Gå til innhold

Bytte av minne, ddr2 800mhz CL4 vs CL5

ibi-ubu

Anbefalte innlegg

Eg har planar med å bytte minnet mitt frå 2x512 mb til minst 2x1025mb, evt 4x1024mb

Core2duo E6300

GeForce 8800 GTS

1 Gb PC5300 RAM

Asus P5N-E (litt usikker her)

Pr. idag har eg DDR2 PC5300 (eller var det 5400?), men vil auke med minst 1024 mb og skifte til PC6400 for å auke ytelsen i Vista og diverse spel.

Eg lurar då på tre ting:

Har det noko for seg å auke heilt opp til 2 Gb (4x1024)?

Svarar det seg å gå for CL4 kontra CL5 (kan ein forsvare høgare pris kontra betre ytelse)?

Eg har sett på to "pakker" frå PSdata og ei frå komplett.

Kan eg like godt spare pengane ved å kjøpe ei av dei billegaste pakkene utan å miste merkbart med ytelse?

Eg kjem neppe til å klokke noko særleg.

TwinMOS DDR2 PC6400 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC6400 1024MB CL5

Geil 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminium Retail

Geil 2GB (2x1GB) PC6400 DDR2 800Mhz BGA Brushed Aluminum Heat Spreader Retail

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til et ikke overklokket system med Vista, ville jeg kjøpt det billigste settet med 4GB. TwinMOS har jeg ikke noe til overs for, men vet ikke noe om deres DDR2.

Dersom du engang skulle finne på å overklokke (og systemet du foreslår er jo veldig overklokkingsvennlig) vil du tjene noen prosent på CL4 minne. Du vil allikevel kunne klare å overklokke CPU med CL5 minne, så det gjør ikke så mye.

Siden prisdifferansen er bare 400 kroner fra CL5 til CL4, bør du selvfølgelig kjøpe CL4, men altså prioriteringen for å spare penger/øke ytelse blir:

1: 4GB gir en del bedre ytelse i Vista (Bf2 og Bf2142 tar 1.8 til 2GB av et 2GB system, da er det altså null igjen. Merk at Vista gjerne pre-loader applikasjoner, og dermed tilsynelatende bruker mer minne enn "absolutt nødvendig". Men dette gir også kjappere repons, og vil gi (av og til bare inntrykk av) bedre ytelse)

2: CL4 gir littegrann bedre ytelse

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...