Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren blir varm , hvorfor?


Anbefalte innlegg

Jeg kjørte til oslo igår , etter ca 1 times kjøring begynte motoren å bli veldig varm jeg stansa og fylte på vanlig vann og kjørte videre (temperaturen sank), når jeg var på vei tilbake så ble motroren varm 4-5 ganger selvom det var fullt med vann , hva kan være feil ? hva må jeg gjøre? det er første gang dette skjer, og første gang jeg kjører i så varm temperatur ute ...

 

Bilen er en honda civic lsi 92 mod.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjørte til oslo igår , etter ca 1 times kjøring  begynte motoren å bli veldig varm  jeg stansa og fylte på vanlig vann og kjørte videre (temperaturen sank), når jeg var på vei tilbake så ble motroren varm 4-5 ganger selvom det var fullt med vann , hva kan være feil ?  hva må jeg gjøre? det er første gang dette skjer, og første gang jeg kjører i så varm temperatur ute ...

 

Bilen er en honda civic lsi 92 mod.

8831573[/snapback]

 

Hei.

 

Har De bare brukt "rent" vann på bilen ?. Vann i seg selv (Norge) har store forekomster av kalk, og jeg ville ikke ha kjørt på bare "rent" vann.

 

Ville ha renset systemet med radiatorrens, eller tilsvarende.

 

Ville også ha sjekket trykkventilen om denne er stridig.

 

Forøvrig så er ikke frostvæske bare til "frost", den hever også kokepunktet i en radiator / motor.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Jeg kjørte til oslo igår , etter ca 1 times kjøring  begynte motoren å bli veldig varm  jeg stansa og fylte på vanlig vann og kjørte videre (temperaturen sank), når jeg var på vei tilbake så ble motroren varm 4-5 ganger selvom det var fullt med vann , hva kan være feil ?  hva må jeg gjøre? det er første gang dette skjer, og første gang jeg kjører i så varm temperatur ute ...

 

Bilen er en honda civic lsi 92 mod.

8831573[/snapback]

 

Hei.

 

Har De bare brukt "rent" vann på bilen ?. Vann i seg selv (Norge) har store forekomster av kalk, og jeg ville ikke ha kjørt på bare "rent" vann.

 

Ville ha renset systemet med radiatorrens, eller tilsvarende.

 

Ville også ha sjekket trykkventilen om denne er stridig.

 

Forøvrig så er ikke frostvæske bare til "frost", den hever også kokepunktet i en radiator / motor.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

8831699[/snapback]

 

Jeg brukte rent vann ja , jeg hadde ikke frostvæske tilgjenglig da jeg kjørte! hadde heldigvis vann med meg ,det jeg tenkte var å kjøpe kjølevæske når jeg kommer meg hjem... men en ting til siden du nevna radiatorrens og trykkventilen,skal jeg tømme alt av vann før jeg heller på ny kjølervæske ?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Om kjølevæska er gjennomsiktig og klar så trenger du vel egentlig bare å få sjekka om den har et frysepunkt som holder for klimaet den brukes i, selv om det nok kan være lurt å gjennomspyle anlegget femtehvert år.

Ellers så sier du ikke at den kokte over, selv om du etterfylte vann. En defekt trykkventil (radiatorlokk) vil medføre at den koker over lettere, men ikke at temperaturen stiger unormalt i første omgang.

Jeg ville først sjekka at radiatoren ikke er gått tett av insekter etc., at vifta går, og så evt. prøvd med å bytte termostat (samt spyle/rense/bytte væske samtidig).

Lenke til kommentar

hei igjen! , vifta går i perioder, trykket er helt ok , det er nok vann i radiatoren , men om jeg kjører over 5-mil i ca 30 grader ute så stiger motor temp oxo , selvom det var nok vann og alt, væsken er ikke så gjennomsiktig , men veldig grønnaktig, jeg har kjørt bilen hele dagen idag ( bykjøring) men temperaturen steig ikke! , det er sikkert fordi temperaturen ute ikke var så høy som forige gang.

 

Dette skjer når jeg kjører oppover store bakker og når jeg kjører lange avstander!, kan det fortsatt være være på grunn av termostaten? , jeg har dobbelsjekka at det ikke var noe lekasje ,men vannet koker ja, spess ved åpning av radiator lokk (da fossa det med vann i høy trykk, selvom jeg var veldig forsiktig med åpningen )

 

Nå har jeg kjøpt radi renser og kjølevæske, men hva anbefales dere?

 

Edit:

Siden vifta går i perioder, betyr ikke det at termostaten virker? *lure*

Endret av xox
Lenke til kommentar

Kjøleveske er som oftest grønn den.

 

Bytt likeså termostat i samme slengen. Koster under 100kr inkl. pakning på Biltema.

 

Tapp av gammel kjøleveske, skift termostat. Fyll evnt med reint vann og kjør bilen varm. La kjøle av. Tapp av vannet og fyll på ny kjøleveske. Da har du fått rensa og fiksa kjølesystemet.

 

Skulle dette heller ikke hjelpe kan det være at vannpumpa begynner å bli dårlig, men det er lite sannsynelig.

Lenke til kommentar
Kjøleveske er som oftest grønn den.

 

Bytt likeså termostat i samme slengen. Koster under 100kr inkl. pakning på Biltema.

 

Tapp av gammel kjøleveske, skift termostat. Fyll evnt med reint vann og kjør bilen varm. La kjøle av. Tapp av vannet og fyll på ny kjøleveske. Da har du fått rensa og fiksa kjølesystemet.

 

Skulle dette heller ikke hjelpe kan det være at vannpumpa begynner å bli dårlig, men det er lite sannsynelig.

8837591[/snapback]

okei! :) skal gjøre det imorra!

 

Takk for alle svar

^^

Lenke til kommentar
Kjøleveske er som oftest grønn den.

 

Bytt likeså termostat i samme slengen. Koster under 100kr inkl. pakning på Biltema.

 

Tapp av gammel kjøleveske, skift termostat. Fyll evnt med reint vann og kjør bilen varm. La kjøle av. Tapp av vannet og fyll på ny kjøleveske. Da har du fått rensa og fiksa kjølesystemet.

 

Skulle dette heller ikke hjelpe kan det være at vannpumpa begynner å bli dårlig, men det er lite sannsynelig.

8837591[/snapback]

 

Hei, er delvis enig med noen av innleggene.

 

Det er viktig å tappe alt kjølevæske ut.

 

Fyll på med radiatorrens følg bruksanvisningen nøye.

 

Skyll igjennom med varm vann, for å bli kvitt alt som radiatorrensen løsnet. Samt at De sparer Dem for å ødelegge toppen.

 

Skyll flere ganger, og la motoren "jobbe" på tomgang og gi den litt turtall.

 

Kjøp ikke deler hos feiltema, av en åpenbar grunn. Nemmelig at De ønsker en fortsatt driftsikker bil. Og en sprukket topp er ikke kjekt å skifte. Type dyrt.

 

Fyll deretter oppi frostvæske etter hva boken til Dere`s bil tilsier. Tilsett friskt og rent vann.

 

De har selvsagt skiftet termostat, sjekket at vannpumpen er tett. Sjekket radiatoren for dritt ?.

 

Etter at De har montert og satt sammen dette, ta en grundig motorvask. Dekk til det som tilsier at det tildekkes.

 

Bruk CRC-556, til å ta bort irr på diverse kontakter, eventuelt bruk stålull for å rense kontakter.

 

Er det en eletrisk styrt vifte, se om EL-Svitchen på den er grønn av irr. Den kan også være defekt. Skiftes.

 

Frostvæske kan med fordel skiftes annenhvert år, da dens oppgave er å forhinde at bilmotoren "fryser" til, koker og ikke minst ta opp forurensninger.

 

Skaff eventuelt en Haynes verksted bok, eller sjekk på nett om det finnes forum for Dere`s type bil.

 

Lykke til. :thumbup:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Kjøleveske er som oftest grønn den.

 

Bytt likeså termostat i samme slengen. Koster under 100kr inkl. pakning på Biltema.

 

Tapp av gammel kjøleveske, skift termostat. Fyll evnt med reint vann og kjør bilen varm. La kjøle av. Tapp av vannet og fyll på ny kjøleveske. Da har du fått rensa og fiksa kjølesystemet.

 

Skulle dette heller ikke hjelpe kan det være at vannpumpa begynner å bli dårlig, men det er lite sannsynelig.

8837591[/snapback]

 

Hei, er delvis enig med noen av innleggene.

 

Det er viktig å tappe alt kjølevæske ut.

 

Fyll på med radiatorrens følg bruksanvisningen nøye.

 

Skyll igjennom med varm vann, for å bli kvitt alt som radiatorrensen løsnet. Samt at De sparer Dem for å ødelegge toppen.

 

Skyll flere ganger, og la motoren "jobbe" på tomgang og gi den litt turtall.

 

Kjøp ikke deler hos feiltema, av en åpenbar grunn. Nemmelig at De ønsker en fortsatt driftsikker bil. Og en sprukket topp er ikke kjekt å skifte. Type dyrt.

 

Fyll deretter oppi frostvæske etter hva boken til Dere`s bil tilsier. Tilsett friskt og rent vann.

 

De har selvsagt skiftet termostat, sjekket at vannpumpen er tett. Sjekket radiatoren for dritt ?.

 

Etter at De har montert og satt sammen dette, ta en grundig motorvask. Dekk til det som tilsier at det tildekkes.

 

Bruk CRC-556, til å ta bort irr på diverse kontakter, eventuelt bruk stålull for å rense kontakter.

 

Er det en eletrisk styrt vifte, se om EL-Svitchen på den er grønn av irr. Den kan også være defekt. Skiftes.

 

Frostvæske kan med fordel skiftes annenhvert år, da dens oppgave er å forhinde at bilmotoren "fryser" til, koker og ikke minst ta opp forurensninger.

 

Skaff eventuelt en Haynes verksted bok, eller sjekk på nett om det finnes forum for Dere`s type bil.

 

Lykke til. :thumbup:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

8838687[/snapback]

 

Feiltema? Vet om noen tilfeller der en termostat fra biltema har forårsaket sprekt topp?

Lenke til kommentar
Kjøp på biltema. Langt i fra noe dårligere de termostatene der. Er bildeler jeg har fått på biltema som har vart lengre enn originalt også.

8841195[/snapback]

 

Selvfølgelig kan en finne deler på feiltema som holder lenge og ofte lengre enn originalt.

 

Men mange opplever tull med feiltema produkter, og hvordan de sliter med å få en garanti sak dekket. Det kan en finne ved å søke litt på nett.

 

Personlig velger jeg å holde meg til Originale produkter. Prisen er deretter, og kvaliteten skal være bedre enn feiltema.

 

Siden jeg selv velger å kjøre på originale deler kan jeg ikke selv vise frem til noen sprukken topp :ermm:

 

Men søk litt på nett.

 

Ofte består en topp av aluminium og motorblokken i støpegods, dette fremmer at det vil skje en oksidering, som igjen tetter mange av kanalene i toppen. Disse er oftere trangere enn de i motorblokken.

 

Derfor kjører jeg selv med radiatorrens. Og spyler deretter. Dette gjør jeg 1-en gang, hvertannet år. Dette for å hindre alger, groing og tiltetting av trange kanaler.

 

Og visst en har spylt igjennom en motor med radiatorrens, så kan en se hvor mye dritt som samler seg der.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Jeg ville også tatt den enkle løsningen først. Bytt termostat og etterfyll med kjølevæske (blanding av frostvæske og vann). Kjøper du begge deler på Biltema slipper du unna med ca 150 kr.

 

Siden overopphetingen skjer når motoren yter høy effekt og produserer mye varme, så tyder det på at den nåværende termostaten ikke klarer å åpne tilstrekkelig.

Endret av Dovrebanen
Lenke til kommentar
Ofte består en topp av aluminium og motorblokken i støpegods, dette fremmer at det vil skje en oksidering, som igjen tetter mange av kanalene i toppen. Disse er oftere trangere enn de i motorblokken.

 

Derfor kjører jeg selv med radiatorrens. Og spyler deretter. Dette gjør jeg 1-en gang, hvertannet år. Dette for å hindre alger, groing og tiltetting av trange kanaler.

 

Og visst en har spylt igjennom en motor med radiatorrens, så kan en se hvor mye dritt som samler seg der.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

8844890[/snapback]

 

Oksidering danner bare et tynt lag ytterst på metallet. Det skal "relativt" mye til for at det skal klare å stenge igjen en kanal i motoren. Oksidering sitter gjerne også så fast at det må pusses vekk eller så må du bruke skumle kjemikalier som sikkert mishandler andre deler av motoren samtidig.

 

Og alger i en motor ? Kjølevæske/glykol er gifitg så det skal nå litt til for at det vokser noe i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...