Gå til innhold

Bøyde pinner på sokkel 775?

raid2

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at jeg tok av den IHS-saken for å sjekke om jeg fikk lavere temperatur.. Jeg satte på kjøleren igjen og skulle til å starte pcn, men ingenting skjedde. Jeg sjekket at alt satt som det skulle, og det lyste på hovedkortet.. Så sjekka jeg CPU og sokkelen, og pinnene var alle bøyd i samme retning..

Har jeg vært så uheldig å bøye alle pinnene på sokkelen (noe som ville vært typisk meg)? :blush: Siden de ser passe bøyde ut.. Eller skal de være sånn? Noen som har bilder feks?

Hvis han her har rett, så aner jeg ikke hvorfor pcn ikke vil starte.. :ermm:

Edit: Kunne kanskje lagt den under "Maskinen fungerer ikke" men jaja..

HK er et P5B-E, og alt annet av specs står i profilen

Endret av raid2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for å få det oppklart. Kan hende det var noe annet som ikke var ordentlig kobla til, men fikk litt panikk og fokuserte bare på at kanskje pinnene var bøyd.. (Fordi jeg herpa min gamle P4 på den måten :!: )

Kan ha vært statisk elektrisitet, men tror ikke jeg pelte på undersiden av CPU :hmm:

Håper nesten at det er HK som gikk, og ikke cpu, for det er billigere å skifte HK :p

Menmen får ta feilsøking i morgen

Lenke til kommentar

Har startet med feilsøking nå. Har testa PSU og RAM, men jeg kjenner dessverre ingen med C2D, så jeg får ikke sjekka cpu og hovedkort.. Men det så ut til å være et fettmerke/fingeravtrykk under cpu :hmm:

Har også testa å kortslutte de pinnene der hvor kabelen til PÅ-knappen er festa, i tilfelle det kunne være noe galt med bryteren eller kabelen, men ingenting skjedde..

Tar gjerne i mot et hovedkort og cpu for å teste :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"Tatt av IHS-saken".. forklar. :)

Mener du at du har fått av IHS (deksel som er "loddet" fast på kjernene på CPU), eller sikter du til rammen/lokket rundt sokkel?

Når det gjelder "bøyde pinner" så sitter som kjent alle "pinnene" i sokkel istedetfor på CPU for S775-CPU'er. Og de er "bøyde". :)

De er likevel minst like sårbare som pinner på en CPU.

Det er *svært* enkelt å komme bort i disse pinnene og de tåler *enda* mindre enn pinnene på CPU.

Derfor sitter det/skal det sitte ett plastikk-deksel i "lokket" på LGA-låsemekanismen når CPU ikke er montert.

Skal "ingenting" til for å få en eller flere pinner ute av stilling og da er det enda vanskeligere å fikse dette enn en og annen bøyd pinne (på CPU).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Med "IHS-saken" så mener jeg:

Tok av festerammen som forklart i denne tråden.

Jeg tok den av, og satte på ny kjølepasta, og satte på kjøleren igjen. Så ville ikke pcn starte, så da skrudde jeg av kjøleren igjen, men da hang cpu fast i kjøleren (siden jeg tok av festerammen) Jeg pelte av cpuen så forsiktig jeg kunne, og satte den på plass i sokkelen igjen. Så satte jeg tilbake festerammen, og prøvde å starte pcn, men ingenting skjedde..

Så da tenkte jeg at det kunne ha noe med pinnene å gjøre, så jeg startet denne tråden :p

Hittil har jeg demontert og montert alle komponenter på nytt, og det jeg skrev i forrige post.

Har sterk tro på at det er hovedkortet som har gått fordi jeg på en eller annen måte har greid å komme borti pinnene på sokkelen, men det er så vansklig å si iom at jeg ikke har et annet hovedkort å teste med... :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK, det var en grei avklaring. :)

Kan du se om noen av "pinnene" i sokkelen står litt feil?

Dersom du ser på sokkel fra litt ulike vinkler, gjerne med ett forstørrelsesglass vil du fort se om noen av pinnene har kommet litt ut av stilling = fare for "shorts" når du monterer CPU.

PS.

Denne tråden er kanskje ett greit eksempel på at man bør la "ramma" være på sokkel for LGA775-hovedkort.

Nøyaktig og korrekt montering av kjøler gir mye mer resultat enn å fjerne denne ramme(lokket).

Det er jo også dette lokket som holder CPU på plass/sentrert i sokkel slik at "de bøyde pinnene" treffer kontaktpunktene på CPU (undersiden).

Den eneste "fordelen" med dette designet er at CPU er mye mer robust for mekaniske skader.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Alle pinnene ser ut til å være i stilling.

Men det er vel enten hovedkortet eller cpu'en som er herpa, så en av delene må byttes.. Har råd til en av delene, men det gjelder å velge riktig :p

Edit: Orker ikke jorre mer med å teste, så jeg tar en råsjangs og satser på at det var hovedkortet som gikk, så jeg stikker ut å handler meg et nytt et :)

Endret av raid2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...