the dark one Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 jeg skal sette opp raid på min maskin, har 2 like store disker, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette, derfor lurern jeg på om noen har fortelle meg hvordan jeg gjør det? har er Asus A7V133 hovedkort med raid Lenke til kommentar
walestr Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 Hei Om det er slik som hos meg....to like disker med en på hver kabel fra raidkontrolleren. ingen settings på diskene....Og sett bios'n til å starte fra "future ide" eller fra raid...avhengig av hvilken bios du har tipper jeg. Du må også ha driveren til raid'n ved instalering av software (Os) trykk F6 når oppsettet ber om eller spør om du skal kjøre med 3part kontroller. Om du skal ha ekstra disker på dine vanlige IDE kontrollere (om du har) er det gunstig å ikke ha disse kablene på ved innstalering føste gang. Dette skulle være i grove trekk hvordan jeg gjorde det med mitt HK ...(Abit ka7-100) lykke til Roger [email protected] Lenke til kommentar
the dark one Skrevet 28. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2001 hvor finner jeg drivere til raid Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 Quote: On 2001-12-28 20:46, the dark one skrev:hvor finner jeg drivere til raid Dersom du har promise raid kontroller kan du hente driveren her: http://support.promise.com/ Hvis du har highpoint kontroller kan du hente driveren her: http://www.highpoint-tech.com/ Dersom du ikke vet hvilken kontroller du har, kan du sjekke det hos hjemmesiden til hovedkortet. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 der er jeg ikke helt enig desvere :sad: da jeg har det samme kortet som han som spør. på asus sitt hoved kort er det en jumper seting som må foretas først for å få frem Raid oppsett. Det er jumper 13/14 alt ettersom du skal ha Raid 0 eller 1 først da får du opp Fasttrack100 BIOS utility ja diskene skal stå på hver sin kabel. Les monterings anvisningen som fulgte med kortet ditt der står det godt og enkelt fortalt på Engelsk Drivere har du alerede instalert hvis du har brukt Raid kontroleren som vanlig IDE port _________________ Asus A7V133 VIAKT133A, ATA/100, RAID. geforce2 mx400. Core 240@ minne 200 T-bird 1300@1480Mhz Rock steady @43 grader. 768Mb pc133ram Original. soundblaster live player 5,1. studio DV200 4*40Gig WD7200 I Raid 0 Video redigering. [ Denne Melding var redigert av: win_xp på 2001-12-28 22:01 ] Lenke til kommentar
the dark one Skrevet 28. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2001 Quote: On 2001-12-28 22:00, win_xp skrev:der er jeg ikke helt enig desvere :sad:da jeg har det samme kortet som han som spør.på asus sitt hoved kort er det en jumper seting som må foretas først for å få frem Raid oppsett.Det er jumper 13/14 alt ettersom du skal ha Raid 0 eller 1 først da får du opp Fasttrack100 BIOS utilityja diskene skal stå på hver sin kabel.Les monterings anvisningen som fulgte med kortet dittder står det godt og enkelt fortalt på EngelskDrivere har du alerede instalert hvis du har brukt Raid kontroleren som vanlig IDE port [ Denne Melding var redigert av: win_xp på 2001-12-28 22:01 ] problemet er at jeg ikke får installet windows 2000, og derfor tror jeg at noe det er noe galt [ Denne Melding var redigert av: the dark one på 2001-12-28 22:10 ] Lenke til kommentar
JonV Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 det har jeg også vært borti men det var noe annen hardware den ikke likte Lenke til kommentar
Kina bill Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Går ut i fra at du allerede har stilt jumperne rett på hk’et ditt. Om du allerede har installert driverne som han over nevnte, hjelper ikke dette. Win 2000 installasjons programmet inneholder ikke Promise ultra 100 driveren, kun promise 66. Går ut fra at det er ultra 100 disker du har. Dette betyr at promise driveren må legges på en diskett. Når du starter installasjonsprogrammet for Win 2000 står det nederst på skjermen noe slikt som: Trykk F8 (eller var det F6) for disk driver fra fabrikant. Dette står kun i noen sekunder så følg med. Etter det vil installasjonsprogrammet laste diverse drivere for så å spørre etter disketten. Sett i denne og velg Promise Ultra 100 for Win 2000. Resten fikser installasjons programmet med litt hjelp fra deg! Det skulle vel være det hele tenker jeg. En liten ting til ja.... Promise driveren :-> Du må legge alt det som ligger i zip fila på disken, og ikke bare Win 2000 katalogen. http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?file...ide/v160b33.zip Om den over ikke funker kan du prøve denne: http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?file...ide/u160b25.zip Har aldri hatt det hovedkortet selv, men begynner å kjenne Asus etter hvert. Lager verdens beste hovedkort, men har også den absolutt dårligste (www) online supporten jeg noen sinne har vært borti. Enig? Rune Lenke til kommentar
the dark one Skrevet 29. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2001 har prøvd og installert driverne, men får beskjeden at hardiske ikke er tilstede eller no når jeg kommer til trinn 2 av installasjonen og kan bare trykke f3 Lenke til kommentar
Kina bill Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Hei igjen. Siden jeg ikke har dette spesifikke kortet selv og må dykke litt i materien, kan det være ting under her som ikke er aktuelt for deg, men vi får prøve med en del spørsmål. Testa du begge Promise driverne jeg la ut link til? Kom du så langt i installasjonen at du fikk beskjed om å sette inn floppy’en? Om så er, rota den litt rundt på disketten og kom opp med 2 eller 3 installasjonsalternativer: Ultra driver for XP, Win 2000, eller NT4, der du da valgte Win2000? Detekterer raid biosen begge hd’ene? Raid biosen lastes rett etter ’hoved’ biosen . Om så skjer, har du vært inne i raid biosen/kontrolleren og satt opp diskene til stripe eller speiling? Står på skjermen hva du skal trykke for å komme in når raid biosen vises på skjermen, tror det er ctrl + f. Se i manualen for mer info. Du ska også ha en funksjon i bios som heter Load raid ultra 100 device, eller noe slikt. Kan være det kun står Load ATA ulta 100 device. Er disse satt til ’enable’. Har du satt begge hd’ene som master, det må gjøres. Om alt dette er på ’line’ begynner jeg å gå litt tom. Rune Lenke til kommentar
the dark one Skrevet 30. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2001 klarte og installere windows 2000 med uorginale drivere. takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå