Grizzly78 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Det er sikkert noen som har studert eller studerer marinteknikk eller produktutvikling på NTNU. Selv vurderer jeg å starte der til høsten, men har noen (egentlig mange) spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. 1: Det første jeg lurer på er om det er mulig å ta de 3 første åra på to år? Noen som har gjort det og tror det lar seg ordne? Blir det for mye jobb. Skal jo ikke gå på bekostning av hva jeg sitter igjen med av kunnskaper og karakterer. Jeg har vel 1 semester (kjemi, statistikk, ex.phil og et mattematikkurs) som jeg kan få godkjent fra tidligere utdanning. Så blir vel egentlig bare 2,5år på 2 år, men blir vel å følge med på mattematikkurset fra starten av (for å reppetere gammel lærdom). Grunnen til at jeg ønsker å komprimere studiet er at jeg begynner å bli "gammel" og har noen år med utdanning bak meg fra før. 2: Jeg er også litt usikker på om jeg skal studere marin eller produktutvikling og lurer i den forbindelse på om det er store forskjeller på yrkesmulighetene mellom de retningene? Er man låst til ulike yrkesretninger? Jeg går som mange andre med en liten oppfinner i magen, men har samtidig veldig stor interesse for havet. 3: Jeg ser også av sidene på NTNU at det er lagt opp til en del praktiske oppgaver og læring på marin (sveisekurs mm). Hvordan er det på produktutvikling, mye av det samme (regner vel med det)? Liker at studiene ikke bare handler om teori, må bruke teorien i praksis også, samt lære å lage modeller etc. Har vel mange flere spørsmål, men dette får holde en så lenge. Hadde virkelig satt pris på om det er noen her som kan fortelle meg noen om de ulike retningene. Har snakket med studieveiledere, men føler at de på langt nær kan forklare studiene like godt som studentene selv. Bjørn Erik Endret 11. juni 2007 av Grizzly78 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 1:Det første jeg lurer på er om det er mulig å ta de 3 første åra på to år? Noen som har gjort det og tror det lar seg ordne? Jeg har vel 1 semester (kjemi, statistikk, ex.phil og et mattematikkurs) som jeg kan få godkjent fra tidligere utdanning. Så blir vel egentlig bare 2,5år på 2 år, men blir vel å følge med på mattematikkurset fra starten av (for å reppetere gammel lærdom). Grunnen til at jeg ønsker å komprimere studiet er at jeg begynner å bli "gammel" og har noen år med utdanning bak meg fra før. 8830695[/snapback] Ja, dette er mulig. For å si det rett ut; NTNU gir blaffen i hvor lang tid du bruker på en bachlor- eller mastergrad. De som bryr seg heter Lånekassa, dersom det er de som finansierer pilsen din. Fag/emner på bachlor-nivå er lagt opp slik at de, i størst mulig grad det er mulig, tar hensyn til hverandre med undervisningstidspunkt og eksamen slik at emner ikke skal kollidere. Men du må nesten snakke med en studieveileder hvordan du kan løse dette, samt hvordan få meldt deg opp i over 30sp per semester, et cetera. Det beste er uansett å sende en mail til studieveilederen for instituttet ditt (når du har bestemt deg for hvilket studium). I tillegg til å vite det formelle med oppmelding til emner og slikt har de også god peiling på studieretningen de veileder for, og du kan få mye annen nyttig informasjon slik som gode emnekombinasjoner o.l. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 "studieveilederen for instituttet ditt" skal vel være fakultetet og ikke instituttet her Lenke til kommentar
Grizzly78 Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Takker for svar, men tenkte egentlig om det lot seg gjøre med tanke på om det blir for mye arbeid. Har ikke lyst til å "rase" gjennom studiet, for så å få dårlige karakterer. Da er det bedre å ta det på normert tid. Spørsmålet mitt var dårlig formulert, innrømmer det... Endret 11. juni 2007 av Grizzly78 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 "studieveilederen for instituttet ditt" skal vel være fakultetet og ikke instituttet her 8831609[/snapback] Da antar jeg det er litt forskjell mellom Dragvoll og Gløs. Jeg tilhører geografisk institutt ved SVT-fakultetet. Jeg har vært hos en studieveileder kun for instituttet mitt. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Da er det nok forskjell ja. Skal jeg (som går på Bygg) ha kontakt med en studievileder er det Liv Undset ved IVT-fakultetet jeg skal snakke med. Er nok slik siden vi siving-er har emner fra veldig mange institutt i begynnelsen og ikke hører til noe institutt fø vi velger fordypning i 3. klasse (velger jeg konstruksjon havner jeg på instituttet for konstruksjonsteknikk). Så da va den saken klar Lenke til kommentar
Grizzly78 Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 Bumper denne jeg. Om veilederen er på fakultetet eller instituttet er vel ikke så viktig, er det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå