Vizio Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/11/503191.html Hvordan er dette mulig? Etter å ha blitt dratt opp den første bakken er jo ikke berg og dalbaner avhengige av strøm for å rulle igjennom resten av banen? Og hva er oddsen for å bli hengende opp ned? Litt for høy eller for liten fart ville vel resultert i at den rullet enten baklengs eller forlengs ned fra loopen? Er det jeg som ikke har fulgt nok med i fysikk timene eller? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Det er garantert en nødbrems som slår ut når strømtilførselen forsvinner. Lenke til kommentar
Vizio Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Trodde det var nødløsninger der bremsesystemet opprinnelig var jeg, før platformen. Ikke på vognene? Det kan jo neppe være så smart Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Det er nok flere sikkerhetsforanstaltninger. Hva hvis for eksempel bremsen før plattformen ikke virket? Lenke til kommentar
Vizio Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Skulle vel tro det var endel forskjellige bremsesystemer som var helt uavhengige der? :-P Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Roller_coaster Many safety systems are implemented within rollercoaster systems. The key to the mechanical fail safes is the control of the coasters operating computers: programmable logic controllers (often called PLCs). Most rollercoasters run with three separate PLCs; however, only one PLC is required to detect a fault for the ride's fail-safes to be activated. This is often the reason that the ride trains may stop on the lift or the brake runs, yet after a short time the ride starts again without any obvious maintenance by staff. It is likely in such a case that one of the PLCs detected a fault by mistake, and the ride's operator only needed to restart the ride. EDIT: Det er sannsynlig at siden sikkerhetssystemene er datastyrte, er de laget slik at de slår ut ved strømbrudd. Endret 11. juni 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
synsing Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Må være ganske vanvittig å henge fastspent opp-ned i over en halvtime. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Et kjapt spørsmål. Ut i fra det jeg har lært på skolen (VK2 automatikkmekaniker) så skal ikke en nødstopp være programert. Altså, nødstoppen skal fungere uavhengi av om PLS-en er oprativ eller ei. Dette skal vist være slått fast i NEK-400 (eventuelt en annen elektrisk forskrift). Hvordan kan det da være lov å bruke det til en nødbremse, som i praksis er det samme som en nødstopp?. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Ikke vet jeg, kanskje det er forskjellige regler i Norge og USA? Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Et kjapt spørsmål. Ut i fra det jeg har lært på skolen (VK2 automatikkmekaniker) så skal ikke en nødstopp være programert. Altså, nødstoppen skal fungere uavhengi av om PLS-en er oprativ eller ei. Dette skal vist være slått fast i NEK-400 (eventuelt en annen elektrisk forskrift). Hvordan kan det da være lov å bruke det til en nødbremse, som i praksis er det samme som en nødstopp?. 8836603[/snapback] Det er ikke det samme i det hele tatt, en nødstopp som du refererer til er en trykknapp. En nødbrems kan aktiveres av PLS, strømbrudd, en som trykker på nødstopp-knappen etc... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå