Gå til innhold

TEST: Fedora 7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

La inn Fedora-7 og PCLinux-2007 på to PC'er idag/igår.

Begge har sine fortrinn / ulemper, men sålangt ser det riktig bra ut. :thumbup:

Blir en del tid som går med til å lete etter løsninger i forum / lese dok.

Noe så enkelt som å få tilgang til NTFS-partisjoner på samme system (PC) var f.eks. ikke "out-of-the-box" på Fedora.

"Hjelpen"/svarene til enkelte "geeks" på FedoroForum.org bar også preg av liten interesse om emnet.

Unødvendig "styr" å sette opp nettverk / samba for å få tilgang til andre maskiner (windows og linux) på nettet.

Noe som kanskje er litt dårligere enn for Windows.

Uansett synes jeg spesielt installasjonen / "look&feel" for Fedora var meget bra.

Det eneste som trakk litt ned var at man måtte kjøre konfigverktøy for partisjonene (fra Live-CD) før selve installasjon. Dette burde (som for Ubuntu/PCLinux) vært integrert i installasjonen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Unødvendig "styr" å sette opp nettverk / samba for å få tilgang til andre maskiner (windows og linux) på nettet.

Noe som kanskje er litt dårligere enn for Windows.

Jeg syns det er ganske greit å browse shares via f.eks Konqueror. Men skal man bruke en share mer permanent er det nok lurt å mounte den i filsystemet.

Men når man sammenlikner vanskelighetsgrad med Windows, må man også huske at Samba er laget primært for å kommunisere med Windows-maskiner. Linux/UNIX har nemlig også et sitt eget system som heter NFS, og er lettere å sette opp etter min mening (minimalt med konfigurasjon, men pass på sikkerheten!). Native løsninger er ofte lettere å sette opp enn "fremmede", akkurat som det er mer knot å få til NFS i Windows ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når man tester ut ett OS og ikke er heeelt purist, så teller integrasjon med f.eks andre OS/nettverk en del.

Det er derfor jeg kommenterte Fedora's "svakhet" i tråd med "Skinney" (tester).

PCLinux-2007 er f.eks. rake motsetningen med tanke på støtte av Win$-nettverk/filsystem, "proprietær" sw som codecs, dvd-spillere..etc. Ubuntu er også "dårligere" enn PCLinux men "bedre" enn Fedora slik jeg har opplevd det.

Likevel:

Dette er noe man uansett finner ut av (morro er det også) ved å lese seg til kunnskap om OS'et via tilgjengelig dok/fora på nett.

Minner meg litt om "gamle dager" da jeg "knotet" med OS2 og etterhvert ble litt "guru light" på det OS'et (RIP). :)

Jo mer jeg "leker" meg med Linux jo mer liker jeg det.. :thumbup:

PS og edit:

Det hjalp å "tune" SELinux (åpne porter), samt laste ned Frog for mer "proprietær" software.

Støtten for Remote desktop er "out-of-the-box" på Fedora. Kult. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...