Gå til innhold

Hvilket mobilt bredbånd?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi bruker i dag ISDN for å overføre filer til andre maskiner som vi har stående lokalt hos kunde. Pga hastighet og annet trøbbel så ønsker jeg å kvitte meg med ISDN asap!

 

Jeg er avhengig at bredbåndet følger maskinen. Dvs at hvis vi mister en eksisterende kunde og får en ny, så kan bredbåndet følge pc'en og ikke låst til kundelokalet..

Ser at Telenor har et mobilt kontor løsning, men finnes det andre løsninger?

ICE leverer vel noe tilsvarende?

 

Det må være fast pris på datamengde...

 

Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ICE har vel aldri hatt fast pris på datamengde? eller dvs, alt over 1gb nedlastet koster ekstra...har aldri hørt prisen dersom man overskrider dette da..

om det du trenger, så hadde det vært litt greit å vite hvor du holder til, i grove trekk?

 

Netcom har EDGE-støtte i hele landet, og 3g-støtte i byene, telenor har også en edgeløsning, men bedre umts i byer.

 

netcom har lansert super-3g i oslo, og dette er det jo faktisk fart i.

ellers er det ikke så mye å skryte av EDGE, at dem kaller det bredbånd er på grensen til frekt spør du meg :)

 

har du behov for hastigheter over 214kbit (EDGE-hastighet), og bor i en annen by enn oslo, så er vel netcom connect det eneste bra alternativ. max hastighet er 384kbit, men dette varierer med trafikk..samme med EDGE-farten rundt omkring i landet.

 

håper dette var litt til hjelp, og ikke for rotete?

Lenke til kommentar

Telenor har jo strengt tatt ganske så bra 3G dekkning.. bedre enn NetCom her hvor jeg bor ihvertfall.

 

Du burde sjekke 3G dekkningen i det akktuelle området. Slik at du er sikker.

 

Telenor har fastpris på datatrafikk til bedriftskunder på 469kr/mnd (kampanje på 199kr/mnd ut September :) og generellt sett bedre dekkning enn NetCom, både på EDGE og 3G/UMTS

Lenke til kommentar

Hvis det her er snakk om Oslo / Bergen så vil jeg tro at 3G er tingen, men hvis du skal litt utenfor de store byene så sliter 3G med å holde hastigheten, i hvert fall slik jeg har opplevd det i mine reiser fra Trondheim og nordover. Jeg har tilogmed ekstremt dårlig hastighet på 3G hjemme i Trondheim sentrum, men det må skyldes en overbelastet celle e.l., da det fungerer utmerket andre plasser i sentrum.

 

Bruker for tiden NetCom sitt Huawei-adapter som takler HSDPA, 3G, EDGE og GPRS, og synes dette er ypperlig. Har stort sett OK overføring (30-40kb/s), og mister ikke dekning slik jeg gjorde tidligere med Option sitt PCMCIA Quad adapter.

 

Så for å lage en kjapp oppsummering: EDGE > 3G hvis du skal utenom allfarvei.

 

Synes også NetCom sitt Connect-abonnement fungerer ypperlig. Har datamengder langt over 1GB i mnd og bruker det hele tiden.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Tuuusen takk for alle svar!

Jeg fjernstyrer 30 maskiner land og strand(mest land...)

Hvordan er det da med abonnementet?

La oss si at jeg går for en av leverandørene som dere referer til, og f,eks 3G.

Hvordan ringer jeg opp maskinene? Har alle 3g usb-modemene sim kort eller noe?

Er helt blottet for kunnskap rundt akkurat dette så bær med meg :thumbup:

Igjen, tusen takk for svar :w00t:

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha maskiner rundt om i det ganske land så vil nok et kort med EDGE være bedre enn et med 3G. (I hvert fall hvis du skal standardisere på ett kort.)

 

Når det gjelder muligheten til å sette opp f.eks. RDP mot maskinene, så må jeg nok innrømme at jeg er på litt tynn is. Har aldri prøvd å sette opp kommunikasjon inn mot kortet mitt.

 

Den eneste løsningen jeg kan komme på umiddelbart er å sette opp maskinene til å holde linken oppe, og så kjøre en DynDNS-klient på dem slik at du har oversikt over IPer du kan kontakte.

 

Dette vil så klart føre til en del sikkerhetsproblematikk, men med f.eks. Sygate Personal Firewall og litt trimming så kan du blokkere all trafikk bortsett fra noen IPadresser som du bruker til å fjernstyre. Dette kombinert med hyppige oppdateringer av Windows og avstenging av alle tjenester du ikke trenger, og det skulle være rimelig OK.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Dekningskart skulle jeg tro.

 

Vet selv av erfaring at der jeg har vært så har nesten bestandig Telenor hatt bedre dekning enn Netcom. Leste dog en plass at den faktiske hastigheten i Netcom sitt EDGE "nett" var raskere enn Telenor.

8856103[/snapback]

 

Tidligere hadde NetCom lang bedre 3G dekning enn Telenor. Nå er vel Telenor marginalt bedre, men ikke så mye at det er noe å ta i betraktning. Det er omtrent det samme, og som alt annet når det gjelder dekning så kommer det an på hvor man bor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Telenor har jo den usb-tingen som du betaler 1 kr for hvis du binder deg i 12 måneder. Da koster det 249,- pr. måned og du kan da surfe fritt kveld og helg. på dagtid gjelder "normale" priser for datamengde hos telenor. dvs. 20 kr pr megabyte med en makspris på 50 kr pr døgn... usb-tingen støtter gprs, edge, 3g, super-3g og WLAN og den velger selvsagt det beste nettet der man er :D ganske konge for dem som ikke har tilgang til bredbånd der de bor :cool:

 

Mobilt Bredbånd

 

 

Hos netcom har de en annen løsning som jeg tror nesten er bedre for de som virkelig vil surfe. Hos dem betaler man jo litt for modemet og månedsavgiften er litt høyere, 499 kr, men da kan man surfe fritt hele 24/7 :D Og i tillegg har jo netcom allerede lansert super-3g. Bare synd modemet ikke støtter det...

Endret av SnoelK
Lenke til kommentar
Telenor har jo den usb-tingen som du betaler 1 kr for hvis du binder deg i 12 måneder. Da koster det 249,- pr. måned og du kan da surfe fritt kveld og helg. på dagtid gjelder "normale" priser for datamengde hos telenor. dvs. 20 kr pr megabyte med en makspris på 50 kr pr døgn... usb-tingen støtter gprs, edge, 3g, super-3g og WLAN og den velger selvsagt det beste nettet der man er :D  ganske konge for dem som ikke har tilgang til bredbånd der de bor :cool:

 

Mobilt Bredbånd

 

 

Hos netcom har de en annen løsning som jeg tror nesten er bedre for de som virkelig vil surfe. Hos dem betaler man jo litt for modemet og månedsavgiften er litt høyere, 499 kr, men da kan man surfe fritt hele 24/7 :D  Og i tillegg har jo netcom allerede lansert super-3g. Bare synd modemet ikke støtter det...

9010461[/snapback]

 

 

usb-modemet netcom leverer støtter hsdpa altså turbo-3G

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...