Frysning Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Hei! Et enkelt spørsmål, hvis en moderator er utsatt for å være partisk bør han ikke da overlate modereringen til andre? Hvordan er reglene på dette? Endret 11. juni 2007 av Frysning Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Reglene er klare på kva ein skal moderer og ikkje. F.eks er ein deltaker i ein tråd skal ein i utgangspunktet ikkje moderer den, og heller rapportere tråden/posten som ein vanleg brukar, eventuelt ta det opp på internforumet til moderatorene og administratorene. Edit: Viss du tenkte på at wow-spillende moderatorer ikkje burde moderer antiwow-tråder så skal ein moderator forholde seg så objektivt at det skal ikkje vere noko problem. Endret 11. juni 2007 av Jankee Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Som Jankee sier vurderer vi i utgangspunktet om vi har "interesser" i utfallet av en tråd, spesielt når vi deltar i den selv. Men helt upartiske i forhold til kategoriene vi modererer vil vi ikke være, av flere grunner: De fleste moderatorer er vanlige brukere på forumet. Dette er normalt ansett som en styrke for forum av denne typen, da en brukermoderator kjenner hvor skoen trykker og kan identifisere seg med brukerne. Men det betyr også at moderator er aktiv i diskusjoner med brukere han/hun siden skal moderere. Og ja, "partisk" i den forstand at vi har oppfatninger om emnet. Undertegnede har klare politiske oppfatninger og en interesse for politiske spørsmål. Uten det hadde jeg ikke giddet å bruke alle den tiden jeg har brukt på å moderere i Politikk og Samfunn. Husk at vi moderatorer ikke har betalt på den ene eller andre måten for jobben vi gjør. Er det en fare for at jeg ville bruke den "makten" jeg har som moderator til å sensurere meningsmotstandere? Selvsagt, men da hadde jeg ikke vart lenge som moderator. Husk at vi modertorer ikke er eneveldige konger, vi har både overordnede (forumstyret) og en meget aktiv indre diskusjon om rett og galt. Og brukere har alle muligheter til å klage på en avgjørelse og benytter den flittig. Om en moderator blander rollene får han garantert høre det. Vi er bare mennesker vi også og kan tråkke feil innimellom, men vi har et velfungerende system for å fange opp slikt og sørge for at vi lærer til neste gang. Alternativet ville være at vi bare modererte i kategorier (ikke bare tråder) vi ikke selv var aktiv i. Det er det selvsagt ikke noe i veien for, men modereringen blir ikke nødvendigvis noe bedre av at vi ikke kjenner temaet og kodene. For eksempel vil en moderator som selv er aktiv i spillkategorien vite når et tema vil føre til krangel og misstemning. Videre kjenner vi da gjerne brukerne og vet når vi skal passe på. Jeg oppfatter det oftere som vi har det motsatte problemet, for eksempel at jeg må spørre en moderator som er aktiv i en kategori før jeg modererer der fordi jeg selv ikke kjenner emnet godt nok til å vite om noe er i strid med retningslinjene. Det er altså ikke noe galt i at en moderator modererer i en kategori han/hun selv er aktiv i, selv om vedkommende dermed i utgangspunktet er partisk i diskusjoner om emnet. Det viktige er bare at vi evner å legge fra oss partiskheten når vi tar på moderatorhatten. Selv om alle moderatorer fra tid til annen får beskyldninger om å være partiske (fra folk med motsatt synspunkt som får en avgjørelse mot seg) opplever jeg det som et lite problem i forhold til den mengden med moderering vi tross alt foretar. Forumet har også et klart regelverk som vi forholder oss til. Retningslinjene er bestemt av forumstyret. Så lenge vi følger disse er vi på trygg grunn i de fleste situasjoner. Dere brukere kan selvsagt være uenig i retningslinjene, men det blir en annen diskusjon. Da kan dere ta det opp her i kategorien for tilbakemeldinger og se om det er flere som ønsker en endring. Så til spørsmålet: Dersom en moderator selv er aktiv i en tråd, bør han/hun vurdere å tilkalle en annen moderator for å se på den. Men er vedkommende ikke selv aktiv i tråden, er det ikke regnet som negativt at man faktisk kan noe om kategorien man modererer, selv om det i praksis betyr at man har subjektive oppfatninger om emnet. Dersom dere mener at en moderator griper inn av subjektive årsaker er retningslinjene klare på hva man skal gjøre: 1. Ta det opp med angjeldende moderator på PM. Og dersom det ikke fører frem: 2. Send en klage til forumstyret. Les alltid retningslinjene først. Dersom modereringen er i tråd med retningslinjene spiller det strengt tatt mindre rolle hvilken personlig oppfatning moderator har om saken. Med mindre modereringen alltid går i en favør. Men vi har så mange moderatorer nå, med ulike interesser og oppfatninger, at eventuelle skjevheter retter seg opp over tid. Geir Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hmm... Det skjer da stadig at moderatorer modererer i tråder der de selv er aktive som vanlige brukere? Jeg har selv opplevd at mine innlegg har blitt slettet av en moderatorer jeg har vært saklig uenig med i samme tråd. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Det er i utgangspunktet tillat for moderatorer å moderere i tråder man er aktive i, men det blir en individuell vurderingssak og vi oppfordrer moderatorer til å være forsiktig med å blande kortene for mye. Veldig ofte tar man kontakt med annen moderator. Men kommer det klare regelbrudd så kan moderator trå til uavhengig av om man er aktiv eller ikke. Det er ønskelig at man er forsiktig med å moderere hvis man er sterkt delaktig i diskusjonen, men av rent "logistikkmessige" årsaker er ikke det alltid mulig. Men vi oppfordrer til det internt og det hender ofte at en moderator ber andre moderator vurdere tilfeller. Er det tilfeller hvor en moderator blander kortene for mye så vil vedkommende bli gjort oppmerksomme på det, da det vil kunne oppfattes uheldig av våre brukere. Det viktigste er at moderator modererer utifra retningslinjene og interne føringer. Vi kan alltids bli bedre og det er essensielt for forumet at vi makter å opprettholde den integritet og tillit som vi er avhengig av som seriøst forum Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Jeg fikk iallefall svar på spørsmålet mitt og enda litt til. Med andre ord, sunn fornuft. Dette er tross alt litt vanskelig å spesifisere direkte med regler uansett, kjekt å se at man er kjent med problemstillingen iallefall. Wow tråden var det som startet spørsmålet, men langt ifra et gyldig eksempel. Psilocybe har bare god kjennskap til del-forumet og henviste trådstarter til en annen tråd. Her er det bare bra at man har en moderator med god erfaring og kunnskap innen det han modererer, og selvsagt er det ikke noe negativt med det. Takk for responsen. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Her er det bare bra at man har en moderator med god erfaring og kunnskap innen det han modererer, og selvsagt er det ikke noe negativt med det.Derfor har mange i moderatorteamet betegnelsen brukermoderatorer og er "hentet inn" for å moderere i de delene av forumet hvor de har vist interresse, har kunnskap og i de fleste tilfeller vil være en stor ressurs. Etterhvert endrer interressen seg for andre ting i livet og enkelte har utvidet horisonten (inkl. meg selv) for andre temaer og kategorier som faller en naturlig å både delta og moderere i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg