Xecuter Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Skal kompilere alsa slik at jeg kan bruke Echo Mia Midi-kortet mitt, men får problemer når jeg skal kompilere alsa-utils: configure: error: this packages requires a curses library root@Xecuter88:/usr/src/alsa/alsa-utils-1.0.14# make make: *** No targets specified and no makefile found. Stop. root@Xecuter88:/usr/src/alsa/alsa-utils-1.0.14# make install make: *** No rule to make target `install'. Stop. Hva kan jeg gjøre? Kan jeg bare installere alsa-utils fra pakkesystemet siden den ikke skal kompileres på en spesiell måte: Now unzip and install the alsa-utils package cd .. bunzip2 alsa-utils-xxx tar -xf alsa-utils-xxx cd alsa-utils-xxx ./configure;make;make install Endret 11. juni 2007 av Xecuter88 Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hva er egentlig problemet? Trenger du nyere moduler til kortet ditt? Da trenger du i så fall å kompilere alsa-driver mot din kernel, du må også fjerne de eksisterene modulene. BTW: Når configure feiler så er det ikke noe vits å fortsette med make osv. Feilmeldingene fra configure er også veldig lett å forstå, du mangler ncurses. Også merk at hvis du installerer programvare fra kildekode er sjansene store for at du får problemer senere. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Hva er egentlig problemet? Trenger du nyere moduler til kortet ditt? Da trenger du i så fall å kompilere alsa-driver mot din kernel, du må også fjerne de eksisterene modulene. 8833029[/snapback] Hvordan gjør jeg i såfall dette? Jeg trenger å kompilere alsa-driver for at lydkortet i det hele tatt skal fungere. Red.: Får samme error etter å ha installert ncurses. Endret 11. juni 2007 av Xecuter88 Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Du kan bare hoppe over alsa-utils og lignende, det du skal ha er alsa-driver (ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/alsa-driver-1.0.14.tar.bz2 ). Merk at dette krever at du har gcc og tilsvarende verktøy, pluss kernel-source. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Ja, har installert det. Visst du leser litt i guiden så ser du. Har også installert alsa-lib på denne måten, men kan jeg avinstallere det og bare bruke en ferdig pakke? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Vel, bom 1. Har ingen lyd nå. Prøvde å reinstallere alsa-pakkene igjennom Synaptic, men har fortsatt ingen lyd. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Får ikke lyd. Hvordan skal jeg fikse det? lshw: *-multimedia:1 UNCLAIMED description: Multimedia audio controller product: VT8233/A/8235/8237 AC97 Audio Controller vendor: VIA Technologies, Inc. physical id: 11.5 bus info: pci@00:11.5 version: 60 width: 32 bits clock: 33MHz capabilities: cap_list configuration: latency=0 resources: ioport:e000-e0ff irq:11 Har prøvd reinstall av alsadrivere flere ganger uten hell! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå