Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om objektivet har SWM, sånn som kitobjektivet ditt, så er det alltid motoren i objektivet som gjør jobben. Det er ingen fysisk kobling mellom objektivet og motoren i kameraet på AF-S-objektiver.

Du vil merke stor forskjell på lydnivået om den interne motoren brukes.

Lenke til kommentar

Takk for klart svar. Bruker litt D80 på jobben og lurer på en del forskjeller i forhold til D40(x).

Vurderer å kjøpe D40, men mange påpeker ulempen ved at den kun kan autofokusere med af-s objektiver som pt. er fåtallige.

Hvor vanskelig er det egentlig å fokusere manuelt med disse objektivene som ikke har SWF-motor - jeg har erfaring fra langt tilbake i OM10 tiden og den gang var det prisme i søkeren som gjorde det lett å se fokus.. hvordan er D40 på dette punkt?

Lenke til kommentar

Det er helt klart vanskeligere å fokusere manuelt når du ikke har splittprisme. Jeg bruker en del manuelle objektiver på mitt D80, og det går greit, men det blir en del forkastede bilder. Har også prøvd D40x, og det går det også. Det er ikke veldig stor forskjell, selv om søkeren er mindre enn på D80. Aller enklest er det selvsagt på min F3... Det er ikke for ingenting folk installerer KatzEye-mattskiver.

Lenke til kommentar
Takk Fjellet, får du elektronisk fokushjelp i søkeren på D40? Hvordan fungerer denne teknisk og i praksis?

8831822[/snapback]

Jeg aner ikke hvordan det fungerer teknisk, men i praksis er det slik:

På D80 (og sikkert på D40/D40x) får du en liten grønn prikk nede til venstre i søkeren når du holder utløserknappen halvt nede og motivet er i fokus. Ingen piler og slikt hos meg. Det fungerer greit, bortsett fra at jeg ofte konsentrerer meg altfor mye om den grønne prikken, og glemmer å se på motivet (og dermed fokuserer på feil ting fordi jeg har flyttet på kameraet.

Jaja, sier vel mest om meg... Jeg klarer bare å konsentrere meg om én ting om gangen. Grønn prikk OG motiv blir for mye!

Lenke til kommentar
Takk Fjellet, får du elektronisk fokushjelp i søkeren på D40? Hvordan fungerer denne teknisk og i praksis?

8831822[/snapback]

Jeg aner ikke hvordan det fungerer teknisk, men i praksis er det slik:

På D80 (og sikkert på D40/D40x) får du en liten grønn prikk nede til venstre i søkeren når du holder utløserknappen halvt nede og motivet er i fokus. Ingen piler og slikt hos meg.

8832101[/snapback]

Må bare spørre :blush: - kommer det ikke noe pip/lydsignal når den grønne prikken markerer fokus?

Det gjør det på mitt 400D... :thumbup: Ellers hadde det vært helt håpløst med manuell fokus på det, synes jeg...

Kanskje det er mulig å velge et lydsignal for manuell fokus i menyen på Nikon? :hmm:

Lenke til kommentar
du bruker tre tegn i søkeren: > o <

pilene indikerer hvilken retning du må rotere fokusringen- prikken indikerer fokus. Det er ganske nervøst, så det krever en del trening. Skaff deg katzeye om du virkelig har planer om å bruke en del manuell.

8831974[/snapback]

Jeg antar du har D40 .. hva og hvordan fungerer katzeye? .. koster?

Lenke til kommentar
Jeg antar du har D40 .. hva og hvordan fungerer katzeye? .. koster?

Han har vel D70s, i hvert fall i følge signaturen...

Ang. Katzeye - kikk her... Koster fra $95 (ca 600kr) og er ny mattskive til kameraet. Hvis du klarer å lese deg til hva den gjør etc. kan det være noe for deg. Hvis ikke, tror jeg faktisk du bør vente litt med den slags... Jeg synes kanskje det har mest for seg på kamerahus som kan måle lys gjennom manuelle objektiver, men det er selvfølgelig ikke helt bortkastet på AF-hus heller.

Lenke til kommentar
Må bare spørre  :blush:  - kommer det ikke noe pip/lydsignal når den grønne prikken markerer fokus?

Det gjør det på mitt 400D... :thumbup:  Ellers hadde det vært helt håpløst med manuell fokus på det, synes jeg...

Kanskje det er mulig å velge et lydsignal for manuell fokus i menyen på Nikon?  :hmm:

8832256[/snapback]

Har ikke hørt om kameraer som ikke har fokushjelp på et eller annet vis.

Pentax kameraer har i tillegg noe som jeg tror selv fåtall Pentaxeiere er klar over. Funksjonen heter focus trap. Det virker slik at bildet ikke tas når du trykker ned utløseren og ikke noe er i fokus, men så snart et eller annet er i fokus så tas bilde. En kan låse utløseren med fjernkontrollen og stille inn kameraet på stativ slik at det automatisk fotograferer f.eks. sky dyr som stikker hodet fram. Men mest vanlig er det nok å bruke dette sammen med vanlig fotografering som en hjelp til å ta bilde når motivet er i fokus. Funksjonen er også heldigvis valgbar :-)

Lenke til kommentar

Ethvert svar vekker nye spørsmål.. :-)

Objektiver uten AF-s (altså uten fokusmotor) kan ikke brukes med automatisk fokus på D40. Men, øvrige objektiver kan fokuseres manuelt ved hjelp av elektronisk fokushjelp i søker og visuelt.

Hva er dette med at lys ikke måles i manuelle objektiver? Gjelder dette alle objektiver (dvs også de som har "vanlig AF" eller bare "manuelle" (de riktig gamle formoder jeg?)

Kan noen objektiver fungere mht lysmåling ved bruk sammen med D40 eller gjelder dette alle objektiver som ikke er AF-S .. (tilgi uvitenheten her...)

:-)

Lenke til kommentar
Ethvert svar vekker nye spørsmål.. :-)

Objektiver uten AF-s (altså uten fokusmotor) kan ikke brukes med automatisk fokus på D40. Men, øvrige objektiver kan fokuseres manuelt ved hjelp av elektronisk fokushjelp i søker og visuelt.

Hva er dette med at lys ikke måles i manuelle objektiver? Gjelder dette alle objektiver (dvs også de som har "vanlig AF" eller bare "manuelle" (de riktig gamle formoder jeg?)

Kan noen objektiver fungere mht lysmåling ved bruk sammen med D40 eller gjelder dette alle objektiver som ikke er AF-S .. (tilgi uvitenheten her...)

Alle AF-objektiver gir lysmåling på D40, men du må ha AF-S for å få autofokus.

Lysmåling gjør at du kan bruke blenderprioritet, og på AF-objektiver tror jeg du kan bruke lukkerprioritet også. Men manuell fokus...

Lenke til kommentar
Ja, godt poeng av k-ryeng her. Husk at du må opp i D200 for å få lysmåling med manuelle objektiver.

8832687[/snapback]

Hva? Det skjer jo i kameraet og går jo igjennom linsa uansett, hvorfor har fokusen i linsa noe å si for lysmåleren?

Lenke til kommentar
Hva? Det skjer jo i kameraet og går jo igjennom linsa uansett, hvorfor har fokusen i linsa noe å si for lysmåleren?

8834486[/snapback]

Manuelle objektiver har ikke CPU, og kan ikke "fortelle" kameraet brennvidde og største blender. Når kameraet ikke vet blenderen, så kan det heller ikke kalkulere eksponering (man kunne selvsagt tillatt nedblendet lysmåling, men Nikon velger å ikke støtte dette i "forbrukerkameraer"). Data om brennvidden brukes i P-modus for å beregne ønskede lukkertider.

Med D200 og høyere kan man taste inn disse opplysningene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Manuelle objektiver har ikke CPU, og kan ikke "fortelle" kameraet brennvidde og største blender. Når kameraet ikke vet blenderen, så kan det heller ikke kalkulere eksponering (man kunne selvsagt tillatt nedblendet lysmåling, men Nikon velger å ikke støtte dette i "forbrukerkameraer"). Data om brennvidden brukes i P-modus for å beregne ønskede lukkertider.

Med D200 og høyere kan man taste inn disse opplysningene.

8834722[/snapback]

Ah, selvfølgelig!

Det var en viktig liten brikke, jeg har en aldri så liten fetish for halvgamle, manuelle linser.

Men det skaper flere halvnybegynner-spørsmål. Det du sier er at hvis man trykker på blender-preview-knappen på forsiden av D80, så vil lysmåleren nekte å gi data før man slipper knappen igjen? Jeg trodde at hvis alt er helt manuelt i linsen, at linsa da uansett være i kontinuerlig nedblendet modus uten å trykke inn knappen. Men den den øyeblikkelige nedbleningen like før eksponering er altså i orden selv uten CPU? (Hvordan?)

Med andre ord, det fins ingen workaround til dette på D80, man må ha en lysmåler også?

Edit: Åhå! Hva om man bruker ENDA eldre linser, før de begynte med sisteliten-nedblending, de som er nedblendet hele tida?

(Jeg vet allerede. Inkompatibel fatning, ikke sant?)

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Med andre ord, det fins ingen workaround til dette på D80, man må ha en lysmåler også?

Edit: Åhå! Hva om man bruker ENDA eldre linser, før de begynte med sisteliten-nedblending, de som er nedblendet hele tida?

(Jeg vet allerede. Inkompatibel fatning, ikke sant?)

8838326[/snapback]

Workarounden er enkel - bruk CCD'en som lysmåler. :) Med kameraet i M eksponerer du etter "sunny 16" eller lignende tommelfingerregel. Så sjekker du histogrammet og korrigerer deretter. I praksis er det en klønete form for nedblendet lysmåling.

I prinsippet er fatningen på din D80 (fysisk) kompatibel med alle Nikkorer tilbake til 1959, men for objektiver eldre enn 1977 (sk. pre-AI) må du være obs på visse problemer. Skal du lenger tilbake enn det får du noen utfordringer, men det finnes jo adaptere for diverse skrufatninger ol. Googler du litt, så finner du tonnevis av informasjon.

(AI=Aperture Indexing)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...