Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge holder vifte-/dynamo-reimer osv?

Anbefalte innlegg

Som topic sier, noen som vet sånn ca hvor ofte / km man bør skifte de forskjellige drivremmene?

Kaster jeg bort penger, når jeg bestillte utskifting av alle reimer, når jeg allikevell skal ha bilen på verksted for å bytte registerreim?

Bilen er to år til høsten, og passerer 200.000 km om en ukes tid, så dette bli den andre registerreimen på denne bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ofte slik at det er omtrendt gratis å få disse byttet (type noen hundrelapper for reim(ene)) fordi disse uansett ofte må av for å kunne ta opp registeret.

Uansett, så kan man kjapt se hvorvidt det er vits å bytte den, men det blir fort mye dyrere om bilen må inn på verksted for å gjøre dette som egen operasjon.

Om man mister disse reimene, så ryker stort sett ikke mer enn styring, dynamo, AC, vannpumpe og evt. oljepumpe der på stedet. Alvorlig nok inntil man har fått stoppet bilen, men man kommer seg i vertfall ikke av flekken med den motoren før reima er byttet.

Tror det var 4-500 (på 4800kr for å bytte bare registrerreim) de skulle ha ekstra for å bytte det på min bil samtidig med registerreim. Fordi dette er en enkel operasjon å gjøre selv tror jeg, så lar jeg dem ikke gjøre det. En slik reim koster 300kr (det gjør forøvrig registerreima også :mad: ), og jeg har visse planer om å hive den og verktøy i bagasjerommet og bytte den på stedet der den ryker. Jeg har bare to reimer (register og vifte) ikke 3-4 slik endel biler har, så mulig det er vesentlig dyrere og vanskelig å bytte disse når det blir flere i antall.

Lenke til kommentar
Bilen er to år til høsten, og passerer 200.000 km om en ukes tid, så dette bli den andre registerreimen på denne bilen.

8830087[/snapback]

Se i serviceheftet for hvilke intervaller registerrem må skiftes. Sjekk også når du sist skiftet den. Intervallene varierer fra bilmerke/modell til bilmerke/modell. og kan være alt fra 60.000 til over 100.000. Det kan bli dyrt å la være å skifte.

Øvrige remmer (synlige) sjekk for sprekker og slitasje. Remmer eldes både av bruk og tid samt at de kan få yttere skader (fysisk eller via oljesøl).

Lenke til kommentar

Anbefaler å bytte de, ingenting er så surt som å få motorstopp osv fordi du ikke ville betale de ekstra hundre lappene for å bytte reimene. Og må du bytte de seinere koster det mer.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hadde engang en 10 år gammel bil, med en like gammel viftereim. Den var ikke helt lydløs lengre og jeg tenkte det vel var på tide å bytte den, så jeg kjøpte en ny (på en bensinstasjon) og byttet den. Stille ble det, men etter et års tid var det bare filler igjen av den nye, så jeg satte tilbake den gamle (som jeg hadde tatt vare på), og kjørte med den i flere år til..

Moralen er altså at om du skal bytte så pass på at du får kvalitet. Du vet hva du har men ikke hva du får..

Lenke til kommentar

8830087[/snapback]

Se i serviceheftet for hvilke intervaller registerrem må skiftes. Sjekk også når du sist skiftet den. Intervallene varierer fra bilmerke/modell til bilmerke/modell. og kan være alt fra 60.000 til over 100.000. Det kan bli dyrt å la være å skifte.

Øvrige remmer (synlige) sjekk for sprekker og slitasje. Remmer eldes både av bruk og tid samt at de kan få yttere skader (fysisk eller via oljesøl).

8831251[/snapback]

Spørsmålet om remmer gjelder ikke registerreim. Den VET jeg skal byttes på 100000 km på min bil, så dette er andre gangen. Men jeg har surret bort instruksjonsboken, derfor jeg lurte på intervall på de andre remmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...