Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Carputer byggeprosjekt i mazda

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge carputer i min Mazda 626 og lurer i den anledning på hvilke touch skjermer man bør satse på?, helst 8" eller større...

Skal bruke en laptop som jeg skal skru fast i bagasjerommet.

Så over til lyd, bør jeg kjøpe et eksternt lydkort med 2 utganger, siden laptop`en bare har èn minijack utgang?

håper på svar;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xenarc har vel generelt rykte på seg for å være bedre kvalitetsmessig enn Liliput, men jeg har ingen erfaring med noen av dem selv. Kommer dog til å handle Xenarc når den tid kommer.

Eksternt lydkort er en veldig god ide ja. Legger du samtidig litt penger i det får du et par hakk bedre lydkvalitet enn det innebygde lydkortet også. Jeg ville sett etter M-audio, EMU, ESI, RME, Edirol, ++, generelt gode lydkort med prolyd-gener :)

Lenke til kommentar

Okei har sjekka pris på XENARC 1020TSV det er en 10,2" touchscreen skjerm som virker velddig bra:D

Prisene er jo litt stivere enn f.eks Lilliput sine, men trror jeg går for den...koster 530$

Noe som tilsvarer 3500 NOK med frakt...

Når det gjelder lyd tilkoblingen er jeg litt usikker...

Siden jeg skal spille med komonentsett foran og sub baki, skal man da bare kjøpe korte signalkabler som går rett fra lydkortet og i forsterkerene??

Og på den måten droppe en spiller foran helt?

Takk for svar hittil;)

Lenke til kommentar

Du kan droppe spiller helt ved å koble slik du sier ja, men da blir det ennå viktigere å bruke et bra, eksternt lydkort ettersom innebygde lydkort ofte har et såkalt "DC-thump" på utgangene når maskinen slåes av og på. Og det er ikke helt heldig for høyttalerne.

Men du bør nok få tak i noe å kontrollere volumet med, enten om det er et eksternt lydkort med volumratt, en Griffin Powermate, et påloddet potmeter på signalkablene e.l. Å skulle styre volumet på skjermen når man kjører bil er langt verre enn et volumratt man kan finne med hånden uten å ta øynene fra veien.

Lenke til kommentar

to tips:

- bruk en forforsterker til å justere lyden. Jeg kjøpte med en slik til anlegget mitt, kostet vel noe under 400 kroner. Da har du i tillegg til en vridbar volumkontroll også en equalizer, noe som er kjekt for å kjapt justere anlegget etter musikken du spiller.

- monter pc'en slik at den blir godt dempet, ikke skru den rett i karosseriet slik at den tar opp hver minste vibrasjon. Harddisker er sårbare saker, jeg fikk smertelig erfare det da jeg koblet opp laptopen i bilen og spilte noe høy musikk... endte med ødelagt harddisk.

Lenke til kommentar

En forforsterker og equalizer til 400 kroner gjør mer vondt for lyden enn den gjør godt. Og EQ skal egentlig ikke brukes som lettvint plasterlapp, den er kun til den aaaller siste finpussen som man ikke får justert inn med plassering, vinkling, delefrekvenser, osv. EQ kan man uansett stille (digitalt) i de fleste avspillingsprogram eller med egne plugins.

Dessuten koster en Griffin Powermate like mye, og da vet i hvert fall jeg hva jeg ville valgt.. ;) Et alternativ kunne eventuelt vært å kjøpe et godt potmeter fra Alps e.l. og lodde det inn på signalkabelen.

Men tipset om å dempe maskinen er veldig bra. Montèr den gjerne på en tung plate, opphengt i relativt myke gummistrikk. Jo mer masse som skal settes i bevegelse, jo mer "duvende" vil maskinen bevege seg, og alle de harde støtene vil bli absorbert av gummistrikkene. Kan være lurt å montere flere sett, for å dempe både oppover/nedover. Monterer man kun èt sett strikk vil kun nedadgående bevegelser dempes, men ingenting vil dempe maskinen når den er på vei opp igjen...

Endret av epifant
Lenke til kommentar

400 kroner er fabrikkpris fra usa ($40.15+frakt og moms). har ikke sett slike i norske butikker, så vet ikke hva man må ut med for noe tilsvarende... min erfaring er også at jo mer penger/arbeid man legger i lyd-delen av anlegget, jo mer tydelig merker man at lyden stammer fra en mp3-fil... bare ett tankesprang som kanskje har noe i diskusjonen å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...