DoffeY Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Lurer på et par ting med kobber. Hva kan gjøre at spenning blir lav i kobber og støy blir høy, kan feks kulde virke inn? Kristoffer Hansen Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 spenning lav i kobber? Det er da ikke spenning i kobber vel. Ikke støy heller! Jeg har en klump med kobber her. Den er helt stille : Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Jeg aner ikke HAHA! Hva i all verden er vits med og svare da? ))) Lenke til kommentar
Noki Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Lurer på et par ting med kobber. Hva kan gjøre at spenning blir lav i kobber og støy blir høy, kan feks kulde virke inn? Kristoffer Hansen Er ikke helt sikker på hva du mener, men det er jo alltid et tap av spenning i ledningene. Men motstanden, og dermed spenningstapet, skal jo egentlig være mindre til kaldere det blir. Tror nok ikke kulde virker inn som støy på signalet. Er vel mer høyspentledninger og sånt som virker inn på slikt... Noki Lenke til kommentar
ELWiss Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Det du tenker på er nok at kobber er det metallet som har minst motstand, av de metallene som brukes i vanlige ledninger. For eksempel: Hvis du har en lang aluminiumsleder og en lang kobberleder, ville aluminiumslederen ha større motstand enn kobberlederen, og det vil derfor legge seg høyere spenning over den. altså: spenningstapet i kobberledningen er mindre. Men dette har lite eller ingenting å si hvis det ikke er snakk om lange strekk med kabel, og/eller veldig lav spenning. Det der med støyen forstår jeg ikke helt hva du mener med.. Det eneste jeg kan tenke meg, er at kobberledning leder støyen og bedre enn en alu.ledn. Motstanden i en ledning forandrer seg også i takt med temperaturen, men så lenge det ikke er ekstreme temperaturer ute og går, har dette lite å si. Var dette til noe hjelp? :-? ELWiss Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Lurer på et par ting med kobber. Hva kan gjøre at spenning blir lav i kobber og støy blir høy, kan feks kulde virke inn? Støty kommer jo stort sett av dårlig kontakt, overslag til jord og selvfølgelig yttre støykilder som kabeln plukker opp. Dette gjelder vel ADSL-linja di og jeg vil anbefale deg og nappe ut router og alt annet på linja og få den målt hos feilmeldingen. Har denne linja vært i bruk noengang før du fikk ADSL? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Lurer på et par ting med kobber. Hva kan gjøre at spenning blir lav i kobber og støy blir høy, kan feks kulde virke inn? Kristoffer Hansen Viss eg forstår deg rett, så er hovedfaktorane(i tilfeldig rekkefølge): Linjelengde Linjetrase Kabeltype Kobling/plinteringsmateriell Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Det du tenker på er nok at kobber er det metallet som har minst motstand, av de metallene som brukes i vanlige ledninger. For eksempel: Hvis du har en lang aluminiumsleder og en lang kobberleder, ville aluminiumslederen ha større motstand enn kobberlederen, og det vil derfor legge seg høyere spenning over den. altså: spenningstapet i kobberledningen er mindre. Men dette har lite eller ingenting å si hvis det ikke er snakk om lange strekk med kabel, og/eller veldig lav spenning. Det der med støyen forstår jeg ikke helt hva du mener med.. Det eneste jeg kan tenke meg, er at kobberledning leder støyen og bedre enn en alu.ledn. Motstanden i en ledning forandrer seg også i takt med temperaturen, men så lenge det ikke er ekstreme temperaturer ute og går, har dette lite å si. Var dette til noe hjelp? ELWiss du har en liten feil her det er gull som har den laveste impedansen det er det, det heter impedans motstand i en ledning og ja en nettbverkslednig bruker signaler eller strøm for å overføre signalene i form av strøm og dette er lavspent under 40v og en vanlig kobber ledning er impedansen 0.075 ohm per meter var det no mer folka lurte på ? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 du har en liten feil her det er gull som har den laveste impedansen det er det, det heter impedans motstand i en ledning og ja en nettbverkslednig bruker signaler eller strøm for å overføre signalene i form av strøm og dette er lavspent under 40v og en vanlig kobber ledning er impedansen 0.075 ohm per meter var det no mer folka lurte på ? Du har tydeligvis blit feilinformert. Resitivitet seier kor stor elektrisk motstand eit meterial har. Formelen for resitivitet er R = p*l/A der p = spesifik resitivitet, l = lengde og A = areal på leder. Spesifik Resitivitet er den resitiviteten eit materiall har når det er forma som ein ledar på 1 meter, og med eit areal på 1mm'2 Her er nokre dømer på spesifik resitivitet: sølv 0,016 kopar 0,0175 gull 0,023 aluminium 0,0265 wolfram 0,0555 Som du ser, kopar har mindre motstand enn gull. Impedanse er den totale vekselsstraumsmotstanden i ein ledar. Den vil forandre seg med bl. anna isolasjonsmaterial i kabelen,(les: kondensatorprinsip, kapasitiv motstand og med forlegningsmåte/tvinning av par, osv. (les: spolevirkning, induktiv motstand) Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 jaja alle kan ta feil engang og jau husker den formelen fra elektro gått der også en gang i tidem men husker så vidt at gull er den som har lavest resistanse men samme det og takker for... tja glemt det fine ordet i farta men for opllysningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå