Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) La inn Fedora-7 og PCLinux-2007 på to PC'er idag/igår. Begge har sine fortrinn / ulemper, men sålangt ser det riktig bra ut. Blir en del tid som går med til å lete etter løsninger i forum / lese dok. Noe så enkelt som å få tilgang til NTFS-partisjoner på samme system (PC) var f.eks. ikke "out-of-the-box" på Fedora. "Hjelpen"/svarene til enkelte "geeks" på FedoroForum.org bar også preg av liten interesse om emnet. Unødvendig "styr" å sette opp nettverk / samba for å få tilgang til andre maskiner (windows og linux) på nettet. Noe som kanskje er litt dårligere enn for Windows. Uansett synes jeg spesielt installasjonen / "look&feel" for Fedora var meget bra. Det eneste som trakk litt ned var at man måtte kjøre konfigverktøy for partisjonene (fra Live-CD) før selve installasjon. Dette burde (som for Ubuntu/PCLinux) vært integrert i installasjonen. Endret 14. juli 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Unødvendig "styr" å sette opp nettverk / samba for å få tilgang til andre maskiner (windows og linux) på nettet.Noe som kanskje er litt dårligere enn for Windows. Jeg syns det er ganske greit å browse shares via f.eks Konqueror. Men skal man bruke en share mer permanent er det nok lurt å mounte den i filsystemet. Men når man sammenlikner vanskelighetsgrad med Windows, må man også huske at Samba er laget primært for å kommunisere med Windows-maskiner. Linux/UNIX har nemlig også et sitt eget system som heter NFS, og er lettere å sette opp etter min mening (minimalt med konfigurasjon, men pass på sikkerheten!). Native løsninger er ofte lettere å sette opp enn "fremmede", akkurat som det er mer knot å få til NFS i Windows Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Når man tester ut ett OS og ikke er heeelt purist, så teller integrasjon med f.eks andre OS/nettverk en del. Det er derfor jeg kommenterte Fedora's "svakhet" i tråd med "Skinney" (tester). PCLinux-2007 er f.eks. rake motsetningen med tanke på støtte av Win$-nettverk/filsystem, "proprietær" sw som codecs, dvd-spillere..etc. Ubuntu er også "dårligere" enn PCLinux men "bedre" enn Fedora slik jeg har opplevd det. Likevel: Dette er noe man uansett finner ut av (morro er det også) ved å lese seg til kunnskap om OS'et via tilgjengelig dok/fora på nett. Minner meg litt om "gamle dager" da jeg "knotet" med OS2 og etterhvert ble litt "guru light" på det OS'et (RIP). Jo mer jeg "leker" meg med Linux jo mer liker jeg det.. PS og edit: Det hjalp å "tune" SELinux (åpne porter), samt laste ned Frog for mer "proprietær" software. Støtten for Remote desktop er "out-of-the-box" på Fedora. Kult. Endret 14. juli 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå