Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Laget websider, far ikke betalt

Ståle

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har laget/kodet diverste sider for noen som kaller seg ITHalogaland ( http://ithologaland.no )

Problemet er at jeg bare har fatt betaling for 1 av dem. Og de har ogsa ikke gitt meg tilbake penger de skulle kreve inn via inkasso fra noen andre som heller ikke hadde betalt meg.

Sa na sitter de pa 10 900.- som er mine.

Og jeg trenger dem rimelig kjapt, ettersom jeg prover a kjope en bil.

Hva kan jeg gjore?

edit; link

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De virker ikke spesielt seriøse. Under design eksempel har de lagt ut en versjon de har laget av itavisen til "pimp itavisen" konkurransen. Ikke var det den som vant heller. Ut fra hva jeg ser på siden ville jeg tenkt meg om både en og ti ganger før jeg hadde tatt på meg ett oppdrag med dem.

Men kode er også åndsverk. Så du skal være beskyttet under norsk lov. Du får purre på fakturare og legge på 10% purregebyr når forfall har falt.

Vanlig fakturere jeg med 14 dagers forfall. Så gir jeg dem 14 dager etter det til å få ting i stand....etter det kan du sende ny faktura med 10% fofallsgebyr.

AKIRA

Lenke til kommentar

For det første? Hvordan driver du bedrift? Har du ikke en faktura mal allerede? Den som du orginalt sendt da du var ferdig med å gjøre jobben?

Hvis du ikke har noe slikt å vise til stiller du rettslig MEGET dårlig ann. Det vil bli dem sitt ord mot ditt.

Men for en faktura mal så lastet jeg ned en engelsk en fra Microsoft sitt gratis arkiv og bare oversatte til Norsk og endret momsverdiene til norske verdier (25%). http://office.microsoft.com/en-us/template...voice&av=TPL000

AKIRA

Lenke til kommentar

Sendte regning i tekst jeg =/

This template requires genuine Microsoft Office. Click Continue to start the validation process. As described in our privacy statement, Microsoft will not use the information collected during validation to identify or contact you.

Og jeg har Ubuntu. Du kunne ikke sendt den til meg pa mail da? :)

Lenke til kommentar
Men kode er også åndsverk. Så du skal være beskyttet under norsk lov. Du får purre på fakturare og legge på 10% purregebyr når forfall har falt.

Vanlig fakturere jeg med 14 dagers forfall. Så gir jeg dem 14 dager etter det til å få ting i stand....etter det kan du sende ny faktura med 10% fofallsgebyr.

AKIRA

8833681[/snapback]

Na sendte jeg en ny regning, lot dem fa 7 dager (siden de egentlig har hatt 2 maneder) og sa sendte jeg purrebrev. Men de sier det ikke er lov a ha purregebyr over 56kr

Lenke til kommentar

AKIRA

8833681[/snapback]

Na sendte jeg en ny regning, lot dem fa 7 dager (siden de egentlig har hatt 2 maneder) og sa sendte jeg purrebrev. Men de sier det ikke er lov a ha purregebyr over 56kr

8895793[/snapback]

He he...det er jo lite logisk om det var en gående sats. Tenk om firmaer med million kontrakter sender purringer som øker med 56 kr hvergang...he he...men de kan jo prøve seg.

Purregebyr tillegg har ingen "fast sats" men vanlig rate er rundt 10 %. Ikke vik en tomme. Men hvis de betaler regningen uten purregebyret fordi de vil være teite så hadde jeg latt dem slippe unna med det. Men det er viktig å være ryddig i kommunikasjonen.

AKIRA

Lenke til kommentar
De sier jeg ikke kan bruke personnummer som organisasjonsnummer.

Men hva skal jeg bruke da? Jeg er jo dessverre 17ar et halvt ar til.

8899452[/snapback]

Ok, da er jeg faktisk ikke sikker. Jeg tror det må gå via sommerjobb opplegg. At du får frikort og leverer det. Så kan du tjene så og så mye. Du bør prate med NAV. De sitter på all sånn type info.

Det at du ikke er myndig er en viktig brikke i alt dette og noe du burde ha sagt i første post.

AKIRA

Lenke til kommentar

8899452[/snapback]

Ok, da er jeg faktisk ikke sikker. Jeg tror det må gå via sommerjobb opplegg. At du får frikort og leverer det. Så kan du tjene så og så mye. Du bør prate med NAV. De sitter på all sånn type info.

Det at du ikke er myndig er en viktig brikke i alt dette og noe du burde ha sagt i første post.

8899473[/snapback]

Hvorfor det? En 17 åring kan vel fint ta på seg oppdrag av denne typen.

Hvorfor de absolutt skal ha et org.nr. vet jeg ikke, det gir ingen mening. Privatpersoner kan fint ta på seg oppdrag av denne typen uten å ha eget firma.

Men har sendt frikort til dem, for 2-3 uker siden, sa jeg provde a ordne det pa den maten ogsa. Er det lov a stjele frikortet mitt?

8899484[/snapback]

Nei, du har krav på å få tilbake frikortet. Men frikort brukes i et ansettelsesforhold. Var du ansatt? Eller var dette et engangsoppdrag?

Edit: Morsom forside på ITHalogaland.no nå. :p

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

8899452[/snapback]

8899473[/snapback]

Hvorfor det? En 17 åring kan vel fint ta på seg oppdrag av denne typen.

Hvorfor de absolutt skal ha et org.nr. vet jeg ikke, det gir ingen mening. Privatpersoner kan fint ta på seg oppdrag av denne typen uten å ha eget firma.

8899501[/snapback]

Jeg sa ikke at en 17 åring ikke kan ta jobben.

Men alle skal betale skatt. Er man ikke mynding så får man jo frikort som man bruker på sommerjobber osv. Er man myndig får man skattekort eller man oppretter ett enkeltmannsforetak (hvor man får ett firma nummer).

Når du er under 18 år kan du få et frikort.  Dette betyr at du kan tjene en viss sum i året (i 2003 kr 23.399) uten å betale skatt.

Hvis du tjener mer beskattes alle pengene du har tjent, også fribeløpet.  Skatteprosenten avhenger av når på året du sier ifra til ligningskontoret at du overstiger fribeløpet.  Er det november, har du bare to måneder på deg til å betale skatt for hele året.  Kommer du i mars, derimot, kan du bruke resten av året til å betale skatten.  Da får du en lavere skatteprosent, siden skatten blir jevnere fordelt.  Det lønner seg derfor å ringe ligningskontoret så snart du skjønner at du kommer til å tjene mer enn fribeløpet.

En av de tre MÅ han bruke. Og det er jo det dette handler om nå. Hvordan skal han få betalt på en lovlig måte. Men alt han skal gjøre er å skaffe frikortet og gi oppdragsgiver en konto. Så skal de fikse resten. Da er det ikke snakk om purringer eller gebyrer..for du opptrer ikke som firma men som arbeidstaker.

AKIRA

Lenke til kommentar

Det er synd at du ender opp med å måtte fikse dem sine problemer.

Men nei, en regning vil de ikke godta. Du må sende timeliste. Så har de jo allerede fått frikortet ditt. Så trenger de ett konto nr. Hvis de har fått alt det, så har de fått alt de skal ha fra deg. Resten skal en regnskapsfører hos dem fikse. Gjør dem ikke det så er jeg usikker på hva slags lovlig skritt du kan ta, men det er ikke noe mer du skal gjøre.

Du kan lese litt mer her: http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...&epslanguage=NO

Det skulle ikke forundre meg om de du har gjort jobben for ikke vet hva de skal gjøre. Be dem ta kontakt med skatteetaten for instruksjoner om hvordan de skal betale deg.

Stå på!

AKIRA

Lenke til kommentar

Mja, dette er svaret jeg fikk da jeg sendte inn en purring via programmet Faktum Faktura

Et salgsdokument skal minst inneholde:

Dato for utstedelse av dokumentasjonen.

Nummer som tildeles maskinelt eller er forhåndstrykt. 

Selgers navn og organisasjonsnummer etterfulgt av bokstavene MVA dersom den

næringsdrivende er registrert i mva-registeret.

Navn og adresse eller organisasjonsnummer til den næringsdrivende som

mottar varen eller tjenesten. (Her er det endel unntak når det gjelder

kontantsalg).

En klar beskrivelse av varen eller tjenesten.

Kvantum eller omfang av det som er levert eller ytet.

Vederlaget for varen eller tjenesten samt betalingsforfall.

Tidspunkt og sted for levering.

Eventuell merverdiavgift og andre avgifter.

Purring

En purrenota kan sendes 14 dager etter at fakturaen er forfalt. Du kan

sende så mange purrenotaer du vil, men det er begrenset hvor mange

purregebyr du kan beregne deg.

Purrenotaen skal inneholde opplysninger om hva kravet gjelder og beløpets

størrelse. Betalingsfristen på purrenotaen må minst være 14 dager.

Man kan kreve gebyr i forbindelse med purring. Purregebyret kan være på

maksimalt 1/10 av inkassosatsen. Inkassosatsen fastsettes hvert år i

"Forskrift til inkassoloven".

Maks sats for gebyr på purrenota er pr. 01.01.2007 kr 56,-

Sa jeg tror de har peil.

Og de har fatt kontonummeret mitt sann 10 ganger.

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe rart i at de svarer slik når du sender dem fakturaer. Du har ikke noe firma. Så svaret der er forsåvidt rellevant, men også veldig kompliserende fra dem. Dette handler ikke om faktura/regning. Det handler om å få utbetalt lønn.

Det får du som regel enten hver 14 dag...eller engang i mnd. Så hvis du begynte å mase om pengene før mnd var over så har du ikke gitt dem en sjanse til å betale deg engang. Men har det gått lang tid..flere mnd...så er det de som ikke har orden i sine saker.

Men for all del...glem alt med faktura og sånt..du har ikke ett org.nr. å føre det mot.

Timelister - frikort - kontonummer....det er alt!

Så det er ikke noe poeng å ta opp ting som handler om fakturaer med purring og nr og sånt...det er irrelevant.

AKIRA

Lenke til kommentar

Siden han har gitt meg passordet til webserveren. Sa la jeg ut en .htaccess fil som gav 403 error pa alle undermappene.

Resultatet ser du her: http://ithologaland.no/lrkh

Na sier han at han har stevnet meg for retten pga datatyveri og sabotasje. Kan han det?

Og han sier at det ikke er noen beviser for at jeg skal ha noen penger.

Jeg har kommet i kontakt med en annen, som han det gjelder om her: Alexander Steinhaug, har solgt en server til. Men som ikke har blitt levert.

Lenke til kommentar

Du burde virkelig ikke legge ut så sensitive opplysninger på siden den. Skriv at siden er nede pga tekniske årsaker eller noe sånt. Ingen vits å starte en hatkampanje mot bedriften, det gagner ingen.

Skal du "true" (er ikke lov) bør du heller gjøre det i private meldinger mellom deg og din kontaktperson i bedriften.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...