Melfacion Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Nå har jeg vært litt rundt på visninger den siste måneden, og kommet fram til at uansett hvor lovende det ser ut går budet mange hundretusen over takst, og det vil si over mine økonomiske rammer... Derfor har jeg begynt å leke med tanken om å bygge eget hus. Problemet med å lete etter hus i området jeg bor i nå er at det som regel følger med låve og uthus på kjøpet som er med på å dra prisen i været. Jeg ønsker ikke å bo i leilighet hvis jeg ikke må (personlig preferanse), og små hus til under millionen går det ikke så mye av her... (De husene som går under millionen er forøvrig i så dårlig forfatning at oppussingsarbeid blir gjerne også på mange hundretusen...) I min søken etter ferdighus (det er vel det rimeligste alternativet?) kom jeg over http://www.alvsbyhus.no/index.html . Dette er den eneste ferdighus-siden med prisliste så vidt jeg kan se, og er inkludert alt. Hvis jeg kan bygge med utleiedel kan jeg jo øke budsjettet mitt ganske bra ved at jeg får mer penger til å betjene lånet. Noen som har erfaringer med ferdighus og vil dele litt tanker om prosessen? Hvor mye bør det koste? Er det vanskelig å få byggetillatelse i grisgrendte strøk? Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Har akurat kjøpt et hus selv... Brukt. Men etter mine beregninger, så hadde jeg fått et nytt hus til samme pris. Det eneste som presser prisen opp er tomteprisen i området du vil bo. Det som "hindret" meg i å bygge selv, var rett og slett boligområdet, prisene på tomtene og at bare en type hus kunne bygges der.... Så sjekk nøje tomter, priser og om det er hindringer på type bolig som kan oppføres. Prisene jeg fikk var fra "ferdige" hus produsert i Baltikum etter norsk standard. Her er en link til et nystartet firma (nettsiden er ikke helt oppe å går enda.) Men du kan designe hus selv og få dette produsert etter norsk standard til en bra pris. Anbefaler deg å vurdere (om du skal bygge selv) å få med 1 eller 2 utleieenheter, slik at økonomien går rundt. http://bjm.no/ Endret 11. juni 2007 av Master Chiun Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Takk for svar. Siden du linket til viste bare hytter, men det kommer kanskje mer innhold der senere. Tomteprisen i nabokommunen ligger i alle fall på ca 250 000, tror ikke det ligger så langt unna i hjemkommunen heller. Jeg ser på enkelte ferdighusmodeller fra f.eks. mesterhus er "godkjent av husbanken". Betyr dette at jeg kan forvente støtte eller rimeligere lån hvis jeg velger en av disse modellene? Det kommer nok til å ende opp litt dyrere om jeg bygger enn om jeg kjøper, men om jeg skal kjøpe med OK størrelse i lavere prisklasse er det fare for overraskelser som kan slå uheldig ut økonomisk sett senere... Hvor mye høyere lån kan jeg egentlig forvente om jeg bygger med utleieenheter? Er det helt proposjonelt med inntekt fra utleieenhet pr. år minus forventet vedlikehold eller blir det noe mindre? (det skal visst ikke være lett å komme seg ut på boligmarkedet i dag) Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Om du sender en mail så får du mere info vil jeg tro. Det funker vist slik- Du sammen med byggmester får tegnet et hus etter ditt ønske. Så blir tegningene sendt til "baltikum ettellerannetsted" og laget som byggesett. Byggetsettet blir sendt tilbake til Norge og satt opp på veldig kort tid. Etter mine beregninger så hadde det blitt billigere å gjøre dette enn å kjøpe brukt. Problemet mitt var at her jeg bor så er det begrensninger på hva slags type hus man kunne oppføre....Men det var her jeg ville bo så da koster det litt ekstra...hehe Endret 11. juni 2007 av Master Chiun Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hva er budsjettet ditt, hvor ønsker du å bo, hvilket grunnareal er du ute etter, skråtomt eller flattomt, inredet loft eller uinredet loft ? Hva ser du for deg? Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Hvor store hus så du etter og hva ville prisen blitt for huset ferdig oppsatt (uten verdien av tomt)? Utrolig morro egentlig å leke med tanken her, håper virkelig at det kan bli virkelighet innen et par år Lenke til kommentar
Hjertevarm Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Vil bare legge til her at du uansett bør ha en grundig kontroll av tomten du evt kjøper med en kyndig. Venner av oss opplevde nettopp å måtte bruke 660 000 ekstra på tomten fordi det var en del masse der som måtte fjernes for stabilitet. Ikke bare kostet dette 660 000 ekstra for bare tomten, men byggingen ble nesten 1 år forsinket også. Dèt i seg selv blir også en utgift. Tenkte bare å nevne det, så du slipper å falle i samme fella. Tittet selv på muligheten for å bygge selv, men endte med å kjøpe et nesten nytt brukt hus. Men klart...det er en drøm å få ha en finger med i spillet og få et maksimalt praktisk og stilig hus en gang. Akkurat slik jeg vil ha det. Det er ihvertfall lov å drømme.... Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Hent inn anbud på utgraving av tomten, før du kjøper den. Så får du en pris å forhold deg til. Lenke til kommentar
themaceman Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 *snip*I min søken etter ferdighus (det er vel det rimeligste alternativet?) kom jeg over http://www.alvsbyhus.no/index.html . Dette er den eneste ferdighus-siden med prisliste så vidt jeg kan se, og er inkludert alt. Hvis jeg kan bygge med utleiedel kan jeg jo øke budsjettet mitt ganske bra ved at jeg får mer penger til å betjene lånet. 8831826[/snapback] Dette virket jo veldig billig, man får jo med en del i prisen. Quoter fra siden; Prisen inkluderer:- ferdig hus iflg. leveransebeskrivelse - fast pris i ett år fra bestillingsdato - kjøkkeninnredning - hvitevarer til kjøkkeninnredning - garderobeinnredning - Kährs wood lock på gulv i alle tørre rom - gulv og takbelisting - innvendig EL-leveranse - innvendig VVS-leveranse - saltak over inngangsparti - oppvarming skjer via vanntransportert varme og varmepumpe - innvendig maling og tapetsering - våtromstapet og våtromsbelegg i våtrom - 1-års husforsikring etter husleveranse er inkludert - stige - standard grunnmur - innvendige himlingsplater Hus med loftsetasje leveres uinnredet men inneholder: - underlagsgulv - vinduer i gavlvegg - forberedelse for El/tlf og VVS - innvendig trapp til loft Ikke minst, du får jo da et splitter nytt hus, i tillegg til at det tar kort tid. Men hva er ulempene med dette? Virker nesten "for godt til å være sant". Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Som snekker, så kan jeg uttale meg at disse husene sikkert er fine for de som ser for seg ett hus som blir satt opp på 1-2-3 å ikke har noe spesielle krav til huset bortsett fra inngangsdør og en plass å bo. Men er ikke halvparten av det å få seg/bygge hus det å velge ut hva man vil ha ? Det å bestemme selv alle smådetaljene. Eller hva om du ser at du ønsker endringer under byggeprossesen? De fleste byggeplasser ønsker byggherre/tiltakshaver å endre/gjøre små endringer i huset. Vanskelig å gjøre dette med modul hus. Jeg ser også en ulempe med el-anleggene og vann rørene. Alt blir skjøytet i overgangene på huset. Noe som om du spør meg ikke er helt ideelt. Vann, elektrisk og avløp bør ha minst mulig skjøyter. Her i Norge er det også veldig mye i bruk (lurer meg på om det ikke er blitt krav også) til vannrør som har rør-i-rør. Noe som tillater at rørlegger kan ved lekasje dra ut røret som fører vann (akkurat som elektrikeren legger elektriske ledninger i ett trekk rør). For å så tre inn ett annet rør. Vips, lekasje fikset. Ingen veggplater revet ned, ingen takplater ødlagt eller værste tilfelle gulv. Det er pluss og minus med alt Mitt ståpunkt er jo selvfølgelig vanskelig å kalle nøytralt, ettersom jeg lever av folk som ønsker husene sine bygget på en byggeplass. Men muligens det er noen andre her som vanker rundt, som har noe forhold til disse modul husene ? Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jo... må si meg enig i den. Linken jeg la inn i en post lengre opp lar deg gjøre akkurat dette OG etter norsk standard! Lag en tegning sammen med byggmesteren, etter dine ønsker og behov, bestillingen sendes til baltikum og blir satt sammen der til et byggesett som sendes i retur til firmaet og satt opp... Alt dette og rimeligere enn å bygge selv. Sparer tid og penger siden det går raskere å sette opp! Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Fikk mesterhuskatalogen med prisliste i helga, og det er ikke så forferdelig mye dyrere (tilsynelatende). Legger inn bud på en leilighet i morgen, så får vi se. Jeg er fortsatt ikke fremmed for tanken om å bygge selv. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 kjøp hus.. , jeg bygger hus nå, ferdig i august, har ikke angra enda.. får alt som jeg vil ha det, og prisen er ikke skremende, skrev under kontrakt for 1 år siden, og taksten på huset er 23% høyere enn hva jeg må ut med.. kikka selv på hus før jeg begynte å bygge.. men fant ikke noe etter min smak.. et greit hus (2 etg, 96gr.fl.) koster rundt 1,4 - 1,7mill , så er det tomta som bestemmer resten av prisen, Lenke til kommentar
VonOs Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Til alle husbyggere, her er alt dere trenger av info: www.husbygging.com Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Da er jeg allerede godt i gang med (om)byggingen. Det dukket plutselig opp en genial løsning, da min bror plutselig bestemte seg for å bygge verksted/garasje i låven. Låven har hittil kun vært brukt til lagring av diverse, så å finne et nytt sted for alt dette er jo egenltig ikke noe problem (mye som bare kastes også). Dermed var det plutselig 6x7m ledig i to etasjer, som nå er i full gang med å bli forvandlet til en leilighet. Vil tippe at den er innflyttingsklar midt i september Eneste ulempen er at det er fryktelig nærme foreldrene mine sitt hus (det er jo på samme gården), men det er i grunnen verdt det mtp. den økonomiske gevinsten Lenke til kommentar
toazty Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) anbefaler vel at du kjøper deg hus, er jo en stund siden du begynte å tenke på hus, har vel vært i banken å spurt om lån, ?? er vel egentlig bare dumt å vente med å bli selvstendig.. begynn tidligst mulig.. 6x7m x2.etg. , er jo ikke akuratt stort, og med foreldre som nærmeste nabo .. ?!!? har du jobb , får lån, så kjøp hus, eller bygg... http://www.alvsbyhus.no/index.html der står prisene.. finn deg tomt... snakk med kommunen om tomter , det er forferdelig enkelt , iallefall hos alvbyhus , der er jo alt inkl. og ganske billigt.. det er jo ikke noe økonomisk gevinst hvis du lar vær å kjøpe deg noe eget .. er ikke noe økonomisk gevinst om du bor gratis en gang.. Endret 16. juli 2007 av toazty Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 6x7m x 2 etg er bedre enn mye av leilighetene jeg har råd til i alle fall. Ja, jeg har vært i banken og spurt om lån, og jeg vil ikke gå løs på noe husbyggeprosjekt i stor skala før jeg er sikker på at jeg kan klare å betale på lånet. (får lån, men med frarådning(eller et lignende uttrykk)). Jeg ser det kun som positivt om jeg kan bo billigst mulig og legge til sides nok penger til at jeg har råd til å bygge hus skikkelig når jeg først skal bygge Ellers takk for innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå