koda Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg er lei av at de fleste bilistene som kjører forbi der jeg bor holder i snitt dobbelt så høy hastighet som tillatt (60 i 30-sone). Jeg og mange andre her har barn, men det bryr jo ikke de som kjører gjennom her seg om. Jeg tenkte at en effektiv måte å få ned farten må være å få mange hull i gata, men hvordan gjør jeg dette uten å stå med trykkluftbor o.l.? Fins det et stoff som f.eks. etser asfalt? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Kombinasjonen lite hull + vann + trafikk + tid er veldig bra for å lage huller i veien. Trenger ikke lage stort hull i utgangspunktet for slitasjen er ganske stor. Bare se på andre veier hvor raskt hull utvider seg. Jeg synes egentlig ikke du burde gjøre dette. Det vil bare føre til økte kostnader for de som har vunnet anbudet på vedligehold av veg i området der du bor, samt at det er er mer slitasje på bilene som må kjøre over hullene dine. Det er ikke så mye du som myk trafikant kan gjøre med problemet. Lev med det eller klag til de rette myndighetene så kanskje de gjør noe for deg. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Svovelsyre burde jo gjøre en god jobb. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Evt. bare hell bensin på asfalten... Bensin får bitumen, som er bindemiddelet i asfalt, til å endre form og gjøre at den ikke lenger får noen bindende funksjon. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Sett opp en fake fotoboks. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Evt. bare hell bensin på asfalten... Bensin får bitumen, som er bindemiddelet i asfalt, til å endre form og gjøre at den ikke lenger får noen bindende funksjon. 8830335[/snapback] Vil ikke diesel funke bedre?Vi vasker hansker, spader og presenninger i diesel når vi har lagt oljegrus. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Evt. bare hell bensin på asfalten... Bensin får bitumen, som er bindemiddelet i asfalt, til å endre form og gjøre at den ikke lenger får noen bindende funksjon. 8830335[/snapback] Vil ikke diesel funke bedre?Vi vasker hansker, spader og presenninger i diesel når vi har lagt oljegrus. 8830402[/snapback] Det er ikke umulig, jeg har selv bare prøvd med bensin, men en skulle ikke tro at diesel skulle være noe dårligere. Lenke til kommentar
MathHouse Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Dette må være den dummeste ideen jeg har hørt, bilene vil fortsatt kjøre fort, men følge mer med på veien i seg selv (for å ikke treffe hull), en foran seg for å se opp for feks unger EDIT: Veiene i Norge er da dårlige nok fra før om en ikke skal drive å lage fler hull i dem? Endret 10. juni 2007 av Mathias666 Lenke til kommentar
trøls Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Ring til Vegvesenet og forklar problemet, så popper det sikkert opp fartsdumper ganske fort. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Er lov å håpe, her hvor jeg bor tok det de 5 år! Og da klarte de å lage kun en fartsdump. Lenke til kommentar
MathHouse Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Flere fartsdumper, vet dere hvor jævlig det er å kjøre over dem og hvor mye det sliter på bilen (vet at dette er intensjonen) og ikke minst hvor mange det er av dem allerede? Har dere aldri kjørt bil eller i det minste sittet på før? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Flere fartsdumper, vet dere hvor jævlig det er å kjøre over dem og hvor mye det sliter på bilen (vet at dette er intensjonen) og ikke minst hvor mange det er av dem allerede? Har dere aldri kjørt bil eller i det minste sittet på før? 8830713[/snapback] Så du er motstander av fartsdumper? Lenke til kommentar
MathHouse Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Med tanke på all slitasje det gjør på bilen og ikke minst på ryggen til mange, så ja. Har selv oplevd å måtte bytte bånnpanne ikke mindre en tre ganger på den gamle (lovlige) senka bilen vår for å nevne noe. For å komme til huset mitt på jeg kjøre over intet mindre en 11 fartsdumper og da snakker jeg bare de som er i den 350 meter lange veien jeg karakteriserer som "min" dvs inkjøringen til mitt hus. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Jeg kan vel ikke si at jeg synes synd på deg... De er der for en grunn og unger i veien kan være fryktelig uforutsigbare. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Fartsdumper er vel i utgangspunktet en elendig løsning på et problem. Tipper at det i fremtiden blir lagt inn fartsgrenser i GPS slik at bilen automatisk holder riktig fart. Ikke i løpet av de neste årene selvsagt, men... Det kommer, det kommer Lenke til kommentar
koda Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Skapte jo litt engasjement dette:) Jeg synes egentlig ikke du burde gjøre dette. Det vil bare føre til økte kostnader for de som har vunnet anbudet på vedligehold av veg i området der du bor, samt at det er er mer slitasje på bilene som må kjøre over hullene dine. 8830298[/snapback] Enig i dette, men så lenge dette ikke blir en folkeaksjon, tror jeg ikke asfalt-firmaene vil merke dette på budsjettet sitt. (Vet at det er et dårlig argument, i klasse med "Jeg kan vel forurense så lenge ingen andre gjør det".) Det blir selvfølgelig litt mer slitasje på biler, men det gjør det jo av fartsdumper også. (Har man en senka bil har man kanskje et problem, men det har ingen i gata mi, så det må være folk som bruker den for gjennomfart. Uansett mener jeg at sikkerheten til barna er langt viktigere enn dette. Ring til Vegvesenet og forklar problemet, så popper det sikkert opp fartsdumper ganske fort. 8830535[/snapback] Har tenkt å prøve det, men det er allerede to dumper i gata, så det spørs om det kommer. Jeg bor midt i mellom dumpene, så endel gasser på ekstra forbi oss for å ta igjen det de tapte når de måtte bremse over dumpene Fartsdumper er vel i utgangspunktet en elendig løsning på et problem. Tipper at det i fremtiden blir lagt inn fartsgrenser i GPS slik at bilen automatisk holder riktig fart. Ikke i løpet av de neste årene selvsagt, men... Det kommer, det kommer 8830985[/snapback] Kunne man ikke bare satt opp bokser som ga signal til bilene om hvor fort det var lov å kjøre. Dersom man overskred fartsgrensen, begynte det å pipe mye både inni og utenpå bilen. Dermed ville fartssynderen bli litt plaget (men ikke så høyt at det ble traffikfarlig selvfølgelig), og de utenfor kunne høre at nå kommer det en tulling så man rakk å flytte seg. (Det er faktisk et problem for myke traffikanter at dagens biler er blitt så stillegående.) Har forøvrig også tenkt å male noen paradis, henge opp "barn leker" o.l. i gata, det kan vel også muligens få noen til å sette ned farten...Hva slags maling vil sitte på asfalt? (Hva brukes i veimerking?) Endret 11. juni 2007 av koda Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) En usaner har nylig funnet opp en bevegelig fartshump. Den sjekker hastigheten på de innkommende bilene og aktiveres kun hvis bilene overskrider fartsgrensa på stedet. De som kjører lovlig kan derfor kjøre på en vei helt uten fartsdumper. Fartsdumpa kan også deaktiveres av utrykningkjøretøy som brannbiler, ambulanser og lignende. Endret 11. juni 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Dette er jo ulovlig? Å ødelegge eiendommen til staten(eller kommunen eller hvem som eier denne veien). Allikevel svarer en moderator, skuffendes. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 mathias666: jeg syntes virkelig ikke synd på deg, eller de andre som får skader osv fra fartsdumper. personskader ungåes ganske enkelt ved å faktisk senke farten slik du skal over farts dumpene. Bilskader skal heller ikke være noe problem. broren min hadde i noen år en honda civic som var godt senket. på alle veier det er mulig for oss å komme hjem så er det minst 2 fartsdumper. det var ikke noe problem å komme over de fartsdumpene uten at bilen tok skade, bare ved å ta i bruk litt kreativ kjøring( skjøre skrått over fartsdumpen eller lignende). eneste gangene vi merket noe til at bilen skrapet nedi da, var hvis bilen var veldig godt lastet. Koda: ringe vegvesenet og ta en prat med de om problemet hjelper nok litt, da de ofte er mer en villige til å sette opp flere fartsdumper ^_^ kunne jo også vært et morsomt eksperiment å gjøre slik du sa, nemlig henge opp litt barne leker, og tegne barne ting på veien, for å se om det hjelper noe... Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 uff... fartsdumper er en uting... ifra der jeg bodde før og nedover til byen var det 5 fartsdumper. Tidligere tok kjøreturen 3-4 minutter, nå tar den 7-8, til å sammenligne tar det 12-14minutter å gå.. I tillegg har man mye slitasje på bilen. Man har folk som kjører 20 hele veien for å passe på farsdumpene, det er egentlig 50sone. Hva er vitsen med 50sone når ingen i heleverden kan klare å holde farten oppe? så lenge man ikke har en monsterbil. Dette er en ulempe for naturen, for det blir, gass, brems, gass, brems... hele veien. Og ikke nok med at det er mange fartsdumper, de er også usedvanlig skarpe, slike som er lagd med fokus på å ødelegge biler. Typ, "Njea... skal vi ha en fartsdump her da gutter" "Ja, sjef... la oss peise litt ekstra asfalt her da.." Tilogmed jeg skulle klart å lagd en bedre fartsdump! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg