Gå til innhold

Berg og dalbane stoppet midt i loopen


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/11/503191.html

 

Hvordan er dette mulig? Etter å ha blitt dratt opp den første bakken er jo ikke berg og dalbaner avhengige av strøm for å rulle igjennom resten av banen?

Og hva er oddsen for å bli hengende opp ned? Litt for høy eller for liten fart ville vel resultert i at den rullet enten baklengs eller forlengs ned fra loopen?

 

Er det jeg som ikke har fulgt nok med i fysikk timene eller? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Roller_coaster

 

Many safety systems are implemented within rollercoaster systems. The key to the mechanical fail safes is the control of the coasters operating computers: programmable logic controllers (often called PLCs). Most rollercoasters run with three separate PLCs; however, only one PLC is required to detect a fault for the ride's fail-safes to be activated. This is often the reason that the ride trains may stop on the lift or the brake runs, yet after a short time the ride starts again without any obvious maintenance by staff. It is likely in such a case that one of the PLCs detected a fault by mistake, and the ride's operator only needed to restart the ride.

 

EDIT: Det er sannsynlig at siden sikkerhetssystemene er datastyrte, er de laget slik at de slår ut ved strømbrudd.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål. Ut i fra det jeg har lært på skolen (VK2 automatikkmekaniker) så skal ikke en nødstopp være programert. Altså, nødstoppen skal fungere uavhengi av om PLS-en er oprativ eller ei. Dette skal vist være slått fast i NEK-400 (eventuelt en annen elektrisk forskrift).

 

Hvordan kan det da være lov å bruke det til en nødbremse, som i praksis er det samme som en nødstopp?.

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål. Ut i fra det jeg har lært på skolen (VK2 automatikkmekaniker) så skal ikke en nødstopp være programert. Altså, nødstoppen skal fungere uavhengi av om PLS-en er oprativ eller ei. Dette skal vist være slått fast i NEK-400 (eventuelt en annen elektrisk forskrift).

 

Hvordan kan det da være lov å bruke det til en nødbremse, som i praksis er det samme som en nødstopp?.

8836603[/snapback]

Det er ikke det samme i det hele tatt, en nødstopp som du refererer til er en trykknapp. En nødbrems kan aktiveres av PLS, strømbrudd, en som trykker på nødstopp-knappen etc...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...