Gå til innhold

Hvordan kan jeg etse hull i veien?

Anbefalte innlegg

du kan sikkert få sånn blomsterbed som kan plaseres ut slik at du må svinge forbi de og bare en om gangen kan kjøre. De fungerer bra.

Vegvesnet ordner saken kunn viss det er riksveier. Fylkesveier må tas opp med fylke og kommunale med kommuen.

Tidligere tok kjøreturen 3-4 minutter, nå tar den 7-8, til å sammenligne tar det 12-14minutter å gå..

Da går du ikke sant?

Viss du sykkler vill du vell greie turen på 8min vill jeg tro =)

Og vips var trafikken ett hakk mindre..

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette må være den dummeste ideen jeg har hørt, bilene vil fortsatt kjøre fort, men følge mer med på veien i seg selv (for å ikke treffe hull), en foran seg for å se opp for feks unger  :nei:

Enig, men ekstra vekt på dummeste jeg har hørt!

Sett opp en fake fotoboks.

Agreed.

Lenke til kommentar

Ta en telefon til veivesenet, forklar situasjonen, og mas på de. Da vil det kanskje bli en årning.

Sett ting ute i veien, slik at billistene må kjøre rundt de, slik at farten må senkes.

Og det er sikkert ikke så vanskelig å lage en fake fotoboks, med litt metall plater, og grå lakk.

Lenke til kommentar

Problemet med 90 % av "løsningene" her, som å male ting eller sette objekter i veien på egen hånd er jo at det ikke bare er ulovlig, men direkte farlig for bilister som er vant til at veien er klar.

Si fra de de riktige myndighetene. Du kan ikke ta loven i din egen hånd, da gjør du bare ting verre.

Lenke til kommentar
Eller så kan du bare lage et skilt selv hvor det står senk farten, barn leker.

Å etse hull i veien er ikke riktig ting å gjøre ihvertfall.

8831754[/snapback]

Regner med at det står et slikt i veien fra før av, men det er kanskje ikke synlig nok?

bør kanksje da få til et større og mere synlig skilt...

Lenke til kommentar
Kansje ikke det er riktig å etse hull i veien, men kanskje det er mest effektivt?

Kanskje det også er livsfarlig, og kan føre til større skader?

En av disse folka kommer kjørende for fort, vet ikke at hullene er der, mister kontroll og braker rett inn i hagen din hvor datteren din på 4 lekte med hunden din?

Sett opp skilt og en tom fotoboks til fylket gjør noe.

Lenke til kommentar
du kan sikkert få sånn blomsterbed som kan plaseres ut slik at du må svinge forbi de og bare en om gangen kan kjøre. De fungerer bra.

Vegvesnet ordner saken kunn viss det er riksveier. Fylkesveier må tas opp med fylke og kommunale med kommuen.

Tidligere tok kjøreturen 3-4 minutter, nå tar den 7-8, til å sammenligne tar det 12-14minutter å gå..

Da går du ikke sant?

Viss du sykkler vill du vell greie turen på 8min vill jeg tro =)

Og vips var trafikken ett hakk mindre..

8831715[/snapback]

njaa.. jeg bor ikke der lengre, men pleide likevel å kjøre, eller sykle. Er såpass mye nedoverbakke der at man klarer å sykle på 6-7min, raskere enn å kjøre altså... men er til gjengjeld et helvette å komme seg hjem :)

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

mathias666: jeg syntes virkelig ikke synd på deg, eller de andre som får skader osv fra fartsdumper.

personskader ungåes ganske enkelt ved å faktisk senke farten slik du skal over farts dumpene.

Bilskader skal heller ikke være noe problem. broren min hadde i noen år en honda civic som var godt senket. på alle veier det er mulig for oss å komme hjem så er det minst 2 fartsdumper. det var ikke noe problem å komme over de fartsdumpene uten at bilen tok skade, bare ved å ta i bruk litt kreativ kjøring( skjøre skrått over fartsdumpen eller lignende).

eneste gangene vi merket noe til at bilen skrapet nedi da, var hvis bilen var veldig godt lastet.

Koda: ringe vegvesenet og ta en prat med de om problemet hjelper nok litt, da de ofte er mer en villige til å sette opp flere fartsdumper ^_^

kunne jo også vært et morsomt eksperiment å gjøre slik du sa, nemlig henge opp litt barne leker, og tegne barne ting på veien, for å se om det hjelper noe...

8831269[/snapback]

Ryggen får store belastninger av humper, selvom man holder fartsgrensene. Dessuten er det ikke alltid en selv som bestemmer farten, ahr du feks noen gang sittet på med en buss over en hump, ingen behagelig opplevelse.

Bilen tar skader på bla dempere. Og du sier at en skal kjøre "kreativt" over humpene? Vegvesenet er ikke så glad i dette heller, så de har satt jernstenger på hver side av alle humplene slik at en må kjøre "rett på" for å komme over.

Lenke til kommentar

mathias666: jeg syntes virkelig ikke synd på deg, eller de andre som får skader osv fra fartsdumper.

personskader ungåes ganske enkelt ved å faktisk senke farten slik du skal over farts dumpene.

Bilskader skal heller ikke være noe problem. broren min hadde i noen år en honda civic som var godt senket. på alle veier det er mulig for oss å komme hjem så er det minst 2 fartsdumper. det var ikke noe problem å komme over de fartsdumpene uten at bilen tok skade, bare ved å ta i bruk litt kreativ kjøring( skjøre skrått over fartsdumpen eller lignende).

eneste gangene vi merket noe til at bilen skrapet nedi da, var hvis bilen var veldig godt lastet.

Koda: ringe vegvesenet og ta en prat med de om problemet hjelper nok litt, da de ofte er mer en villige til å sette opp flere fartsdumper ^_^

kunne jo også vært et morsomt eksperiment å gjøre slik du sa, nemlig henge opp litt barne leker, og tegne barne ting på veien, for å se om det hjelper noe...

8831269[/snapback]

Ryggen får store belastninger av humper, selvom man holder fartsgrensene. Dessuten er det ikke alltid en selv som bestemmer farten, ahr du feks noen gang sittet på med en buss over en hump, ingen behagelig opplevelse.

Bilen tar skader på bla dempere. Og du sier at en skal kjøre "kreativt" over humpene? Vegvesenet er ikke så glad i dette heller, så de har satt jernstenger på hver side av alle humplene slik at en må kjøre "rett på" for å komme over.

8833788[/snapback]

Tullprat, hvis du kjører over en hump i folkelig hastighet, tar ikke demperne noe mer skade av det enn ved normal kjøring på vei.

Lenke til kommentar

8831269[/snapback]

8833788[/snapback]

Tullprat, hvis du kjører over en hump i folkelig hastighet, tar ikke demperne noe mer skade av det enn ved normal kjøring på vei.

8833817[/snapback]

Vi har humper her jeg bor i 50 sone hvor start og slutt nærmest har blitt en rett kant grunnet slitasje, når du må ned i 20 for å faktisk kommer trygt over skjønner jeg ikke helt meningen med disse, om du ikke var irritert fra før av blir du det da.

Og igjen, alt som er ulovlig blir fort stengt her på diskusjon.no, men ikke dette? Kan ikke se at dette er mer lov enn å be om hjelp for å laste ned en eller annen film ulovlig fra nettet.

Lenke til kommentar

Mathias666: med "kreativ kjøring" så mener jeg at du f.eks. holder deg langt til høyre når du kommer mor fartsdumpen, og svinger mot venstre når du kjører opp den, kjører du riktig opp så vil først høyre fronthjul gå overtoppen, og bli med engang etterfulgt av venstre fronthjul, som igjen blir med engang etterfulgt av høyre bakhjul. når høyre bakhjul er på toppen, svinger du bilen mot øyre og kjører vanlig ned fartdumpen.

som du skjønner krever det litt lav fart, men selv meget senkede biler klarer de fleste fartsdumper med den metoden der.

Lenke til kommentar

Ja vet hvordan en kjører senket bil over humper, men det går ikke hvis veien/hompelen er for smal, og som nevt blir det noen steder satt opp jernstenger på hver side av humpelen som forhindrer muligheten for dette.

EDIT: oysfaerg, så du mener at det ikke er forskjell (sett fra demperslitasje) på å kjøre på en flat vei og å kjøre over humper? Forresten tenk bare på diverse taxisjåfører o.l. som må kjøre over en gjeng av disse hver dag, og nei det er fortsatt ikke bra for ryggen (selvom inge heller intil nå har motsagt meg på dette).

Endret av Mathias666
Lenke til kommentar

Dere som får vondt i ryggen av fartshumper får kjøpe dere en Citroën med hydropneumatisk fjæring. Citroën lanserte XM i Norge med følgende overskrift "Fartshumper? Hvilke fartshumper?", men den annonsen ble raskt forbudt fordi den kunne tolkes som oppfordring til ulovlig kjøring.

Uansett finnes det en klassisk historie på Citroën-forumet der en CX-eier hadde ertet på seg en skamsenket BMW. CX-eieren visste av en sidevei med fartshump som Citroënen sklei over i langt over lovlig hastighet som om ingenting var skjedd. BMW-en som lå rett bak knuste spoiler og skjørt, slo skeiv hjulopphenget og punkterte bunnpanna, i følge historien. Jeg tror neppe historien er referert på BMW-forumet.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Angående fartsdumper, spørr om de kan lage sånne små, som det er masse av i f.eks frankrike, spania og italia ;) kjører du fortere en ca 50 er sjansen for å ødelegge understellet totalt veldig stor ;) Og sette opp en falsk fotoboks ville jo virket, men det er veldig få fotobokser i boligområder har jeg lagt merke til... Har faktisk ikke sett en ENESTE en! =o

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...