nabbskall Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hei, fikk idag vite at jeg kom opp i norskeksamen. (10. klasse) Når vi skulle trekke oppgaver, trakk selvfølgelig jeg en av de verste - nemlig "Nyere litteratur." Jeg er helt håpløs innenfor det temaet, og lurer på om noen vær så snill kunne gitt meg en pekepinn, kommer til å bli grillet nå når jeg skal fremføre på onsdag Oppgaven låter sånn: "Bildet er hentet fra filmen "Glasskår"; en film basert på romanen med samme navn (Glasskår) av Harald Rosenløw Eeg. Finn dømme på flere forfatterer fra etterkrigstiden, og frem til idag. Finn gjerne dømme på både poesi, noveller og romaner. Du bør komme inn på minst tre av punkta under: * Litterær periode * Spesifikke tekster fra pensum * Sjangertrekk * Virkemiddel * Forfatterer * samfunnstilhøve * Hvilket tema skriver de om? * Barnelitteratur? Altså, er hjemme alene, og har ingen som kan hjelpe meg. Kunne noen vær så snill å gi meg en liten pekepinn? Evt hva f.e.k.s. jeg kunne skrevet om? På forhånd, tusen hjertelig takk Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Ingen som har noen kunnskaper innenfor emnet? Lenke til kommentar
Raspeballar Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Heidu Eg kom opp i samfunsfag (kjempeglad) ikkje det at det er til noko nytte for deg. Her er uansett ei nettside med ein ganske god og kort presentasjon av omlag 400 norske forfattarar. Vonar det er til nytte http://www.dagbladet.no/forfatter/forfatter.html Endret 11. juni 2007 av Raspeballar Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Heidu Eg kom opp i samfunsfag (kjempeglad) ikkje det at det er til noko nytte for deg. Her er uansett ei nettside med ein ganske god og kort presentasjon av omlag 400 norske forfattarar. Vonar det er til nytte http://www.dagbladet.no/forfatter/forfatter.html 8835799[/snapback] Kjempenyttig! Tusen takk skal du ha! Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Har kommet frem til at jeg vil komme til å starte med forfatterene i kronologisk rekkefølge, fra 1900 og oppover, og da tar jeg bare med de viktigeste Hørest vell ikke dumt ut? Lenke til kommentar
pwned Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Det funker bra det! Bare husk å si til sensor i starten at du gjør det... siden han da mest sansynlig vil få større innblikk i hvordan litteraturen har forandret seg opp gjennom åra.. men en liten ting; var det ikke forfattere fra etterkrigstiden du skullle ha om? blir vel litt feil å starte på 1900 da? Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Det funker bra det! Bare husk å si til sensor i starten at du gjør det... siden han da mest sansynlig vil få større innblikk i hvordan litteraturen har forandret seg opp gjennom åra.. men en liten ting; var det ikke forfattere fra etterkrigstiden du skullle ha om? blir vel litt feil å starte på 1900 da? 8842153[/snapback] Men når regnes det som "etterkrigstiden" da? 1950 + ?? Lenke til kommentar
-sakko- Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Åra etter 2. verdenskrig er etterkrigstida. Altså frå år 1945 og oppover Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Åra etter 2. verdenskrig er etterkrigstida. Altså frå år 1945 og oppover 8842268[/snapback] Okay, takk skal du ha har tenkt på å starte sånn: Hei, eg heter Daniel, og skal snakke litt generelt om forfattarar fra etter krigstida, og fram til i dag. Hovudtemaet er nyare ”litteratur.” Eg vil starte med å fortelle om forfattaren ---- funker dette? Lenke til kommentar
pwned Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 For det første, så har du helst allerede presantert deg før du begynner å snakke om temaet. Standard prosedyre er å håndhilse på sensor og si navnet ditt med en gang du kommer inn i rommet. Du kan jo velge da mellom å si navnet på alle forfatterne du skal presantere først, eller bare ta de som de kommer. Hvor mange er det snakk om? Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Tja, for å la tiden renne litt tror jeg det blir 2-3 forfattere? Blir det for lite? Lenke til kommentar
pwned Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 3 forfattere pleier å være passe. Da ville jeg ha nevnt navnet på alle forfatterne først. Altså nevne at du skal ha om disse tre, for så å deretter si at du skal begynne med "......" osv... Lenke til kommentar
pwned Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Du kan gjerne ha med utdrag fra noe de har skrevet. og kanskje en liten analyse av dette. Sensorer liker tanken av at vi har tenkt Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) 3 forfattere pleier å være passe. Da ville jeg ha nevnt navnet på alle forfatterne først. Altså nevne at du skal ha om disse tre, for så å deretter si at du skal begynne med "......" osv... 8842452[/snapback] Okay Men hvilke burde jeg begynne med som er fra ca. 1950-tallet da? Er håpløs innenfor dette temaet edit: ville det funket å ha med thorbjørn egner til en sånn oppgave som dette? Endret 12. juni 2007 av Storleer Lenke til kommentar
pwned Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Det er ikke lett å plukke ut 3 fra x antall gode forfattere. Drar frem litteraturhistorie-permen fra 10. klasse her nå Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Det er ikke lett å plukke ut 3 fra x antall gode forfattere. Drar frem litteraturhistorie-permen fra 10. klasse her nå 8842591[/snapback] Nei, det er ikke lett det.. Hadde vært så enkelt som å dra frem norskboka å se på forfattere fra 1900 og oppover, bare synd at lærerne tar inn bøkene rett før eksamen.. Lenke til kommentar
pwned Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Som første forfatter tenker jeg med en gang på Sigrid Undset (død 1939) og Knut Hamsun (død 1952). Disse var veldig aktive skribenter under krigen (den ene mote og den andre tilsynelatende for nazisme). Men jeg vet ikke om disse regnes som forfattere i etterkrigstiden. http://home.no.net/johawelt/webside/norsk/etterkrig.htm se nederst på denne siden, der finner du en del forfattere fra etterkrigstiden. Ellers er store navn som dukker opp i mitt hode Tarjei Vesaas, Jens Bjørneboe og Jon Michelet. Lenke til kommentar
pwned Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 8842591[/snapback] Hadde vært så enkelt som å dra frem norskboka å se på forfattere fra 1900 og oppover, bare synd at lærerne tar inn bøkene rett før eksamen.. 8842625[/snapback] Gjør de? :O Det gjorde de ikke med oss. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Tusen takk skal du ha pwned, veldig nyttig lenke det der Men hva med å starte med tor jonsson? Var ikke han aktiv i "etterkrigstiden" da? edit: død 1951, vet ikke om det kan sies at han var "aktiv" da. edit2: Blir vell for tett med 3 forfattere, starte opp med tor jonsson, for så å fortsette med knut hamsun? Og så en brå slutt med thorbjørn egner? Jaja, er happy bare jeg får en 3'er Endret 12. juni 2007 av Storleer Lenke til kommentar
pwned Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Det er også fullt mulig. Alle de kjente verkene hans ble gitt ut etter 1943, så vil si han var ganske aktiv i etterkrigstiden. Han er hovedsaklig dikter da, men det er kanskje ikke store forskjellen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå