Gå til innhold

Finnest det noe nyere raskere disker an Raptor

Anbefalte innlegg

Tenkte meg en systemdisk til og kun ha windows på,har hatt en raptor i noen år nå den minste modellen men har klart og knekke noe greier på sata pluggen så den fjusker.

Lurte litt på har det kommet noe nytt SATA på disse åra jeg har hatt raptoren som jeg kan erstatte disken jeg har nå med, eller blir det en ny raptor disk igjen ?

EDIT: fjernet en skriveleif

Endret av Digidice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hitachi Deskstar 7k1000 skal være enda kjappere. Den koster en god del mer også, men du får tross alt en del plass på kjøpet.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335460

8831885[/snapback]

Blir det ikke litt sløs og kansje ha kun windows på en så stor disk, da jeg tenker jeg fyller den opp med masse stasj så er den vel ikke så rask for operativsystemet lengre.

Men det er bare noe jeg har erfart fra Raptoren min at den er helt tom utenom windows, og har spilla på en egen disk sånn den kan jobbe med swap file for seg selv på systemdisken og loade spilldata fra en annen.

Men ja jeg fikk jo svar at det er en nyere raskere der ute, men hadde håpet på en litt mindre størrelse.

Endret av Digidice
Lenke til kommentar
Kan jo alltid partisjonere disken da...funker jo fint det da..

8832028[/snapback]

Muligt det ja, men det er jo skrive/lese hodet som må fyke så mye frem og tilbake da det er fremdelest 1 og samme disk alt ligger på. Jeg står nok fast på mitt at det er raskest med det på 2 seperate disker.(hehe er vi kresne eller)

Skal søke litt på review og sånn på den disken så ser jeg hva jeg finner ut av.

Takk takk.

Lenke til kommentar
En 15K RPM 300GB SCSI grisebanker nok Raptor. Et par sånne i RAID0 burde gi deg litt ekstra ;)

8832186[/snapback]

Haha ja, men tror noe sånt lopper lommeboka og.

SSD ja det så bra ut, ser den største er 250gb ok koster 10.000kr.

Så vist jeg klare spore opp noen små disker kan kansje det ver billigere.

Ser Vista tar en ca 13gb, så en SSD på rundt 30gb kunne gjort seg

Lenke til kommentar
Hitachi Deskstar 7k1000 skal være enda kjappere. Den koster en god del mer også, men du får tross alt en del plass på kjøpet.

8831885[/snapback]

Som systemdisk er den nok IKKE kjappere nei.

Se her : http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2131555,00.asp

Søketid er kjempeviktig på en disk som skal lese og skrive mye fra/til mange små filer, såsom en systemdisk. Denne 1TB-disken hadde derimot vært grom til å lagre ting på, gjerne med en Raptor som systemdisk :)

Hvis du vil ta steget opp en klasse når det gjelder systemdisker kan du vurdere en 15000rpm SCSI-disk alá denne : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=308666

Ellers har raptor'en vist at den henger med nesten helt opp mot de dårligste 10000rpm SCSI-diskene, så det er absolutt en bra disk til OS hvis prisen spiller noen rolle i det hele tatt. Velger du SCSI-disker må du ha en kontroller også, og da snakker vi fort en høy pris samlet. Og mye støy og varme på toppen av det hele! (disse diskene er laget for servere i et rackskap, ikke skrivebordet) :)

Bruk heller pengene på et gaaalt oppsett med 1 raptor til systemdisk, 1 til applikasjoner og så mye RAM at du slipper swapping. Eventuellt en raptor til til swap... :whistle:

Så kan du lagre musikk og film på hva som helst egentlig, hvis du fortsatt har penger igjen til flere disker :D

Endret av -x-
Lenke til kommentar

8831885[/snapback]

Søketid er kjempeviktig på en disk som skal lese og skrive mye fra/til mange små filer, såsom en systemdisk. Denne 1TB-disken hadde derimot vært grom til å lagre ting på, gjerne med en Raptor som systemdisk :)

Hvis du vil ta steget opp en klasse når det gjelder systemdisker kan du vurdere en 15000rpm SCSI-disk alá denne : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=308666

Ellers har raptor'en vist at den henger med nesten helt opp mot de dårligste 10000rpm SCSI-diskene, så det er absolutt en bra disk til OS hvis prisen spiller noen rolle i det hele tatt. Velger du SCSI-disker må du ha en kontroller også, og da snakker vi fort en høy pris samlet. Og mye støy og varme på toppen av det hele! (disse diskene er laget for servere i et rackskap, ikke skrivebordet) :)

Bruk heller pengene på et gaaalt oppsett med 1 raptor til systemdisk, 1 til applikasjoner og så mye RAM at du slipper swapping. Eventuellt en raptor til til swap... :whistle:

Så kan du lagre musikk og film på hva som helst egentlig, hvis du fortsatt har penger igjen til flere disker :D

8832261[/snapback]

Hehe her har vi enda en galning som tenker som meg.

Ja blir noen et par raptor disker til da, må ha meg en ny til windows samt en til spilla.

Men leste Vista har bra støtte for sånne nye raske flash minner til og mellomlagre på, kansje jeg kunnen lagre swapfila seperat på en sånn minnepinne.

Endret av Digidice
Lenke til kommentar

Bare et par linker til de som vil lese mer :

(NB! litt gamle artikler, men de er mye som vil stemme fortsatt)

http://www.digit-life.com/articles2/storag...p-scsi2005.html

http://forumz.tomshardware.com/hardware/FA...pict208847.html

Et utdrag fra den siste linken :

I would go Ultra 320 SCSI over SATA or SAS for the following reasons:

Interface Performance

-----------------------

Ultra 320 SCSI is capable of 640MB/s even with a single drive, you can measure this with a fast inteconnect bus(like pci-e), testing the burst speed. This is much faster than the 375MB/s of theoretical interface speed you can get from both SAS and SATA. The interface is able to handle up to seven drives per channel, for large setups.

Drive Performance

--------------------

Access time: An often overlooked performance metric by benchmarks like Sandra, but probably most important to performance in most situations.

Essentially, Access Time=Seek Time+Rotational Latency

A 15,000 rpm hard disk has an average rotational latency of 2ms, whereas a 10,000 rpm hard disk is 3ms. The seek time can be measured with a benchmark by measuring access time and subtracting rotational latency. Here is one place where scsi drives dominate, with seek times 50-100% less than competing SATA drives. Check Storage Review for benchmark results. Essentially access time is the time it takes the disk to spin to the proper sector + the time it takes the actuator to move to the proper cylinder to read or write data. Since operating systems and applications typically use hundreds of thousands of files spread accross the drive, this metric is especially critical with regard to overall performace accross the board.

Throughput: I would check out Storage Review's numbers on the throughput of the Seagate Cheetah 15k.5 drive to see the best numbers so far of any drive (both inner and outer cylinders). This drive doesn't post as fast of access times as the Maxtor Atlas 15kv2 though.

Keep in mind that arrays of drives add rotational latency due to the drives being out of synch with one another. Also controllers aren't necessarily designed for high throughput, but for data integrity. There is also the potential for controller overhead which can decrease throughput and increase access time.

Basically, when Storage Review did their reviews of the latest Raptor drives, they went through their typical benchmarks, and for some odd reason, decided to weigh much more heavily Veritests benchmark, over true dedicated disk benchmarks like IOMETER. In turn they decided that small file throughput is more important than large file throughput, and that the other benchmarks didn't represent true desktop performance. If you compare say, the Atlas 15kv2 versus the latest Raptor in their comparison tests, you will see that in all other tests, the Atlas15kv2 literally destroys the Raptor drives, sometime by margins greater than 100 percent(as file sizes get larger).

Update: If I were wanting to get the fastest storage today, my choice would be the Seagate Cheetah 15k.5 and a nice PCI-E SCSI controller, like my current LSI Logic 320-2E, without using RAID. I would then backup to some cheaper drive(s) like I do now.

TiReZ

Thank you TiReZ - where ever you are ;)

Som jeg skulle sagt det selv. Hvis jeg gadd å skrive så mye :D

Endret av -x-
Lenke til kommentar
En 15K RPM 300GB SCSI grisebanker nok Raptor. Et par sånne i RAID0 burde gi deg litt ekstra ;)

8832186[/snapback]

Haha ja, men tror noe sånt lopper lommeboka og.

SSD ja det så bra ut, ser den største er 250gb ok koster 10.000kr.

Så vist jeg klare spore opp noen små disker kan kansje det ver billigere.

Ser Vista tar en ca 13gb, så en SSD på rundt 30gb kunne gjort seg

8832213[/snapback]

http://gizmodo.com/gadgets/solid_state-drives/

32GB til $350. Er disse helt stillegående foresten? Må jo være perfekte for HTPC'er. Men hvem selger disse?

Endret av zicoz
Lenke til kommentar
Velger du SCSI-disker må du ha en kontroller også, og da snakker vi fort en høy pris samlet. Og mye støy og varme på toppen av det hele! (disse diskene er laget for servere i et rackskap, ikke skrivebordet) :)

8832261[/snapback]

kontroller for kun en systemdisk burde ikke være så dyrt. Selv ga jeg 1600,- for min PCI-e kontroller fra LSI.

Støy, vel.. Personlig er jeg ikke enig. til tross for at disken er på 15k rpm, kunne jeg knapt høre den. den er betydelig roligere enn mange 7200 rpm disker jeg har hørt. Ligger på cd 30dB idle, og heller ikke mye bråkete knattring under load.

https://prisguiden.no/product.php?p...5361#userReview

men varme blir de, så en svak vifte som blåser over disken må til, hehe :)

Men selvfølgelig, samlet pris blir jo fort 3500,- for en 73GB disk, så er ikke akkuratt billig pr gb. så raptor er nok kanskje bedre for lommeboken.

Lenke til kommentar
Støy, vel.. Personlig er jeg ikke enig. til tross for at disken er på 15k rpm, kunne jeg knapt høre den. den er betydelig roligere enn mange 7200 rpm disker jeg har hørt. Ligger på cd 30dB idle, og heller ikke mye bråkete knattring under load.

Denne disken er oppgit til å avgi 36dB - noe som ikke akkurat kan sies å være stille sammenlignet med det vi kaller stille disker i dag. Hvis denne SCSI-disken har en FDB-motor (eller en annen stillegående motorteknologi), så jeg tror på deg når du sier at disken ikke bråker plagsomt mye når den er idle.

Men 30dB?? Har du målt eller antar du dette? dB-skalaen er logaritmisk, så det er stooor forskjell på 30dB og 36dB.

Jeg har lett hardt og lenge etter stillegående disker siden jeg er støyfanatiker (altså, ANTIstøyfanatiker) og har testet det meste av disker på IDE/SATA de siste årene, men har ikke testet så mange SCSI-disker. De jeg har prøvd har vær lynkjappe, men varme og støyende. Hvis det du sier stemmer kan det jo hende at jeg må ta med SCSI i vurderingen når jeg skal bygge maskiner der ytelse veier (litt) tyngre enn støyutslipp.

Lenke til kommentar

8831885[/snapback]

8832261[/snapback]

Hehe her har vi enda en galning som tenker som meg.

Ja blir noen et par raptor disker til da, må ha meg en ny til windows samt en til spilla.

Men leste Vista har bra støtte for sånne nye raske flash minner til og mellomlagre på, kansje jeg kunnen lagre swapfila seperat på en sånn minnepinne.

8832336[/snapback]

Ja det hjelper med flash brikker til Vista med "READYBOOST", men det er som RAM ikke til HDD. Det gjør pcen litt raskere og er ikke dyrt. Det går nok ikke, men kanskje, å lagre swapfila på en flashbrikke :hmm:

Lenke til kommentar
Ja det hjelper med flash brikker til Vista med "READYBOOST", men det er som RAM ikke til HDD. Det gjør pcen litt raskere og er ikke dyrt. Det går nok ikke, men kanskje, å lagre swapfila på en flashbrikke :hmm:

8861654[/snapback]

Det vil vel alltid være bedre med ekte RAM?

Vanlige RAM-brikker er jo mye raskere enn USB-ting, for ikke å snakke om interfacet mot hardwaren forøvrig. Måten RAM-brikkene snakker med resten av systemet er jo superviktig for systemytelsen, og temmelig optimalisert på alle platformer.

Har vi noen tall på om "readyboost" faktisk har noe for seg? eller er det bare hype? Jeg er i utgangspunktet skeptisk til ALT som kobles til USB-porter :roll:

Linker til tester mottaes med takk! (Veit, google, men orsk itj!)

Lenke til kommentar

8861654[/snapback]

Det vil vel alltid være bedre med ekte RAM?

Vanlige RAM-brikker er jo mye raskere enn USB-ting, for ikke å snakke om interfacet mot hardwaren forøvrig. Måten RAM-brikkene snakker med resten av systemet er jo superviktig for systemytelsen, og temmelig optimalisert på alle platformer.

Har vi noen tall på om "readyboost" faktisk har noe for seg? eller er det bare hype? Jeg er i utgangspunktet skeptisk til ALT som kobles til USB-porter :roll:

Linker til tester mottaes med takk! (Veit, google, men orsk itj!)

8861822[/snapback]

Ekte RAM er bedre, men Readyboost er en ting som er et mellomlager for rammen slik at det vil funke som RAM, bare treigere.

Link til test:Se side 2 og der etter 3dmark05 :)

Lenke til kommentar

Denne disken er oppgit til å avgi 36dB - noe som ikke akkurat kan sies å være stille sammenlignet med det vi kaller stille disker i dag. Hvis denne SCSI-disken har en FDB-motor (eller en annen stillegående motorteknologi), så jeg tror på deg når du sier at disken ikke bråker plagsomt mye når den er idle.

Men 30dB?? Har du målt eller antar du dette? dB-skalaen er logaritmisk, så det er stooor forskjell på 30dB og 36dB.

Feil. 300GB versjonen er oppgitt til 36dB. 73GB disken er på 30dB idle. :)

http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/...eetah_15k_5.pdf

Se under enviromental, og acoustics idle.

Edit: satte nettopp igang en defrag nå, og gikk for å høre på disken etter å ha skrudd av de fleste viftene. Den knatrer som sakt noe, og det er fult hørbart. Men det er ikke fult den "kraftige/harde" knatringen du har hørt på en del disker.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...