frakk2000 Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Jeg har fundert ofte hvordan politiet kun prioriterer saker som er "lønnsomme" for politiet. Hva med vinningsforbrytelser? Innbrudd, tyveri osv? Jeg regner med forsikringsselskapene taper enorme mengder penger på dette, for ikke å snakke om høyere og høyere forsikringssatser for privatpersoner. Min teori gikk først ut på å ha et eget "forsikringspoliti", men jeg ser at begrenset politimyndighet i hendene på private selskaper kanskje ikke fungerer så bra. Hva med et privateid firma som driver med bevissikring? Bilen min ble stjålet for ikke så lenge siden, og jeg ble sjokkert hvor slett jobb politiet gjorde av bevisssikring. De møtte opp, sa "javel" og "send inn en anmeldelse på mandag". Ikke no fingeravtrykk, selv om det var opplagt at noen hadde klissa rundt på bilen, og jeg kunne se selv masse avslørende ting (setet var stilt frem osv). Et privat firma kunne komme inn og sikre bevis. På samme måte som en privatetterforsker kan jobbe med å finne ut ting, så kunne bevissikrerne samle bevis, behandle de i en lab, og selge tjenesten til folk. (Selvsagt så koster det litt, men ofte er det uerstattelige ting som blir borte, eller du rett og slett ønsker å straffe personen som har tatt _din_ ting.). Hva synes dere om tanken? Hadde du betalt 500kr for bevissikring? 1500? Jeg bare deler tanken, fordi jeg vet at jeg er for slapp til å gjennomføre noe sånt. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 høres ut som en god ide. Men mange driter vel i om de får igjen det de har blitt frastjålet, så lenge de får igjen pengene fra forsikringsselskapet. Men det er for dårlig av politiet og bare si. javel, gå å anmeld det. De burde ivvertfall sjekke fingeravtrykk når det er åpenbart at det er noen som har vert inne. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Hvis det ikke er så dyrt, og hvis f.eks forsikringsselskapene oppretter noe slikt? Da vil det jo være win win for alle? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 det hadde vert en ide. Forsikringsselskapene "leier" et firma elns, eller bruker ett. betaler de, tar tjuven og sender regninga til han/hun, de gangene det blir oppklart. Jeg tenkte også på en bakside, men var for tidlig på morran til at jeg greide å holde fast i den tanken Lenke til kommentar
Løve Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Vel, ingen er vel tjent med dette? Meninga er jo at politiets tjenester skal være gratis for alle, ikke at du må betale ekstra for å få gjort en fullverdig jobb. Lenke til kommentar
salah Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Løve; men nettopp det som er problemet; politiet gjør jo ingenting.. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Vel, ingen er vel tjent med dette? Meninga er jo at politiets tjenester skal være gratis for alle, ikke at du må betale ekstra for å få gjort en fullverdig jobb. 8832548[/snapback] Tanken er vel uansett at forsikringsselskapene vil finansiere disse private kriminalteknikere. Dette hadde nok på mange måter vært bra ja, men jeg ser ikke bort i fra at politiet da ville sluttet helt å bry seg om slike saker, som igjen ville fått konsekvenser når man blir frastjålet ting som ikke blir dekket av forsikring. Forsikringsselskapene har jo ingen interesse av å bruke penger på å prøve å finne bilen min som ikke har tyveriforsikring.. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Nei, men hvis politiet driter i at bilen din er borte, _og_ forsikringsselskapet. Hadde det ikke vært digg å leie noen som finner den? Lenke til kommentar
Løve Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Hvorfor skal dette firmaet absolutt være privatied? Og problemstillingen her er vel mer det at politiet ikke gjør en god nok jobb og at de heller burde ha flere ressurser å bruke på mindre saker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå