Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bassrefleks eller lukket kasse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så lenge tuningen på kassa er korekt så spiller det ingen rolle.

 

det viktige er å ikke gjøre som mange gjør, bygger en kasse som elementet passer inn i og slenger inn ett reflexrør de fant slengende i garasjen.

 

riktig volum, og lengden og diameteren på reflexrøret er veldig viktig for å få god lyd i en porta kasse.

 

lukka kasse er mye lettere å få til, samt at man kan "bomme" litt på målene uten at det gir store utslag på frekvenskurven.

og det er vel kanskje derfor "alle" mener at lukket høres best ut.

Lenke til kommentar

takker for svar dere

Tenkte jeg skulle gjøre det enkelt og kjøpe en ferdig kasse jeg da, de jeg har sett på er av MDF plate så de kan vel ikke være så dårlige å bruke?

Men om jeg skal ha lukket eller bassrefleks klarer jeg ikke å bestemme meg for...

Lenke til kommentar

Du som skal ha DY9412 sant?

De skal ha 30 liter ja, og i følge det som står på sidene dems, så skal refleks kassa også være på 30 liter, så da kan du jo teste begge deler, med samme kasse ;)

 

Jeg ville sjekket med dem først, for jeg synes det høres litt rart ut...

Også ville jeg vurdert en annen kasse en den de selger, er "bare" 18mm mdf og DY9412 er et rimelig kraftig element....

Lenke til kommentar

Jeg som skal ha DY9412 ja.

Det er jo dårlig at de skriver at kassa passer, siden den kanskje ikke egner seg så bra alikevell, samme er det jo når det blir satt sammen en pakkeløsning som egentlig ikke passer så godt sammen, forsterkeren er ikke stor nok for subben osv.. men de vil vel tjene mest mulig peng da.

 

Da er det flott at dere svarer oss som ikke kan så mye enda, så vi ikke kjøper katta i sekken...

 

Kom gjerne med forslag til ferdig kasse, har ikke funnet så mange enda.

Lenke til kommentar

Det finnes en del kalkulatorer på nett som hjelper deg med utregning av kassevolum og om elementet passer best til portet eller trykkammer etc. Jeg husker desverre ikke navnet på noen i farta, men hvis du prøver å søke litt på google så finner du sikkert noen brukbare.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha bygget kasse selv, eller fått noen som kan det til å hjelpe meg.

 

Gjør du det bra fra bunn, allerede fra utregningen og måling av volum, materialer osv. blir det bra.

 

Første gang jeg bygget meg kasse, hjalp min far meg (utdannet snekker) med å skrive og tegne mål på kassen utifra spesifikasjonene som var beskrevet fra produsent.

 

Deretter leverte vi målene til stedet der vi kjøpte materialer, og de skjærte det på millimeteren rett, og vi trengte bare å lime og skru et par skruer :)

 

Husk å stive av fronten om du skal ha stort element, eller hvertfall kjøpe tykke og stive nok materialer.

Lenke til kommentar
cossiemk1: Jeg bor i Sør-Trøndelag, 2 timer unna Trondheim.

Hadde jo vært supert om du eller noen villa laget en skikkelig kasse til meg :thumbup:

Hvor bor du da?

8841066[/snapback]

 

Bor dessverre alt for langt unna deg (rett utenfor tønsberg, i Vestfold) så jeg er redd det blir en dyr kasse, hvis jeg skal bygge den, og sende den til deg...

Så med mindre du har tenkt deg nedover hit, så blir det vel ikke så aktuellt

Regner ikke med at du skal inn til oslo for å hente elementene dine??

Lenke til kommentar

Du bor så langt unna ja, det blir nok for langt unna og for dyrt da ja.

Drar ikke til Oslo for å hente elementene nei, bestiller bare på nettet.

 

Jeg har jo gått snekker`n, så jeg hadde nok fint klart å bygge en kasse selv, bare jeg har de rette målene..noen som har mål til det elementet jeg skal ha kanskje?

DY9412

Lenke til kommentar
ja går ann å sende de en mail og høre, kanskje de har noen mål på kasse og.

8847023[/snapback]

 

Jeg kan sette sammen et forslag til deg litt senere i dag... skal jobbe litt nå...

 

1 skrå vegg?? Maks høyde? maks bredde?

Du klare helt sikkert å sette den sammen selv, det er trekket til kassa som sikkert blir "problemet"... men jeg har noen enkle tips til deg der også ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...