Gå til innhold

Bærbarmaskin med tanke på bildebehandling.

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjæresten min skal ha ny bærbar, hun har i dag en Dell inspiron celeron som ikke duger så mye lengre. I det siste har hun begynt å prøve med litt bildebehandling på pcn, vi har kjøpt digitalt speilrefleks. Der nok ikke den store bilderedigeringen hun driver med, men er litt photoshop. Ellers er det microsoft word, excel, internett og msn som det går i.

Litt hva hun ser som en nødvendighet, max 15,4" skjerm, god batteritid,ok med plass og må være litt pen og se på. Det siste er nok ikke så nøye=)

Noen som har noe forslag? Trenger vel ikke bli en så dyr bærbar det? Er det noe nødvendighet med core cpu her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du never ikke noe pris. Er på utgikk etter samme PC, men en litt kraftig sak (se forøvrig min PC-kjøp-tråd :)). Prisklasse 10-12.000

Dersom du ønsker Windows Vista bør du ha en Intel Dual Core prosessor og 2GB RAM. Om du skal kjøre Windows XP holder det med vanlig CPU og 1G RAM. Blir billigere også.

Siden du skal redigere bilder vil det være best med en matt skjermm da det er disse som gjengir fargene best - men det er høyst subjektivt. Diskusjonen pågår enda. [ link ]

15,4" skjerm - sørg for at det er WSXGA+ (altså høyere skrivebordsoppløsning) ettersom du da får bedre plass til bildet på skjermen.

Er kanskje litt kravstor, men jeg mener det er en nødvendighet. Du bør kanskje se på Multicoms Hel90 - de kan konfigureres til dine krav (eg liten prosessor, ram, harddisk.. 5400 RPM bør holde).

Er ikke godt nok inne i markedet til å kunne gi deg noen tips på modelltype. Håper imidlertid du ble noe klokere, lykke til :)

Lenke til kommentar

Overskriften lyver nok litt, det skal være en pc mest basert på skriving og internett. Men skal også være grei til å drive med litt bildebehandling osv. Så derfor går jeg utifra at CPU trenger ikke å være den beste? Vil heller da ha en som kanskje er litt lettere, bedre batteri feks. Pris tenkte jeg var rundt en 7000kr. Er det noe som heter core 2 solo? Liker core 2 duo cpune, dem utvikler lite varme og er kjappe. Men vet ikke om dama trenger duo. Men er kanskje ikke så mye å spare?

Ellers er jeg enig med skjermvalget. Hun skal nok bare ha XP på maskinen. At maskinen har 1.1gb brikke er også ønskelig, da er det lett å oppgradere senere. En disk med plass til ca 80GB burde holde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...