twist3r Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Jeg har tenkt å teste ut slackware 8.1, men så er det sånn at jeg kjører winxp pro på maskinen min. Er det mulig å få dualboot på xp og slackware da? Og hvordan gjøres dette i installasjon? da tenker jeg på partisjoner. Slik det er nå så har jeg 2 partisjoner en c: partisjon der jeg har xp liggende og en d: der jeg har diverse filer og programmer. Hvor stor må partisjonen som slackware skal installeres på være? På dette området er jeg veldig usikker fordi jeg har hørt at det kan være litt tricky å komme rundt hvis du aldri har gjort det før, eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Chief Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Du bør ikkje kjøre Slackware on du er n00b! Kommer for så vidt an hva du skal bruke Linux til. Det er fult mulig å kjøre Linux i BIOS flashbrikken, da er det stort sett bare plass til kernel. Jeg vet at hele redhat 8.0 tar under 5GB, så må du ha en Swap partisjon, den bør være ca. 2xRAM (har du 256, så lager du en 512MB Swap partisjon). Slackware er mye mindre plasskrevende, så du klarer deg med langt mindre enn 5GB. Har du litt til overs skader det ikke å fleske til med det du har! Skal du være seriøs så må du jo ha litt plass til misc. på disken også. Du kan mounte de andre Windows partisjonene, men det er vel ikke å foretrekke. For å kunne bruke mulitboot, må du lage deg de 2 linux partisjonene. Jeg er ingen ekspert, og iallfall ikke i Slackware, men er redd resten av disken går til ...... om du bare bruker f-disk. Du kan jo legge inn PartitionMagic og skille ut litt plass til 2 partisjoner, eller lage 2 partisjoner til Linux. Den nyeste har iallfall støtte for Linux partisjoner. Er nok endel "litt" mer erfarne Slackware brukere her en meg, som nok kan gi bedre svar! Men lykke til iallfall! Det verste som kan hende er at du må scratche hele disken og legge både Linux og Windows inn på nytt! Bare vær klar over at bare fordi det er inn å digge linux, så egner det seg ikke til de samme tingene som Windows egner seg til! Så du ikke blir skuffet når de feteste spillene ikke funker helt som før! Lenke til kommentar
shahin Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Hvis du bruker emnefeltet bedre så gidder faktisk folk som er intr. i dette emnet å hjelpe deg og svare på din post. PS: Er ikke ment som dissing osv osv Lenke til kommentar
Tweek Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 (endret) fjernet innholdet da det ikke er relevant. Endret 22. desember 2009 av Tweek Lenke til kommentar
_Johan_ Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Prøv slack 8.1 du, hvorfor ikke, du lærer jo masse. Slik som jeg gjør fortiden men denne kan hjelpe deg i starten : http://itpro.no/article.php?sid=1837&mode=...=nested&order=0 lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå