, eller av tradisjon (mange ikke-troende vil f.eks. fortsatt gifte seg og døpe barn i kirken). Min personlige erfaring fra diverse skoleklasser er at tallet "aktivt troende" er nærmere 10% enn 85%.

Lenke til kommentar
Norge kommer man jo automatisk med i medlemsstatistikken ved fødsel, så lenge én av foreldrene står som medlem fra før av.

8839830[/snapback]

 

Ikke ved fødselen, men ved dåpen, ja. :)

8839921[/snapback]

 

Norske borgere som har én forelder som er medlem av Den norske kirke blir automatisk regnet som tilhørige - med mindre begge foreldrene motsetter seg dette - frem til de fyller 18 år.

I praksis vil dette si at statskirken får statlig tilskudd for disse liksom-medlemmene.

Men ja, for å være "fullverdig" medlem, hva nå enn forskjellen utgjør med det, må man døpes, noe vel de fleste blir pga. tradisjonen i det (?).

Lenke til kommentar
Norge kommer man jo automatisk med i medlemsstatistikken ved fødsel, så lenge én av foreldrene står som medlem fra før av.

8839830[/snapback]

 

Ikke ved fødselen, men ved dåpen, ja. :)

8839921[/snapback]

 

Norske borgere som har én forelder som er medlem av Den norske kirke blir automatisk regnet som tilhørige - med mindre begge foreldrene motsetter seg dette - frem til de fyller 18 år.

I praksis vil dette si at statskirken får statlig tilskudd for disse liksom-medlemmene.

Men ja, for å være "fullverdig" medlem, hva nå enn forskjellen utgjør med det, må man døpes, noe vel de fleste blir pga. tradisjonen i det (?).

8840022[/snapback]

 

Man blir innlemmet som du sier. Jeg tror ikke kirken opererer med ett register for fullverdige og ett for kvasimedlemmer. Det er bare det at de som er innmeldt via familie er ikke døpt. De er altså fullverdige medlemmer, som man kan få penger for, men ikke fullverdige kristne (etter den lutherske lære).

Lenke til kommentar
[i praksis vil dette si at statskirken får statlig tilskudd for disse liksom-medlemmene.

8840022[/snapback]

 

Det er faktisk slik at Kirken opererer med én "venteliste" hvor nyfødte automatisk blir meldt inn, og en "godkjent-liste" hvor de døpte blir ført inn. Husker det var en prest innom forumet som fortalte dette, og at kirka får tilskudd ut fra hvor mange kirker det var eller et eller annet sånt. Uansett ikke ut fra medlemstall. Kanskje noen andre husker hva han sa.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer vel sånn nogeleunde, men indirekte har likevel medlemstallet noe å si, da det bestemmer hvor stor del av bevilgningene som skal gå til andre trossamfunn, i følge referat fra stortinget 1996. Uansett står vel det opprinnelige poenget mitt om at mange i disse listene overhodet ikke er troende.

 

Det er ikke antall medlemmer i statskirken som bestemmer bevilgningens størrelse, men forhold som antall stillinger, kirkebygg, driftsutgifter m.v.

 

Det statlige tilskuddet til det enkelte trossamfunn beregnes etter antall registrerte medlemmer, og departementet skal kunne føre kontroll med at midlene nyttes etter forutsetningene.

Men et av poengene er jo at antall medlemmer i statskirken brukes for å beregne tilskuddet som skal gis til trossamfunnene, fordi man tar antall kroner som gis til statskirken, og deler på antall medlemmer i statskirken, og så finner man ut hvor mye de andre trossamfunnene skal få. Det betyr at jo flere medlemmer statskirken har registrert, jo lavere blir tilskuddet til andre trossamfunn. Det henger derfor sammen uansett.
http://www.stortinget.no/spti/1996/dw-o1997040916-032.html
Lenke til kommentar
[i praksis vil dette si at statskirken får statlig tilskudd for disse liksom-medlemmene.

Det er faktisk slik at Kirken opererer med én "venteliste" hvor nyfødte automatisk blir meldt inn, og en "godkjent-liste" hvor de døpte blir ført inn. Husker det var en prest innom forumet som fortalte dette, og at kirka får tilskudd ut fra hvor mange kirker det var eller et eller annet sånt. Uansett ikke ut fra medlemstall. Kanskje noen andre husker hva han sa.

Den listen blir uansett ikke prioritert godt nok.

Lenke til kommentar
Uansett står vel det opprinnelige poenget mitt om at mange i disse listene overhodet ikke er troende.

8843362[/snapback]

 

I høyeste grad. "Norge skiller seg ut som det aller minst religiøse landet i Vest-Europa, med bare 36 prosent troende og 9 prosent ateister. Den største gruppa (46 prosent) er verken religiøse eller ateister. Spørsmålet de 500 personene er blitt spurt av TNS Gallup er: «uavhengig av om du deltar i religiøse møter eller ikke, hvordan vil du karakterisere deg selv i forhold til religiøsitet»," ifølge Klassekampen, nov. 2005.

Lenke til kommentar
Uansett står vel det opprinnelige poenget mitt om at mange i disse listene overhodet ikke er troende.

8843362[/snapback]

 

I høyeste grad. "Norge skiller seg ut som det aller minst religiøse landet i Vest-Europa, med bare 36 prosent troende og 9 prosent ateister. Den største gruppa (46 prosent) er verken religiøse eller ateister. Spørsmålet de 500 personene er blitt spurt av TNS Gallup er: «uavhengig av om du deltar i religiøse møter eller ikke, hvordan vil du karakterisere deg selv i forhold til religiøsitet»," ifølge Klassekampen, nov. 2005.

8843547[/snapback]

Så den norske kirke har et medlemstall på 3,93 millioner, mens bare 36% av norges befolkning på 4.81 millioner er troende. Med andre ord er 1.73 millioner troende, som igjen vil si at minst 56% av medlemmene i den norske kirke er ikke-troende. Antakelig er tallet høyere, da ikke alle de 1.73 mill "troende" er kristne medlemmer av den norske kirke.

 

edit:leif

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Jeg har en teori om at utdannede folk i Norge som sier de er religiøse, egentlig ikke tror. Det er bare et håp. Innerst inne er de skeptikere.

 

Kan det være noe i dette?

8833921[/snapback]

Veldig einig. Eg er byrjer snart på 3. året på VDG skule og er kristen. DVS. kristen i den forma at eg maks går i kyrkja 2-3 gonger i året. Og det er i konfirmasjoner, barnedåper og giftemål til slekt og kjente. Eg er sjølv konfirmert, men har aldri gått i kyrkje eller til andre kristlege hendingar utan at eg har måttet. Eg synes læra om Gud osv. ikkje står i stil med kva vi lærer om samfunnet/naturen osv på skulen og er derfor meget skeptisk..

Lenke til kommentar

Jeg må bare skyte inn:

 

Dersom alle tall på troende blir regnet som i norge er det ikke rart at det er 1/3 kristne...

 

Hvis vi luker ut alle som ikke tror men som likevel er medlem av kirken eller bare døpt -- da mister vi en god del.

 

Videre kan vi luke ut alle som ikke tror på guden som er beskrevet i bibelen, som velger sin egen avgud -- noe som ikke er rent få heller.

 

Ideologier som sannhet kan aldri avgjøres demokratisk:

Hva som er sant kan aldri avgjøres gjennom tro og meninger -- sannheten er 100% objektiv, og jorden var ikke flat for 3000 år siden -- og jødedommen er bare 3-4000 år gammel.

Før det trodde ingen på Jahve...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg har en teori om at utdannede folk i Norge som sier de er religiøse, egentlig ikke tror. Det er bare et håp. Innerst inne er de skeptikere.

 

Kan det være noe i dette?

8833921[/snapback]

 

Jeg er helt enig i dette. Kanskje med unntak av de som tror på de mer ekstreme troene, som Islam osv. og har vokst opp med dette. I tillegg, så er vel de som er utdannet innen teologi (presteutdanning?) nokså troende.

 

Selv tror jeg ikke i det hele tatt (som du sier, jeg ser ikke bort ifra muligheten til at det er noe som er mektigere enn oss for å si det sånn, men jeg tror ikke på noe sånt ala. kristendom, Islam, Hinduisme etc.

 

EDIT: Kall meg kjedelig, men jeg tror på det som kan bevises, jeg tror på vitenskapen.

 

EDIT2: Vet ikke hva det jeg "er" heter. Jeg er liksom ateist, men holder som sagt ikke muligheten for at det finnes noe "større" vekke.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...